انحصارگری یکی از علل نامتوازن قیمت مسکن در تهران است / اینکه بانک مرکزی آمار قیمت مسکن را فقط برای تهران منتشر می کند، باعث افزایش قیمت در دیگر شهرها می‌شود / اصلی‌ترین معیار تعیین قیمت، خود عرضه و تقاضای بازار است / وقتی دور تهران را بسته ایم و بعد از خط مرزی اجازه افزایش شهر را نمی‌دهیم، زمین ارزشمند‌تر می‌شود

0
55


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس اقتصادی «انتخاب»: افزایش نامتوازن قیمت مسکن در محله‌هایی که چندان در بورس قیمت‌های بالا نبوده اند و حالا همتراز محله‌های نزدیک منطقه یک شده اند، سوالی مهم و تازه را شکل می‌دهد که معیار جدید قیمت مسکن چیست؟ این معیار با چه منطقی شرق تهران را نزدیک به قیمت‌های شمال تهران کرده است؟

علیرضا بابایی، کارشناس مسکن، درباره افزایش نامتوازن قیمت مسکن در تهران به «انتخاب» گفت: افزایش نامتوازن در منطقه ۲۲ و پیروزی که خیلی افزایش دارد یکی از علل آن می‌تواند انحصارگری باشد. وقتی انحصارگری شکل بگیرد سوداگری نیز ایجاد می‌شود و خرید و فروش‌ها سخت می‌شود و مسلما پس از آن افرایش قیمت داریم البته انحصارگری دلیل اصلی نیست، اما یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش نامتوازن قیمت مسکن نسبت به محله‌های مختلف در تهران است.

وی درباره تاثیر عدم انتشار آمار مسکن بانک مرکزی بر قیمت‌ها گفت: ما موافق عدم انتشار آمار هستیم، چون این انتشار آمار نه تنها کمکی به قیمت‌ها نمی‌کند بلکه باعث می‌شود شهر‌های دیگر نیز افرایش قیمت نسبت به تهران داشته باشند. شهر‌های دیگری که برای خود آمار مشخصی از سوی بانک مرکزی ندارند به تناسب آمار تهران دچار افزایش قیمت می‌شوند البته ارائه امار خوب است، اما اگر برای کل کشور باشد.

بابایی درباره معیار‌های تعیین قمیت زمین و مسکن در تهران گفت: موقعیت، تراکم و کاربری قیمت زمین را می‌سازد، اما اصلی‌ترین معیار تعیین قیمت خود عرضه و تقاضا بازار است و فقدان ان نیز افزایش نامتوازن و بدون دلیل را به دنبال دارد. هرچند انحصارگری که اشاره کردم مربوط به زمین است وقتی دور تهران را بسته ایم و بعد از خط مرزی اجازه افزایش شهر را نمی‌دهیم زمین ارزشمند‌تر می‌شود، چون عرضه کم است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید