بدون هیچ اتفاق خاص سیاسی و اقتصادی، بورس ۵ درصد ریزش کرده / قانون می‌گوید اگر بازار بیش از ۵ درصد ریزش کند باید بورس تعطیل شود / احتمال دستکاری در بازار زیاد است / در این وضعیت معاملات باید باطل شود / با ادامه ریزش بورس، نقدینگی به سمت دلار می‌رود

0
46


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس اقتصادی «انتخاب»: ریزش‌های شدید بورس دوباره سهامداران خرد را غافلگیر کرد و نگرانی‌ها در این بازار را افزایش داد. هرچند جامعه ایران تجربه‌های تلخی در شکست از بورس طی چند سال اخیر دارد، اما همچنان برخی به سمت این بازار گرایش دارند، زیرا نقدشوندگی باسرعت یکی از محاسن  مهم بورس برای افراد است. هر چند رفتار‌های ناآگاهانه در بورس باعث از بین رفتن سرمایه‌های زیادی بخصوص میان طبقه متوسط شده است.

علی عصاری، کارشناس بورس، در گفت و گو با «انتخاب» درباره احتمال اجرا شدن قانون تعطیلی بورس پس از زیان ۵ درصدی گفت: این قانون وجود دارد که بازار اگر بیش از ۵ درصد ریزش کند تعطیل شود. یعنی خود سازمان بورس و افراد باید توضیح دهند که چرا این اتفاق افتاده است، با توجه به اینکه هیچ اتفاق خاص سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در کشور رخ نداده و احتمال دستکاری در بازار زیاد است. در این وضعیت معاملات باید باطل شود، چون بیش از پنج درصد ریخته و هیچکس توانایی فروش ندارد.

وی درباره تجربه ادوار گذشته در این زمینه افزود: تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است و فکر می‌کنم حالا که ۱۲۳ هزار واحد بیش از ۵ درصد ریخته است، بورس چنین عددی را تجربه نکرده است و احتمال دارد تعطیل شود. من خاطرم نیست که چنین عددی در گذشته رخ داده باشد.

عصاری درباره سمت دهی نقدینگی جامعه به سوی بورس و احتمال تکرار تجربه وضعیت بورس در دولت قبل گفت: باید قبول کرد که این حجم از نقدینگی که در بانک‌ها به صورت پول پاک شده است عدد بسیار بالایی نزدیک ۱۵۰۰ همت است. این پول‌ها سودی هم نمی‌گیرند، چون آماده به خرید و شلیک به سمت هر بازاری هستند. بازار بورس به واسطه نقدشوندگی بهترین عامل سرمایه گذاری است و همچنان جذابیت دارد. این نقدینگی سمت هر بازاری می‌تواند برود. مثلا در مورد خودرو و مسکن قانون‌های زیادی گذاشته اند که پول سرگردان سمت سوداگری در این بازار‌ها نرود و غیرمستقیم این نقدینگی را به سمت بورس می‌برند. می‌توان گفت که هفته آینده با ادامه این روند، دلار می‌تواند افزایشی باشد، چون این نقدینگی باید به یک سمت برود، می‌تواند به سمت دلار یا طلا برود و قیمت‌ها را بالا ببرد. الان قیمت دلار ۵۲ است، اما اگر این روال تا آخر هفته ادامه یابد قطعا دلار بیشتر می‌شود.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید