مدیرعامل شرکت ملی نفت: سال گذشته تولید و صادرات نفت ایران ۶۳۰ هزار بشکه‌ افزایش یافت

0
48


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تعریف ۱۶۰ میلیارد دلار طرح نفتی تا سال ۱۴۰۸، گفت: در سالی که گذشته توانستیم ۶۳۰ هزار بشکه تولید نفت کشور را افزایش دهیم و به صادرات نفت ایران اضافه کنیم.

محسن خجسته‌مهر صبح امروز در نشست خبری که در حاشیه دومین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، با بیان اینکه امسال فرصت مناسبی است تا به‌عنوان الزام‌های رشد تولید، مبتنی بر توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی و مشارکت بخش‌های خصوصی و بین‌المللی پیش برویم، گفت: ما علاقه‌مندی خود را برای حضور شرکت‌های بین‌المللی اعلام می‌کنیم و نمایشگاه نفت تهران و حضور پرشور شرکت‌های بین‌المللی بیان‌گر این علاقه است. 

وی با بیان اینکه شاید تفاوت این نمایشگاه با دوره‌های پیشین اراده جمهوری اسلامی و صنعت نفت برای حضور شرکت‌های بین‌المللی به‌طور واقعی در عرصه صنعت نفت کشور است، گفت: ویژه‌ای در بخش‌های مختلف دست یافته است که شرکت‌های خارجی نیز به‌دنبال استفاده از آن هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح این موضوع به بازدید شرکت‌های خارجی از شرکت‌های سازنده ایرانی در خلال نمایشگاه نفت تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع بیان‌گر تمایل برای تعاملات دوسویه است که در همه بخش‌های صادارت، اجرا، ساخت و نصب ملموس است و این شرکت‌های خارجی به توانمندی شرکت‌های ایرانی باورد دارند.

در افق ۸ ساله ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز تعریف شده داریم

خجسته مهر از نیاز سرمایه‌ای ایران در آینده خبر داد و گفت: در افق ۸ ساله ۱۶۰ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز تعریف شده داریم که بخشی به فعلیت رسیده و در مرحله اجرا و برخی در جریان مذاکرات است، بنابراین ظرفیت خالی این ۱۶۰ میلیارد دلار به گونه‌ای است که امکان حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی فراهم است.

وی بر اهمیت حضور شرکت‌های داخلی تأکید کرد و افزود: ما در شرکت ملی به دنبال افزایش سهم شرکت‌های ایرانی و خصوصی هستیم و حداکثرسازی سهم این بخش را در اجرای پروژه‌ها به‌طور جد در نظر داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به برنامه‌ریزی برای رشد هشت درصدی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم سهم نفت و گاز را از این بخش به حداکثر برسانیم و این موضوع جز با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های صنعت نفت که نیازمند سرمایه‌گذاری است، میسر نمی‌شود.

در اکتشافات اخیر به فناوری‌های خاصی در ساخت و اجرا رسیدیم

وی با بیان اینکه به‌دنبال تعریف طرح‌های پیشرو در شرکت ملی نفت ایران هستیم گفت: بعضی از این طرح‌ها هم‌اکنون در حال اجرا هستند از جمله ساخت ایرانی تجهیزات دوار که از رویکردهای جدی ما در شرکت ملی است و ساخت آن‌ها جز رویکردهای راهبردی و استراتژیک به‌شمار می‌رود، چراکه وزن این نوع تجهیزات بسیار بالا است، اگرچه از نظر تعداد و کمیت در مقایسه با سایر تجهیزات کمتر باشند، اما از لحاظ سرمایه‌گذاری و حجم بسیار ارزشمند هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران حداکثرسازی اکتشافات راهبردی را جز مهم‌ترین طرح‌های پیشرو دانست و گفت: برای این بخش سهم سرمایه‌گذاری را به حداکثر می‌رسانیم.

خجسته‌مهر دستیابی به فناوری‌های خاص در صنعت را یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و افزود: در اکتشافات اخیر به فناوری‌های خاصی در ساخت و اجرا رسیدیم که مغناطیس‌سنجی هوایی بومی شده یکی از این موارد است و از آغاز کشف نفت تاکنون این موضوع به‌صورت منحصر به شرکت‌های خارجی بوده است و اکنون متخصصان ایران به این دست‌آورد بزرگ دسترسی پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگرچه برخی از تجهیزات مورد نیاز را وارد می‌کنیم، گفت: آمادگی داریم در زمینه تجهیزات به صادرات اقدام کنیم و در این موضوع بسیار جدی هستیم و موضوع خارج از کلی گویی و شعار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح این موضوع افزود: هم‌اکنون شاهد صادرات تجهیزات دوار در برخی اقلام هستیم و این موضوع رو به رشد است و شرکت ملی امروز در قالب تولید بار اول حدود ۷۰۰ میلیون دلار ظرفیت تفاهم‌نامه و اجرای قرارداد برای بخش بالا دستی نفت و گاز تا صادرات دارد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در مجموع هفت طرح پیشرو در حال اجرا دارد، گفت: این طرح‌ها به ارزش ۵۰ میلیارد دلار در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده‌اند و بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باید طرح‌های پیشرو و پیش‌رونده در برنامه داشته باشیم.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید