توافق ارمنستان و آذربایجان نزدیک است

0
51



توافق ارمنستان و آذربایجان نزدیک است


|


۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۲۲:۰۵:۳۳

روسیه اعلام کرده که ارمنستان و جمهوری آذربایجان به توافق در خصوص خاتمه محاصره مسیر‌های مهم حمل و نقل نزدیک شده‌اند.

 

 به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که ارمنستان و جمهوری آذربایجان به توافق برای پایان دادن به محاصره خطوط حمل و نقل نزدیک هستند. وی گفت، برای امضای توافق صلح بین این دو کشور متخاصم به کار بیشتری نیاز است.

 

روسیه به برقراری آتش بس برای توقف درگیری ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ کمک کرد، اما این توافق به صلح پایدار منجر نشده و درگیری های مسلحانه در امتداد مرز رایج است .این دو کشور طی ۳۰ سال بر سر منطقه «قره باغ کوهستانی» دو جنگ داشته اند. ارمنستان همواره باکو را متهم کرده که تنها راه ارتباطی ارمنستان به قره باغ را مسدود کرده است.

لاوروف گفت: «امیدواریم که نتیجه مثبت باشد. طرفین در حال حاضر به توافق نهایی نزدیک شده اند.»

«نیکول پاشینیان» نخست وزیرارمنستان نیز پنجشنبه گذشته اظهار داشت که با میانجیگری «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه جهت ادامه مذاکرات صلح با باکو در مسکو موافقت کرده است.نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان ۲۵ می (جمعه چهارم خرداد) در شهر مسکو برگزار می‌شود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «دو کشور تایید کرده‌اند که بدون پیشرفت در حل و فصل اختلافات بر سر مرزها و خطوط حمل و نقل و همچنین بهبود وضعیت امنیتی در قره باغ و اطراف آن، “یشرفت در جنبه های خاص پیمان صلح دشوار است.»

ارمنستان متحد رسمی روسیه بارها از مسکو خواسته تا از نیروی حافظ صلح خود برای جلوگیری از آنچه نقض فاحش توافق صلح ۲۰۲۰ توسط  جمهوری آذربایجان می‌خواند، استفاده کند.

 

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید