گشایش در ماجرای ارزهای ایران در برخی کشورها با رایزنی عراق و عمان

0
57


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گفتگو میان وزرای خارجه کشور های عمان و عراق برای حل مشکلات ارزی میان ایران و امریکا در کنار سفر سلطان عمان به تهران نشانگر احتمال برخی گشایش های سیاست خارجی و اقتصادی است که بازار نسبت به حساسیتی که به اخبار این چنینی دارد مسلما به آن واکنش های قابل توجهی نشان خواهد داد.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، درباره گفتگوی وزرا خارجه عراق و عمان به «انتخاب» گفت: الان متاسفانه بازار حساس به اخبار است و این یک رویکردی است که در شرایط تورمی-تحریمی هر کسی اخبار را به نفع خودش مصادره می کند. الان یکی از جریاناتی که در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم رقابت تورمی بین تجار است وسعی می کنند هرکجا بتوانند نسبت به هم قیمت ها را بالا ببرند. نتیجتا بازار حساس به اخبار شده است و دلال ها در حوزه های مختلف از این وضعیت سوءاستفاده می کنند. دلال ها به نوعی بر روی این موج ها کار می کنند. من در توییت ام نوشتم درست است که هدف مصرف کننده مردم هستند الان اتفاقی که وجود دارد این است که دو ماه است تخصیص های ارزی ما دچار بحران شده است، مثل وضعیت برنج و روغن و نهاده دامی و… کشتی ها آمده اند اما ارزی نیست که به آن ها ارائه شود. کمبود منابع و مشکلات انتقال باعث معطلی این کشتی ها شده است. همه می دانند که گشایش نهایی این است که با دنیا به تعامل رسیم اما این اتفاق تکه ای از یک پازل است که مثل یک توالی منظم می تواند دیده شود.

وی در ادامه نسبت به احتمال گشایش ها در حوزه ی سیاست خارجی و اقتصادی افزود: من چون دیپلمات نیستم به عنوان آدم عادی می گویم؛ سخنان اخیر بزرگان کشور در کنار تغییر ناگهانی شمخانی و سپس آزادشدن دیپلمات ایران در بلژیک نشان می دهد که این اتفاقات پیش مقدمه صدایی است که به زودی شنیده می شود.  هرچند این تحلیل شخصی من است و شاید غلط باشد اما نظر من به زودی مشکلات ما پله پله با دنیا حل خواهد شد. فقط یک سری حساسیت ها بر روی برخی واژه ها ، مثل اف.ای.تی.اف و برجام … وجود دارد اما این ها نیز حل می شود.

شریعتی در پایان درباره اختصاص ارز برای ترخیص کشتی های کالاهای اساسی گفت: دوستانی که کار مکمل انجام می دهند و دارو و مواد اولیه و…انجام می دهند دو ماه است که خرید هایشان باقی مانده است، وقتی هم مواد اولیه دیر به کشور وارد شود تاثیر خود را روی قیمت ها می گذارد و مشکلاتی را برای همه به وجود می آورد. گام نخست حل این مسئله با توافق بانکی برای تخصیص ها ارز نسبت به کالاهای دو ماه اخیر در حال انجام است. طبق اطلاع من این ارزهای آزاد شده متعلق به ارز های ما در برخی کشور های مختلف است که با رایزنی از طریق عراق و با نظارت عمان دسترسی به آن ها ممکن شده است. امروز هم فکر می کنم دوستانی که دست اندرکار هستند حتما خبر این تخصیص ها را اعلام می کنند. حضور پادشاه عمان در تهران نیز یک نشانه مثبت است و ایشان قطعا حامل پیام یا خبر هایی است که می توان تصور کرد آمدن ایشان در راس پادشاه یک کشور نوید گشایش های پایدارتری باشد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید