معاملات در بازار خودرو در نقطه صفر کامل است؛ کسی برای خرید خودرو مراجعه نمی‌کند / قیمت خودرو از سال ۹۷، ۲۲ برابر بالا رفته و بیشتر از تورم حرکت کرده / الان با هر تعرفه‌ای خودرو وارد شود بر بازار تاثیر می‌گذارد

0
45


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش قیمت خودرو در شرایط رکود، بازار ابهام آمیزی را به مشتریان نشان می‌دهد که انگیزه خرید مسلما کاهش داده است. از سوی دیگر مردم منتظر مشخص شدن وضعیت خودرو‌های وارداتی هستند تا پس از آن نسبت به خرید اقدام کنند. اگرچه چالش‌های کمبود پول و رکود نیز در این زمینه موثر است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ ‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در آغاز درباره افزایش قیمت خودرو با وجود رکود به «انتخاب» گفت: افزایش قیمت جدی در بازار خودرو نداشته‌ایم. احتمال دارد در بازه زمانی دو ماه اخیر که قیمت پایین آمده بود؛ حالا آن قیمت‌ها سر جای خود برگشته‌اند. با وجود اینکه شورای رقابت قیمت‌ها را بالا برده، اما متاسفانه پول در بازار کم است و رکود حاکم است. معاملات در بازار خودرو در نقطه صفر کامل است. کسی برای خرید خودرو مراجعه نمی‌کند.

وی در ادامه درباره تاثیر خودرو‌های وارداتی بر قیمت اشاره کرد: بله در هر صورت واردات خودرو که قانون گذار محترم و شورا نیز آن را تایید کرده اند و به دولت بازگشته اتفاق خواهد افتاد. شاید دیر یا زود باشد اما تاثیر خود را در قیمت خودرو‌های داخل خواهد گذاشت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ ‌داران و فروشندگان خودرو تهران، سپس درباره وضعیت فعلی خودرو‌های وارداتی افزود: فعلا ثبت سفارش صورت نگرفته و تا زمانیکه ثبت سفارش صورت نگیرد، این اتفاق عملی نشده است. اگر ثبت سفارش آغاز شود معامله قطعی شده و شاهد ریزش بیشتری در بازار خودرو خواهیم بود.

موتمنی در پایان درباره وضعیت قیمت خودرو در تابستان گفت: الان اگر در این بازار که مشتری وجود ندارد، عرضه خودرو بیشتر می‌شد، قطعا ریزش بیشتری را شاهد بودیم. در دو ماه گذشته می‌بینید که خودرو‌های ۵ میلیاردی نزدیک ۱ و نیم میلیارد ریزش داشته‌اند، یا خودرو‌های ۳ میلیاردی حدود هفتصد میلیون ریزش را تجربه کرده‌اند. مشکل بازار خودرو این است که در سال‌های گذشته به خصوص ۴ سال گذشته تنظیم بازار صورت نگرفت و نیاز‌ها تامین نشد که فاصله قیمتی را زیاد کرد. الان نیز واردات برای تنظیم بازار و به خاطر بی کیفیتی خودرو‌های داخل است. الان بازار منتظر است تکلیف واردات مشخص شود. تا زمانیکه قوانین و آیین نامه‌ها مشخص نشود این بلاتکلیفی ادامه پیدا خواهد کرد. در کشور ما خودرو با تورم جلو نرفته است. مثلا فروردین سال ۹۷ قیمت ارز ۶ تومان بود الان ۵۰ تومان است اما خودرو ۲۲ برابر بالا رفته و بیشتر از تورم حرکت کرده است که به خاطر محدودیت عرضه است. الان با هر تعرفه ای خودرو وارد شود بر بازار تاثیر می گذارد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید