وزیر اقتصاد: اولین انتخابات سهام عدالت کشور در زنجان برگزار می‌شود

0
19


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اولین انتخابات بزرگ فراگیر سهام عدالت در سرمایه‌گذاری استان زنجان طی ماه آتی برگزار خواهد شد.

سیداحسان خاندوزی (پنج‌شنبه ۱۶ آذرماه) در آیین گرامی‌داشت روز دانشجو که در دانشگاه پیام‌نور مرکز زنجان برگزار شد، با بیان اینکه بحث اقتصاد دیجیتال، در میان دانشجویان و اهل علم و دانش طرفداران زیادی دارد، اظهار کرد: طی چند سال اخیر در خصوص هوشمند شدن، گام‌هایی در وزارت اقتصاد و دارایی برداشته شده و در این مسیر گام برمی‌داریم.

وی با اشاره به فیلتر شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی در سال گذشته و ناآرام شدن فضای مجازی و کسب‌وکارهای مجازی، افزود: بخشی از کمک‌های اقتصادی به ویژه تبصره ۱۸ به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند، اختصاص پیدا کرد.

این مسئول از افزوده شدن مؤدیان مالیاتی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و تصریح کرد: با توجه به شناسایی فعالان اقتصادی که مالیات پرداخت نمی‌کردند، به تبع تعداد مودیان مالباتی افزایش خواهد یافت و افزایش میزان مالیات در سال ۱۴۰۳ را رقم خواهد زد ولی درصد مالیات افزایش نمی‌یابد.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه این حرف که هزینه‌های تولید مسکن باید کاهش پیدا کند، درست بوده و در این خصوص مسئله مالیات نیز باید کمک‌کننده باشد، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای مجموع پرداخت‌هایی که باید برای مسکن ملی پرداخت شود، در راستای کاهش هزینه بیش از  ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر واحد مسکونی عوارض نباید گرفته شود.

خاندوزی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در سوریه هنوز به وضعیت عادی بازنگشته به همین دلیل فعال اقتصادی انگیزه‌ای ندارد که وارد بازاری شود که هیچ حمایتی از آن نمی‌شود، اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری به سوریه، موفق شدیم بانک مشترک و بیمه تکافلی را ایجاد کنیم و اکنون شرایط فراهم شده است که بتوانند به بازار این کشور ورود کنند.

وی در رابطه با ایجاد منطقه اقتصادی میان ایران و عراق، افزود: برای بازار پرتقاضای عراق، مجددا بعد از کمیسیونی که برگزار شد، منطقه ویژه اقتصادی بین ایران و عراق ایجاد می‌شود که به عقب‌افتادگی‌ها کمک خواهد کرد.

این مسئول با بیان اینکه مسئله کنترل نرخ ارز برای دولتی که به مهار تورم تاکید دارد، بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: مجموعه اقدامات طرف عرضه و تقاضا ارز در کنار عنصر روانی موجود در جامعه بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد.

وزیر اقتصاد و دارایی در رابطه با مدیریت نرخ ارز در سال‌جاری، افزود: در ۹ ماهه ابتدای امسال ثباتی در خصوص نرخ ارز در کشور شکل گرفته و امید است بتوانیم تا پایان سال به همین منوال نگهداریم.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای اقتصادی موجود سفره‌های مردم نسبت به سال ۱۳۹۰ کوچک‌تر شده است، افزود: زمانی که می‌گوییم تورم کاهش پیدا کرده است؛ به معنای کاهش قیمت‌ها نیست.

این مسئول با بیان اینکه اکنون سخت‌گیری کم‌سابقه‌ای در خصوص بانک‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بانک مرکزی‌ نیز سخت‌گیری‌های بیشتری در مورد سایر بانک‌ها دارد، به طوری‌که طی گزارش بانک ملی در خصوص هیئت‌های رسیدگی، تعداد بسیار زیادی در داخل هیئت رسیدگی به دلیل تخلف اخراج شده‌اند؛ بنابراین دوره مماشات و گذشت، سپری شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه اقتصاد ایران پیش‌بینی‌پذیر نبوده و  بیماری است که دهه‌ها در کشور ما وجود داشته است، گفت: طی ۸ ماه گذشته حدود ۱۹۴ بخشنامه در موزه تجارت و گمرکات کشور داشتیم و این عدد در مدت مشابه امسال به ۱۰۵ عدد کاهش پیدا کرده و در صدد کاهش بیشتر این موضوع هستیم.

خاندوزی با بیان اینکه مدرسه تابستانه سال آینده در وزارت اقتصاد و دارایی در دستور کار داریم، اظهار کرد: این مدرسه برای آشنایی دانشجویان با واقعیت‌های کشور راه‌اندازی شده است.

این مسئول با بیان اینکه ما نباید تصمیماتی بگیریم که سپرده‌گذاران خرد ″مردم” را درگیر  و  دچار مشکل کنیم، تصریح کرد: امروز وظیفه ما این است که خط تولید بانک‌های ورشکسته را متوقف کنیم و دوراندیشی به ما حکم می‌کند از به وجود آمدن بانک جدید خودداری کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تا زمانی که شرایط تحریم‌ها نبود، افزایش درآمد سرانه کشور در سال ۹۰ به بالاترین حد خود رسید، گفت: اردیبهشت رشد اقتصادی کشور با تحریم ترامپ منفی شد و تاکنون ادامه دارد، همچنان قدرت خرید خانوارها و مردم به ابتدای دهه ۱۳۹۰ بازنگشته‌ است.

خاندوزی با بیان اینکه مسئله مسکن بسیار برای مردم مهمتر از مسئله خودرو است، اظهار کرد: طی ۹ ماه گذشته وضعیت مسکن از التهاب ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است.

وی در رابطه با اولین انتخابات بزرگ فراگیر سهام عدالت در کشور، خاطرنشان کرد: اولین انتخابات بزرگ فراگیر سهام عدالت در سرمایه‌گذاری استان زنجان در ماه آتی برگزار خواهد شد و به تدریج در ماه‌های دی، بهمن و اسفند در سایر استان‌ها اجرایی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه برای اینکه حرف مردمی‌سازی اقتصاد در حد حرف نباشد، تدبیری اندیشیده شده است از این پس اگر سرمایه‌گذاری استانی تشکیل شد و فعالیت کرد، خود فعالان در شرکت سرمایه‌گذاری استان‌ها باشند که کانون‌های سهام عدالت را در کشور انتخاب می‌کنند، خاطرنشان کرد: قابل ذکر است این اقدام یک دوره جدیدی از تمرین مردم سالاری در حوزه تصمیمات اقتصاد کشور است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید