معاون وزیر راه: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ساختمان کشور فاقد سازه پایدار هستند که با هر نیروی عمودی یا افقی در هم می‌ریزند

0
13


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن تشریح شرایط و تسهیلات بازسازی واحدهای فرسوده و با انتقاد از روند نامناسب این اقدام در کرمان گفت: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ساختمان ناپایدار در کشور داریم که هیچ سازه‌ای ندارند و با هر نیروی عمودی یا افقی در هم می‌ریزند.

 

محمد آیینی روز دوشنبه همزمان با سالگرد زلزله بم(پنج دی ۸۲) در نشست رویداد ملی تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده و ناکارآمد در تالار پرستوی ارگ جدید بم با بیان اینکه هدف اصلی نوسازی بافت فرسوده کاهش سقف های لرزان است افزود: تاکید وزیر راه بر نوسازی بافت فرسوده و بنای ناپایدار است زیرا حتی مهمتر، زودبازه‌تر و اثربخش‌تر از نهضت ملی مسکن است.

 

وی بیان کرد: شهرداری ها شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی هستند و شوراهای اسلامی نیز به عنوان سفیران بازآفرینی و پیام رسان بسته های تشویقی و حمایتی به شمار می روند.

 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت ناکارآمد شهری سال ۸۹ مصوب شده و موانع نوسازی در آن برطرف شده است.

 

آیینی ادامه داد: در قانون منابع بانکی ارزان قیمت و تخفیف در پروانه ها دیده شده و برنامه هفتم نیز زمان طلایی شتاب بخشی به نوسازی بافت فرسوده است.

 

وی توضیح داد: مردم می توانند برای نوسازی مسکن تا ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت داشته باشند و در بافت فرسوده نیز تا ۱۰۰ درصد تخفیف شامل می‌شود که دولت موظف به بازپرداخت به شهرداری هاست.

 

حداکثر زمان صدور پروانه سه ماه است

 

معاون وزیر راه افزود: حداکثر زمان صدور پروانه در بافت فرسوده سه ماه و متوسط آن در کشور هشت ماه است که در برخی از استان ها تا ۱۸ ماه هم زمان می برد که باید به سه ماه کاهش یابد.

 

وی اظهارداشت: در بافت های فرسوده انشعاب های قبلی آب، برق، گاز و تلفن محفوظ است و انشعاب اضافی نیز باید خارج از نوبت برقرار شود تا سرمایه گذار برای ورود به بافت فرسوده رغبت کند.

 

آیینی بیان کرد: در بخش مالی نیز در برنامه هفتم تمامی تخفیف‌ها، تسهیلات و معافیت های نهضت ملی به بافت فرسوده تسریع شود؛ بافت های فرسوده از حمایت های نهضت ملی نوسازی مسکن بهره مند هستند.

 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: متقاضیان نهضت ملی که حاضر به خرید در بافت فرسوده می شوند با دریافت تسهیلات ارزان قیمت باید ترغیب به گرفتن زمین شوند.

 

به گفته وی در حدود ۲۰۰ شهر در سراسر کشور بافت تاریخی وجود دارد که بسته تشویقی خاص آنها در دست تدوین است ؛ برای اولین بار در شورای پول و اعتبار نیز معادل ۸۰ درصد هزینه ساخت در این دولت مصوب شد که به بافت های تاریخی برای مقاوم سازی و مرمت پرداخت می‌شود.

 

معاون وزیر راه بیان کرد: شهرداری ها بسته های تشویقی خاص اقلیم خود را تدوین کنند و دیگر از کسی پذیرفته نیست با وجود این همه مشوق ساختمان هایی احداث شود که در برابر زلزله هشت ریشتری مقاوم نباشد.

 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارداشت: بسته های شهرسازی در ۴۰۰ شهر ما هنوز اجرایی نشده است و باید شهرداران در این خصوص پاسخگو باشند.

 

روند نوسازی در کرمان راضی کننده نیست

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: از روند نوسازی بافت فرسوده در استان کرمان که خود باید پیش قراول باشد زیرا زلزله بم را بیشتر درک کرده راضی نیستیم و در رتبه مورد انتظار قرار ندارد.

 

جهاد سنددارکردن بافت های فرسوده

 

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال راه اندازی جهاد سنددار کردن بافت های فرسوده هستیم، تاکیدکرد: در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای مهمترین عامل سنددار شدن این افراد است که می توانند پروانه بگیرند و از بسته تشویقی استفاده کنند.

 

آیینی عنوان کرد: ۲۴ هزار و ۳۲۰ متقاضی در سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری برای دریافت سند ثبت نام و تاکنون سه هزار واحد سند را دریافت کرده اند.

 

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم ۱۸۱ هزار و ۵۲۲ واحد شروع به ساخت واحد بافت فرسوده کرده اند و نوسازی انجام داده اند.

 

جایزه ملی بم ثبت شود

 

معاون وزیر راه همچنین درخصوص جایزه ملی بم گفت: جایزه ملی بم باید ثبت و به رسمیت شناخته شود زیرا این جایزه برابر با حفظ جان انسان هاست تا فاجعه بم دوم تکرار نشود.

 

وی اضافه کرد: تقدیر از اقدامات برتر در قالب جایزه ملی بم تجلیل از شجاعت و جرات و به جنگ هیولای فرسودگی رفتن است.

 

جایزه ملی بم به مناسبت روز ایمنی در مقابله با زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با شاخص‌های فنی و دقیق ارزیابی اعلامی توسط شرکت بازآفرینی شهری به برترین شهرداری‌های استان که در سه حوزه نوسازی مسکن، فضاهای شهری و توانمندسازی اقدامات برتری داشته اند اعطا خواهد شد.

 

ضرورت ۲ بازوی خاص

 

درادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: در بحث احیای بافت فرسوده بسته های تشویقی خوبی در مجموعه وزارت راه تدوین شده است که احیای بافت فرسوده ۲ بازوی خاص یعنی صاحبان املاک و سازندگان را نیاز دارد.

 

سید مصطفی آیت اللهی موسوی بیان کرد: متاسفانه سازه های غیرمقاوم هنوز در نقطه ای از بم دیده می‌شود که اگر مجدد زلزله رخ دهد به طور حتم در آن نقطه تلفات جانی خواهیم داشت.

 

وی افزود: بعد از زلزله بم بسیاری از آیین نامه ها بازنگری و مولفه عمودی در بالکن ها اعمال، در ساختار مهندسی کشور به ویژه استان کرمان تغییراتی رخ داد و حساسیت خاصی ایجاد شد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن در ساختمان ها از میراگر- برای جلوگیری از لرزش ساختمان- استفاده می شود و می بینیم که با وقوع زلزله تلفاتی هم ندارند اما در کشور ما هنوز این سیستم اجرا نمی شود.

 

وی تصریح کرد: اکثر معابر شهر بم یا خاکی هستند یا از آسفالت مناسبی برخوردار نیستند؛ نیازمند کمک های ویژه به این شهر هستیم.

 

بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد و زلزله ویرانگر سال ۸۲ براساس آمارها افزون بر ۴۰ هزار جانباخته داشته است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید