تفاوت چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و افغانستان / اوتلندر در کابل؛ یک میلیارد تومان ارزان‌تر از تهران

0
16


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اقتصادنیوز: قیمت نهایی خودروهای وارداتی مدل ۲۰۲۲ و مدل ۲۰۲۳ در سامانه یکپارچه فروش چندان به دل متقاضیان نمی نشیند. این در حالیست که قیمت همین خودروها در بازار خودروی افغانستان به میزانی است که مصرف کننده ایرانی آرزویش را دارد.

 

بررسی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خودروی افغانستان نشان می دهد مردم این کشور همسایه محصولات برندهای جهانی خودروساز را با قیمت های به مراتب پایین تر از قیمت عرضه شده در بازار ایران خریداری می کنند.

 

به عنوان مثال کیا سونت مدل ۲۰۲۲ در سامانه یکپارچه با قیمت دو میلیارد و ۱۶۶ میلیون تومان در دسترس متقاضیان ایرانی قرار گرفته است اما همین خودروی کره ای در بازار افغانستان با قیمتی حدود ۷۱۰ میلیون تومان در دسترس متقاضیان است.

 

این در حالی است که در حال حاضر دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک در بازار ایران حدود ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

 

سیاز محصول خودروسازی سوزوکی به تازگی مهمان بازار ایران شده است. سیاست گذار خودرویی اتکت قیمت یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومانی را روی آن چسبانده و پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار داده است. اما این خودروی سدان شهری در بازار کشور همسایه شرقی همانند کیا سونت حدود ۷۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

 

وضعیت برای میتسوبیشی اوتلندر و همچنین تویوتا پریوس به مراتب بدتر است. این خودروها که هنوز مدل ۲۰۲۲ یا مدل ۲۰۲۳ آنها به بازار ایران نرسیده با قیمت های میلیارد تومانی مدل سال های ۲۰۱۷ و همچنین سال ۲۰۱۸ در بازار خودرو داد و ستد می شود. اما بررسی بازار خودروی افغانستان نشان می دهد مدل های ۲۰۲۳ میتسوبیشی اوتلندر و همچنین مدل ۲۰۲۱ تویوتا پریوس با قیمت حول و حوش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار دست به دست می شود. قیمت میتسوبیشی اوتلندر مدل ۲۰۱۸ در بازار ایران حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و قیمت تویوتا پریوس مدل ۲۰۱۷ نیز نزدیک به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

 

نکته قابل توجه در مورد بازار خودروی دو کشور همسایه این است که بازار خودروی افغانستان مهمان محصولاتی از برندهای جهانی خودروساز است که پایشان هنوز به بازار ایران نرسیده است. قیمت این خودروهای ممنوعه بازار ایران در بازار همسایه شرقی نیز بر شگفتی متقاضیان ایرانی را به دنبال دارد. به طور مثال آئودی RS Q8  مدل ۲۰۲۳ هیچگاه پایش به بازار ایران نرسیده اما در بازار افغانستان با قیمت حدود پنج میلیارد تومان حضور دارد.  

 

ولوو XC 40 مدل ۲۰۲۲ نیز قیمتی نزدیک به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار خودرو افغانستان دارد.

 

مزدا CX 30 هنوز در بازار ایران آفتابی نشده اما مدل ۲۰۲۱ این خودرو کراس اوور در بازار خودروی افغانستان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان گزارش شده است این در حالیست که متقاضی ایرانی برای یک محصول چینی از برندی نه چندان معروف باید همین مبلغ را پرداخت کند.

 

دلیل این مساله را باید در ارزش بیشتر واحد پول افغانستان به نسبت واحد پول ایران و همچنین نبود سیاست های دست و پا گیر در افغانستان برای حمایت از تولید داخل و مدیریت بازار جست و جو کرد.    



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید