خودروهای فاقد معاینه فنی، روزانه ۵۲ هزار تومان جریمه می‌شوند

0
15


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: امیرمحمد علیخان‌زاده، مدیر مرکز معاینه فنی بهارستان مشهد امروز، ۲۶ دی‌ماه، در تور خبری بازدید از مرکز معاینه فنی بهارستان مشهد که در آستانه روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته با دو خط فعال و بازرسی خودرو‌های دوگانه‌سوز شروع به فعالیت کردیم و نکته قابل تامل این است که در این مدت مرکز نمونه شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر چهار سال از عمر خودرو بگذرد، نیاز به معاینه فنی دارد، افزود: در کلان‌شهر‌هایی مانند مشهد، تهران، تبریز و اصفهان دوربین‌های پلاک‌خوان در سطح شهر فعال هستند و اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، هر روز جریمه ۵۲ هزار تومان برای خودرو اعمال می‌شود.

علیخان‌زاده در خصوص روند انجام معاینه فنی در مرکز بهارستان عنوان کرد: خودرو یا دوگانه‌سوز یا بنزین‌سوز هستند. در مرحله پذیرش اگر خودرو دوگانه‌سوز باشد، در سوله مخصوص مرکز توسط کارشناس استاندارد از نظر سیستم سوخت‌رسانی و مخزن سوخت مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر ۶ سال از تاریخ تولید مخزن گذشته باشد در آزمایشگاه‌های تست هیدرواستاتیک بررسی و اگر مورد تایید باشند دوباره به مرکز معاینه فنی برگشته و بازرسی بنزینی صورت می‌گیرد.

علیخان زاده به روند معاینه خوردو‌های بنزین سوز اشاره کرد و افزود: در خودرو‌های بنزین‌سوز عیوب ظاهری، چون شیشه، چراغ و طلق مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن خودرو وارد خط می‌شود.

مدیر مرکز معاینه فنی بهارستان مشهد ابراز کرد: در ابتدای ورود دوربین، تمام اطلاعات را از راهور به سیستم ما منتقل می‌کند. در زمان تست نیز دوربین دیگری وجود دارد تا خودرو در زمان ورود و تست یکی باشد.

وی ادامه داد: مرحله بعدی تست چهارگاز بوده که مربوط به آلایندگی خودرو است. در این مرحله خروجی گاز تست می‌شود. مرحله بعدی تست وزن، کمک‌فنر، ترمز‌های جلو و عقب خودرو، ترمزدستی و لغزش جانبی خودرو بوده و در مرحله آخر بخش زیرین خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

علیخان زاده افزود: سه سال گذشته پس از تایید معاینه فنی برچسبی روی شیشه خودرو زده می‌شد، اما اکنون حذف شده و کارت فنی صادر جایگزین آن شده است که بعد از اتمام معاینه کارت فنی صادر و به مالک خودرو داده می‌شود.

مدیر مرکز معاینه فنی بهارستان مشهد تصریح کرد: روزانه حدود ۱۵۰ خودرو برای معاینه فنی به مرکز ما مراجعه می‌کنند که ۲۵ تا ۳۰ درصد مردود می‌شوند و از این تعداد ۷۰ درصد خودرو‌های مردودی ما آلایندگی دارند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید