وزیر کار: بخش زیادی از مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری از بودجه عمومی پرداخت می‌شود

0
24


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: صبح امروز نشست آیین رونمایی از ۱۲۰ عنوان از مجموعه خدمات و دستاورد‌های نوین صندوق بازنشستگی کشوری در محل کتابخانه ملی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، وزیر تعاون و مدیران این مجموعه برگزار شد.

در انتهای این نشست، سیدصولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ضمن تقدیر از دستاورد‌های شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری و تبریک ایام اعیاد شعبانیه اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی پناهگاه معیشت جامعه شاغل ما در ادامه زندگی است. افرادی که با سرپنجه دست و تلاش و تدبیر ذهن‌شان به بهای پیری و خستگی خویش برای کشور تلاش کردند، امروز امیدشان به صندوق‌های بازنشستگی است.

وی با اشاره به اینکه بحران صندوق‌ها در بیشتر کشور‌های جهان وجود دارد، اظهار کرد: بدهی‌ها و مطالبات انباشته بازنشستگان در دولت قبل به دولت جدید ارث رسید که وضعیت را به شدت بحرانی کرد. اگر به بودجه دهه ۹۰ نگاه کنیم، متوسط افزایش بودجه سنواتی صندوق‌ها ۲۵ درصد بوده است. اما بودجه صندوق‌ها در دولت جدید ۱۲۶ درصد افزایش یافت. در هفت ماهه اول تصدی قوای مجریه توسط کابینه آیت الله رئیسی، کسری بودجه شدید داشتیم و صندوق‌های بازنشستگی بیشترین کسری را داشتند.

مرتضوی ادامه داد: صندوق کشوری و لشگری ما سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشتند. این درحالی بود که صادرات نفت کشور کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه نفت بود. هزینه‌های صندوق‌ها و مستمری‌ها نیز به خاطر بدهی‌های انباشته بسیار زیاد شده بود. ما قریب به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی داشتیم که بسیار رقم زیادی بود. اما این دولت با تلاش و رفع مسدودی بخشی از اموال و افزایش صادرات غیرنفتی و نفتی و واگذاری برخی اموال توانستیم بخشی از بدهی‌ها را بدهیم.

وی با اشاره به اینکه دولت قبل بحث‌هایی مثل رتبه بندی معلمان و همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق را به جا گذاشته بود و این دولت همه این تعهدات را اجرا کرد. ضمن اینکه بالغ بر ۳۰۰۰ بنگاه تعطیل و نیمه تعطیل در این مدت احیا شدند که همگی بنگاه‌های کوچک و متوسط بودند. ما با افتخار در آینده نزدیک گزارش خواهم داد که چه دستاورد‌هایی در زمینه رشد شرکت‌های تابعه کلیه صندوق‌ها داشتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: هنوز بخش زیادی از مستمری پرداختی بازنشستگان کشوری و لشگری از منابع بودجه عمومی دولت پرداخت می‌شود. امروزه کسورات بازنشستگان و آورده شرکت‌های تابعه به هیچ وجه مثل گذشته نیست، اما امروز به همت آقای مسکنی ما امسال به سود ۲۳ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های تابعه صندوق کشوری رسیدیم. البته این بازهم کم است و ما هنوز نتوانستیم بهره‌وری را به شدت افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: اگر کل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اموال شرکت‌های تابعه صندوق کشوری تبدیل به پول شوند، هزینه‌های یکسال این صندوق را نمی‌دهند، اما ما امیدواریم با رشد بهره‌وری با تلاش مدیران و اعضای این مجموعه، ارزش افزوده شرکت‌ها به حداکثر برسد تا بتوان فشار هزینه‌های صندوق بر بودجه کشور را کاهش دهیم.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید