به گزارش برنا، تویوتا به عنوان یکی از بزرگترین و موفقترین خودروسازان جهان، در سال ۲۰۲۳ برای چهارمین سال پیاپی عنوان بزرگترین خودروساز را به خود اختصاص داد. این شرکت با فروش بیش از ۹ میلیون و ۴۸۳ هزار خودرو در سراسر جهان، جایگاه خود را بهعنوان پیشتاز صنعت خودرو تثبیت کرد.
در میان محصولات موفق تویوتا، شاسیبلند RAV4 با فروش بیش از ۳۵۰ هزار دستکاه در بازار امریکا طی ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴ و افزایش ۱۵.۷ درصدی نسبت به سال قبل، به عنوان یکی از کلیدیترین عامل موفقیت این برند ژاپنی شناخته میشود. فروش روزانه بیش از ۱,۲۸۳ دستگاه RAV4 نشاندهنده محبوبیت بینظیر این خودرو در بازار امریکا است.
تویوتا RAV4 پرفروشترین خودرو این شرکت در آمریکا است و جایگزین آن باید با دقت بسیاری انجام شود. این خودرو نه تنها برای سودآوری شرکت بلکه برای حفظ جایگاه برند تویوتا نیز بسیار حیاتی است.
تویوتا، آنقدر خوب پروژهها را محرمانه نگه داشته که هیچکس نمیداند مدل بعدی RAV4 چگونه خواهد بود. اما RAV4 که اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد، بر اساس معماری TNGA ساخته شده و به طور خاص از نسخه -K آن استفاده میکند. به همین دلیل، این مدل برخلاف برخی دیگر از خودروهای تویوتا به بروز رسانی اساسی نیاز ندارد. در واقع، این مهندسی مشترک اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار میدهد. به عنوان مثال، نگاهی به کمری جدید بیندازید.
در حال حاضر، کمری به نوعی نسخه سدان RAV4 به شمار میآید و به تازگی تغییرات بزرگی را تجربه کرده است که احتمالاً تأثیر زیادی در همتای کراساوور آن خواهد داشت.
بزرگترین تغییر در زیر کاپوت رخ داده است، جایی که تویوتا موتور پایه را حذف کرده و اکنون همه مدلهای کمری، هیبریدی هستند. این مدلها یا از سیستم دیفرانسیل جلو مرسوم یا سیستم جدید چهارچرخ محرک بهره میبرند که یک موتور الکتریکی اضافه روی محور عقب نصب میکند. (بدون هیچ ارتباط مکانیکی با دیگر قسمتهای سیستم انتقال قدرت)
این دو نوع پیشرانه را هماکنون میتوان در RAV4 یافت که به نام هیبریدی (دیفرانسیل جلو) یا پریمیوم پلاگین هیبریدی (چهارچرخ محرک) عرضه میشود. پیشبینی میشود که RAV4 مدل ۲۰۲۶ نیز مانند کمری، موتور پایه احتراق داخلی خود را کنار بگذارد و به طور کامل هیبریدی شود.
اگرچه انتظار نداریم تغییرات فنی بزرگی از نظر موتور در RAV4 مشاهده شود، اما احتمال بهبود ظرفیت باتری وجود دارد. طبق آمار EPA، RAV4 Prime در حال حاضر میتواند ۴۲ مایل را تنها با توان برقی خود طی کند و این شرکت از زمان معرفی این خودرو نکات زیادی در مورد باتریها بدست آورده است و اگر تویوتا شارژر داخلی ۶.۶ کیلوواتی خود را به یک شارژر مدرنتر ۷.۲ کیلوواتی ارتقا دهد، ممکن است سرعت شارژ نیز افزایش یابد.
به نظر میرسد که تمام فضای داخلی RAV4 تغییرات جذابی مشابه کمری را تجربه کند و با مواد و رنگهای جالبتر تزئین شود. همچنین، داشبورد احتمالاً به عنوان نقطه قوت این طراحی جدید مطرح خواهد شد. انتظار میرود که صفحه نمایش بزرگتری به همراه یک بخش دیجیتال جدید که قابلیت سفارشیسازی جزئی برای نمایش اطلاعات مختلف را دارد، ارائه شود.
به جز این موارد، واضحترین تغییر، بدنه جدید RAV4 خواهد بود. احتمالا این تغییر بهطور قابلتوجهی از زبان طراحی فعلی تویوتا فاصله خواهد گرفت، با توجه به آنچه که از مفاهیم جدید SUV این خودروساز دیدهایم ابعاد خودرو تغییر چندانی نخواهند کرد. RAV4 در حال حاضر فضای کافی برای سرنشینان و بار را فراهم میکند، بنابراین انتظار نمیرود تویوتا بخواهد فرمول موفق خود را در این بخش برای مدل ۲۰۲۶ به هم بزند.
با این حال، هنوز حتی یک نسخه پروتوتایپ نسل بعدی RAV4 منتشر نشده است.