به گزارش برنا، بازار خودروهای برقی با چالشهای جدی روبرو شده است. آمارها نشان میدهد که فروش خودروهای برقی در سطح جهانی به شدت کاهش یافته و برندهای معتبر خودروسازی، از جمله مرسدس بنز، با افت قابل توجهی در فروش مدلهای الکتریکی خود مواجه شدهاند.
مرسدس به تازگی آمار فروش خود در ایالات متحده برای سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است که نشاندهنده ادامه کاهش فروش برای مدلهای EQB، EQE و EQS است.
فروش این سه مدل مرسدس در سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۴۲ درصد کاهش یافته و از ۹ هزار و ۹۸۴ خودرو به تنها ۵ هزار و ۷۶۹ دستگاه کاهش پیدا کرده است. مرسدس جزئیات فروش را بر اساس نوع بدنه منتشر نمیکند، بنابراین نمیتوانیم بگوییم آیا نسخههای SUV EQE و EQS عملکرد بهتری نسبت به مدلهای سدان داشتهاند یا خیر. به هر حال، وضعیت برای برند EQ چندان رضایتبخش نیست.
سهماهه سوم نسبت به سهماهه دوم سال ۲۰۲۴ کمی متفاوت بود، زمانی که کوچکترین خودروی برقی این گروه، یعنی EQB، در فصل بهار فروش خوبی را تجربه کرد. با این حال، همه سه خودرو نسبت به سال گذشته کاهش فروش داشتهاند، به طوری که EQS بدترین عملکرد را داشته و فروش آن در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.
مرسدس به خوبی درک میکند که وضعیت خودروهای برقیاش طبق برنامه پیش نرفته است. این شرکت اوایل امسال اعتراف کرد که بیش از حد نسبت به اهداف الکتریکیسازی خود خوشبین بوده و در نهایت برنامههای خود برای ایجاد پلتفرم بزرگ خودروهای برقی که قرار بود در سال ۲۰۲۸ معرفی شود، را لغو کرد.
حدود ۶ ماه پیش نیز مدیرعامل این شرکت “اولا کالنیوس” تأیید کرد که این شرکت به استراتژیای مشابه رویکرد بیامو تغییر مسیر خواهد داد و نسخههای برقی و بنزینی مدل بعدی S-Class را به جای EQS جدید ارائه خواهد کرد.
خودروهای برقی مرسدس بنز تنها بازندههای بزرگ در این سهماهه نبودند. فروش E-Class که تنها دو سال از بهروزرسانی اساسیاش میگذرد، نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است. خودروی کوپه SL نیز در این بازه زمانی با کاهش چشمگیر ۸۱ درصدی مواجه شده است.
با وجود این کاهشها، مجموع فروش مرسدس نسبت به سهماهه سوم سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۱ درصدی همراه بوده که عمدتاً به خاطر تنوع بالای SUVهای این برند است. مدل جدید CLE کوپه یکی دیگر از نقاط قوت مرسدس بنز محسوب میشود که تاکنون بیش از ۱۰ هزار دستگاه از آن در سال ۲۰۲۴ در آمریکا به فروش رسیده است. این رقم حتی بیشتر از فروش S-Class، G-Class و CLA، که از نظر قیمتی نیز ارزانتر هستند، است. این موضوع نشاندهنده وجود تقاضا برای خودروهای کوپه جدید است، در حالی که خودروهای برقی چندان خوشاقبال نیستند.