گروه اقتصادی – محمدرضا حقی: دولت سیزدهم با ارایه پیشنهاد اخذ مالیات جدید از صاحبان واحدهای مسکونی لاکچری و خودروهای گران قیمت خارجی از سال 1400 قصد درآمدزایی برای خزانه کشور از طریق تعریف پایه جدید مالیاتی داشته است که اکنون بعد از سه سال از اجرای این قانون شاهد عملکرد ضعیف وزارت اقتصاد دولت قبلی در مالیات ستانی از لاکچریهای ساکن ایران هستیم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، بر اساس اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی از ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گرانقیمت که مشمول مالیات شدند و قرار بر این بود که رقمی بالغ بر چهار هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان مالیات از آنان اخذ شود ، تاکنون تنها مالکان نزدیک به ۶ هزار واحد مسکونی و باغ ویلای گران قیمت مالیات دادهاند.براساس گزارش آخرین وضعیت اخذ مالیات واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گرانقیمت موضوع بند (ع) تبصره (۶) قانون بودجه، در سال ۱۴۰۲ از بین واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران قیمت گزارش شده توسط وزارتخانههای راه وشهرسازی، صمت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداریها به سازمان امور مالیاتی، در مجموع ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی و باغ ویلای گرانقیمت مشمول مالیات شدند و به مالکان آنها از طریق پیامک این موضوع اعلام شده است.بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، تاکنون مالکان پنج هزار و ۹۹۳ واحد مسکونی و باغ ویلای گرانقیمت مشمول، حدود ۹۴ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجرا است که اطلاعات لازم در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری شده و از طریق پیامک نیز به مالکان آنها اطلاع رسانی شده است.
گفتنی است، سازمان امور مالیاتی روز گذشته نیز خبر داده بود که بیشتر دارندگان خودروهای لوکس هنوز مالیات نداده اند.براساس این گزارش، از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ خودرو لوکس مشمول مالیات، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردهاند که از آنان مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۴۲ درصد) وصول شد.در طی سه سال گذشته (از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی، ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به هفت همت شدند.
فرار بیشتر دارندگان خودروهای لوکس از مالیات
جالب اینجاست که در حوزه خودروهای لوکس هم عملکرد ضعیفی از وزارت اقتصاد دولت سیزدهم مشاده میشود بطوریکه بر اساس آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی از مجموع ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ خودروی گرانقیمت مشمول مالیات، تعداد ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک تاکنون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردهاند که از آنان مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۴۲ درصد) وصول شده است.بنابر این گزارش،در طی سه سال گذشته (از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی، ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به هفت همت شدند.
از طرف دیگر از مجموع تعداد ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول شده، ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که مبلغ ۲/۵ همت (۴۲ درصد) وصول شده است با این حال ۴۲ هزار و هفت مالک خودرو نیز به مالیات تعیین شده به مبلغ حدود یک همت، اعتراض کردند که موضوع در حال بررسی و ادامه مراحل قانونی است.درسال ۱۴۰۰، از ۱۷۷ هزار و ۶۰۰ مالک خودروی لوکس شناسایی شده، ۱۰۳ هزار و ۶۷۱ مالک مالیات خود را پرداخت کردند و در سال ۱۴۰۱ از ۲۳۴ هزار و ۱۳۸ مالک خودرو، ۱۰۳ هزار و ۵۰۵ مالک خودرو مالیات خود را پرداخت کردند.همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز از مجموع ۱۶۶ هزار و ۲۸۵ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی به سازمان امور مالیاتی، تعداد ۱۵۵ هزار و ۱۵ مالک خودرو مشمول مالیات به ارزش نزدیک به سه همت شده است.
از طرف دیگر درسال گذشته از تعداد ۱۵۵ هزار و ۱۵ مالک خودرو مشمول مالیات شده، تعداد ۲۸ هزار و ۴۴۱ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که مبلغ ۴۸۷ میلیارد تومان (۱۸ درصد) وصول شده است و مابقی نیز در فرآیند وصول و اجرا است که اطلاعات آن در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان بارگزاری و از طریق پیامک به مالکان خودروها اطلاع رسانی شد.برای دیگر مالکان خودروهای لوکس برگ اجرایی صادر و در پرتال شخصی مودیان بارگذاری و از طریق پیامک به آنان اطلاع رسانی شده و در مرحله وصول است.اما در خصوص وصول نشدن کل مالیات متعلق به مالکان خودروهای لوکس باید در نظر داشت، از آنجایی که قانونگذار در جهت جلوگیری از تضییع حقوق مودیان، ساز و کار اعتراض در هیات بدوی و تجدید نظر را پیش بینی کرده است، تعدادی از مالکان به مالیات تعیین شده اعتراض دارند که به این ترتیب وصول مالیات آنان به دورههای بعد موکول می شود.
در همین زمینه گفتنی است برخی از مالکان خودروها نیز تا زمان فروش خودرو از پرداخت مالیات استنکاف میکنند و پرداخت مالیات را تا زمان فروش خودرو به تعویق میاندازند و از طرفی چون بعضا هزینه وصول و اقدامات اجرایی مبالغ قابل توجهی میشود که در فرایند هزینه فایده مقرون به صرفه نیست.در ضمن از آنجایی که مالیات بر خودروهای لوکس پایه مالیاتی جدیدی است فرهنگ سازی آن نیاز به گذشت زمان است هر چند در همین زمان اندک نیز حدود ۵۰ درصد از مالیات خودروهای لوکس توسط سازمان وصول شده است.