گروه بین الملل – سعید تهرانی: ساعت شمار انتخابات الکترال آمریکا به ثانیه افتاده است. برخی نظرسنجیها میگوید که ترامپ به کاخ سفید باز میگردد؛ در نقطه مقابل برخی از نظرسنجیها میگوید هریس فاتح دوئل نهایی خواهد شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در حالی که تنها 3 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی مانده، هر دو نامزد اصلی آخرین تلاشها را برای متقاعد کردن رای دهندگان انجام میدهند. در گردهماییهای انتخاباتی، تمرکز «کامالا هریس» بطور عمده روی موضوع حق سقط جنین و تمرکز «دونالد ترامپ» روی موضوعات مهاجرت و کنترل مرزها است.
نظرسنجی مرکز تحقیقات «Associated Press-NORC» حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از آمریکاییها، در قبال این انتخابات عمدتا احساس اضطراب یا سرخوردگی دارند تا شور و شوق.
همچنین اگرچه هم دموکراتها و هم جمهوریخواهان در این احساسات مشترک هستند اما دموکراتها سطوح بالاتری از اضطراب را گزارش کردند.
گزارشها حاکی از آن است که تا کنون بیش از ۶۲.۸ میلیون «رای زودهنگام» برای انتخابات پیشروی آمریکا داده شده که یک رکورد در تاریخ انتخابات این کشور محسوب میشود.
همچنین برای اولین بار جمهوریخواهان نیز به همان اندازه دموکراتها در رای گیری زودهنگام مشارکت داشتند. اهمیت این خبر از آن رو است که «رای دهی زودهنگام» عمدتا یک روش مورد علاقه برای دموکراتهای آمریکا است و بر این اساس انتظار میرود که رای دموکراتها به حداکثر میزان خود نزدیک شده باشد و به این ترتیب این جمهوریخواهان هستند که فرصت بیشتری برای جذب رایهای باقیمانده در روزهای آتی دارند.
پس از آنکه بایدن به اشتباه حامیان ترامپ را «زباله» خواند، ترامپ سعی دارد کمال استفاده را از این گاف ببرد. او در گرین بی با یک جلیقه مخصوص کارگران جمع آوری زباله روی صحنه رفت. او میگوید: «باید در ابتدا بگویم، ۲۵۰ میلیون آمریکایی زباله نیستند.»
وزن کشی سخت در نظرسنجیها
بر اساس آخرین نظرسنجی «اطلس اینتل» ترامپ نسبت به رقیب خود در مجموع حدود دو درصد برتری دارد. با این حال، نظرسنجی جداگانهای که از سوی «TIPP Insights» شده، نشان میدهد که نامزدها در حال حاضر در یک وضعیت مساوی قرار دارند.
در ایالتهایی که میتواند نتیجه انتخابات را تعیین کند، یعنی پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، میشیگان، آریزونا، ویسکانسین و نوادا، رقابت سختتری در جریان است.
نظرسنجی روزانه «FiveThirtyEight» نشان میدهد که برتری کامالا هریس، معاون رئیسجمهور کنونی در میشیگان ناچیز و تقریباً ۰.۸ است. خانم هریس همچنین برتری خود را در نوادا از دست داده و ترامپ اکنون با ۰.۳ درصد در این ایالت جلودار است. در ویسکانسین، برتری خانم هریس از ۰.۸ درصد در روز چهارشنبه به ۰.۶ درصد کاهش یافته است.
در مقابل در پنسیلوانیا، برتری دونالد ترامپ، رئیسجمهور پیشین ایالات متحده اندکی افزایش یافته و از ۰.۴ درصد به ۰.۷ درصد رسیده است. برتری او در کارولینای شمالی نیز به سطح هفته گذشته بازگشته و اکنون به ۱.۴ درصد رسیده است. ترامپ در آریزونا با ۲.۴ درصد از هریس پیشی گرفته و در جورجیا نیز برتری او ۱.۸ درصد و همچنان رو به افزایش است.
اما گزارش آخرین نظرسنجیهای انجام شده توسط شبکه خبری «سیانان» درباره دو ایالت کلیدی جورجیا و کارولینای شمالی کمی متفاوت است.
بر اساس این نظرسنجیها که بصورت آنلاین یا تلفنی انجام شده، نه کامالا هریس و نه دونالد ترامپ نتوانستند در جذب رای دهندگان در دو ایالت جورجیا و کارولینای شمالی به برتری قابل توجهی دست یابند.
نتایج این نظرسنجیها که طی روزهای ۲۳ تا ۲۸ اکتبر با طرح پرسش از رای دهندگان ثبت نام شده (از جمله ۷۳۲ رای دهنده در جورجیا و ۷۵۰ رای دهنده در کارولینای شمالی) انجام شده، حاکی از آن است که در ایالت جورجیا ۴۸ درصد از رای دهندگان قصد حمایت از دونالد ترامپ و ۴۷ درصد قصد حمایت از کامالا هریس را دارند.
در کارولینای شمالی نیز هریس احتمالا ۴۸ درصد آراء و ترامپ ۴۷ درصد را از آن خود خواهد کرد.نتایج همچنین حاکی از آن است که از زمان نظرسنجی پیشین در اواخر ماه اوت در جورجیا و اواخر سپتامبر در کارولینای شمالی، تغییر کمی در دیدگاههای رای دهندگان بوجود آمده است و ۹۵ درصد از رای دهندگان احتمالی در هر ایالت نیز اکنون میگویند که تصمیم خود را درباره اینکه به چه کسی رای دهند، گرفتهاند.
بیش از نیمی از رایدهندگان احتمالی در جورجیا (۵۹ درصد) و کارولینای شمالی (۵۲ درصد) نیز میگویند که قبلا رای خود را به صندوق انداختهاند.
در هر دو ایالت، تقریباً دو سوم حامیان هریس (۶۹ درصد در جورجیا و ۶۷ درصد در کارولینای شمالی) میگویند که بیشتر برای حمایت از او رأی میدهند تا برای اعلام مخالفت با ترامپ. این سهم بالاتر از آخرین نظرسنجی «سیانان» در پنج ایالت آریزونا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین است که میانگین سهم حدود ۶۰ درصد بود.
یکی از مهمترین دلایل چنین انتخابی نیز حمایت برجستۀ سیاهپوستان از خانم هریس در جورجیا و کارولینای شمالی است؛ بگونهای که از هر ۱۰ نفر از آنها ۸ نفر میگویند که رای آنها عمدتاً در تأیید معاون رئیس جمهور به صندوق ریخته خواهد شد.
اکثریت گسترده حامیان ترامپ در هر دو ایالت نیز (۸۱ درصد در جورجیا و ۷۵ درصد در کارولینای شمالی) میگویند که رای آنها در درجه اول در حمایت از رئیس جمهور پیشین است و نه در مخالفت با خانم هریس. این مشابه همان سهم از حامیان ترامپ در دیگر ایالتهای میدان نبرد است.
در هر دو ایالت، رای دهندگان به عملکرد دولت بایدن در قبال طوفان هلن انتقاد دارند که همین موضوع احتمالا بر رای آنها به کامالا هریس نیز تاثیر خواهد گذاشت.
معماواره نظرسنجیها در انتخابات الکترال
به رغم اینکه نتیجه نظرسنجیهای انجام شده نشان میدهد که رقابت بین دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه انتخابات آمریکا بسیار نزدیک دنبال میشود، قماربازانی که روی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شرطبندی میکنند اطمینان دارند که دونالد ترامپ برنده رقابت هفته آینده خواهد بود. پولی مارت، یک بازار پیش بینی که شاهد تبادل 2.6 میلیارد دلار در زمینه انتخابات بوده، شانس برنده شدن ترامپ را دو سوم میداند. قماربازان معتقدند که نظرسنجیها برای سومین بار متوالی دارند رئیس جمهور سابق را دست کم میگیرند.
چنین خطایی مطمئنا امکان پذیر است. متوسط نظرسنجیهای انجام شده حاکی از این است که کامالا هریس یا دونالد ترامپ در هر یک از هفت ایالت چرخشی با اختلافی کمتر از ضریب خطای عادی یک نظرسنجی پیشتاز هستند. نگرانی دموکراتها این است که اشتباه قابل توجه موسسات نظرسنجی در سالهای 2016 و 2020 تکرار شود یعنی زمانی که ترامپ عملکردی بهتر از انتظار در انتخابات داشت. اما تضمینی نیست که این خطا امسال در همان مسیر قبلی اتفاق بیافتد. موسسات نظرسنجی برای عدم تکرار اشتباهات قبلی تمام تلاش خود را کرده اند. همانگونه که پیشبینی اکونومیست نشان میدهد، براساس اشتباهات تاریخی نظرسنجیها، طیف وسیعی از سناریوها در روز انتخابات محتمل است اما نظرسنجیها بهترین شاخص برای پیش بینی نحوه رای دادن مردم هستند.
مبنای نظرسنجیها مطالعه یک نمونه آماری محدود از رای دهندگان است. خطا میتواند به انحاء مختلف رخ دهد. مغایرت آماری عادی که بر همه نظرسنجیها تاثیر میگذارد همواره وجود دارد به خصوص در نظرسنجیهایی که نمونه آماری کوچکی انتخاب میشود. ریسک تغییرات دقیقه نودی یا الگوهای مشارکت غیرمنتظره نیز همواره وجود دارد. و بزرگترین دردسر موسسات نظرسنجی اطمینان یافتن از این موضوع است که نمونه آماری آنها کل جامعه هدف را نمایندگی میکند. محققان به سختی تلاش میکنند تا راههای جدیدی برای مراجعه به رای دهندگان بیابند، به پاسخ دهندگان از گروههای مختلف جمعیتی انگیزه ببخشند و از «وزنها» برای افزایش اهمیت نسبی گروههای فاقد نماینده مناسب استفاده کنند.
موسسه فیفتی تری ایت، میانگین نظرسنجیهای انتخابات ریاست جمهوری را از سال 1976 تاکنون محاسبه کرده است. به طور متوسط میزان شکاف بین یافتههای نظرسنجیها و اختلاف رای واقعی منجر به پیروزی در سطح ملی 2.7 درصد و در سطح ایالتها 4.2 درصد بوده است. این موسسه در حال حاضر برآورد میکند که بزرگترین پیشتازی برای هر کدام از کاندیداها در هفت ایالت چرخشی تنها 2 درصد است که مربوط به ترامپ در ایالت آریزوناست.
نظرسنجیها در سالهای 2016 و 2020 به ویژه در ایالتهای محل رقابت بین دو حزب به صورت سیستماتیک آرای ترامپ را دست کم گرفتند. پس از انتخابات سال 2016 تحلیلهای موسسه ایپور نشان داد که یک چرخش دیرهنگام به سمت نامزد جمهوری خواه شکل گرفته و در نمونههای آماری به نظرات فارغ التحصیلان دانشگاهی وزنی بیش از حد واقعی داده شده است. اکثر موسسات شروع به وزن کشی نمونههای خود کردند تا در انعکاس میزان تحصیلات رای دهندگان بهتر عمل کنند.
در سال 2020 نیز به دلایلی متفاوت دست کم گرفتن آرای ترامپ تکرار شد. این بار موسسه ایپور متوجه عاملی شد که بر اساس آن احتمال اینکه رای دهندگان جمهوری خواه به نظرسنجیها پاسخ بدهند کمتر بوده است. یکی از تئوریها این بود که احتمال اینکه آنها در دوران همه گیری کرونا در خانه بمانند پایین تر بوده است. تئوری دیگر برای توضیح این عامل این بود که رای دهندگان جمهوری خواه به موسسات نظرسنجی اعتماد ندارند و این آنها را از پاسخ دهی به سوال کنندگان دلسرد میکند.
از سال 2020 موسسات نظرسنجی برای دسترسی به نمونههای آماری ای که کل جامعه هدف را به خوبی نمایندگی کنند با دردسر مواجه بوده اند. آنها روشهایی را آزمایش کرده اند که برای بخشهای خاصی از جامعه جذاب است (مثلا ارسال کارت پستالهایی که دارای تصاویر وطن پرستانه هستند) و همچنین حالتهای جدیدی مانند پیامهای متنی را امتحان کرده اند. کسی نمیداند که آیا این راهکارها برای جلب نظر پاسخ دهندگان کافی بوده است یا حامیان ترامپ همچنان تمایلی به مشارکت در نظرسنجیها ندارند. اگر اشتباهات رخ داده در سالهای 2016 یا 2020 حتی به میزانی کمتر تکرار شود، برای هریس فاجعه بار خواهد بود و او ممکن است انتخابات را در همه 7 ایالت چرخشی ببازد.
دموکراتها با هدف کاهش اضطراب و نگرانی شان ممکن است به نمونههای تاریخی استناد نمایند.
این درست است که یک رابطه مستقیم جزئی بین اشتباهات نظرسنجی در یک ایالت در یک انتخابات و اشتباه در انتخابات بعدی وجود دارد. این نشان میدهد که احتمال اینکه عملکرد ترامپ نسبت به نظرسنجیها بهتر باشد از هریس بیشتر است.
اما این رابطه ضعیف است و خیلی برای پیش بینی نتایج انتخابات مفید نیست. همچنین سناریوهای قابل قبول زیادی وجود دارد که در آن نظرسنجیها میزان حمایت از هریس را دست کم بگیرند. به عنوان مثال، خطاهای سال 2020 میتوانست مختص همه گیری کرونا باشد.
ممکن است موسسات نظرسنجی عکس العمل بیش از حدی به این خطا نشان داده باشند. نظرسنجیها با وجود تمام عدم قطعیتشان مفید ترین شاخص سنجش افکار عمومی هستند.
بدون آنها ما نمی توانستیم با چنین اطمینانی بگوییم که نتیجه انتخابات پیش رو همانند انداختن یک سکه غیرقابل پیشبینی است.