به گزارش برنا، با نزدیک شدن به انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، خودروهای برقی به موضوعی محوری در مناظرههای سیاسی تبدیل شدهاند. این موضوع نهتنها به دلیل اهمیت اقتصادی، بلکه به دلیل تاثیرات زیستمحیطی و تحولات صنعتی نیز مورد توجه قرار گرفته است. دو نامزد اصلی انتخابات، “دونالد ترامپ” و “کامالا هریس”، سیاستهای متفاوتی در این زمینه دارند که ممکن است بر صنعت خودروهای برقی و برنامههای حمایتی مرتبط با آن تأثیرات چشمگیری بگذارد.
فروش رکوردی هیوندای و کیا در اکتبر ۲۰۲۴ به لطف رشد خودروهای برقی و هیبریدی
خودروسازان کرهای هیوندای و کیا در ماه اکتبر ۲۰۲۴ موفق شدند با افزایش فروش در ایالات متحده رکورد جدیدی را به ثبت برسانند، که این دستاورد به لطف محبوبیت شاسیبلندهای برقی و هیبریدی این دو برند بهدست آمده است. برخلاف این که خریداران خودرو به دلیل نزدیک بودن انتخابات ریاستجمهوری آمریکا از انجام تصمیمهای مهم مانند خرید خودرو خودداری کردهاند، هیوندای و کیا توانستند به این روند غلبه کنند و افزایش چشمگیر فروش خود را به نمایش بگذارند.
هیوندای اعلام کرد که فروش کلی خودروهای این برند در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته و به ۷۱،۸۰۲ دستگاه رسیده است. این افزایش عمدتاً بهواسطه فروش مدلهای محبوب Ioniq 5، سانتافه هیبریدی و توسان هیبریدی صورت گرفته است. بهویژه، فروش مدل Ioniq 5 با رشد ۵۱ درصدی به ۴،۴۹۸ دستگاه رسید، در حالی که مدل جدیدتر Ioniq 6 به دلیل کاهش تقاضا ۳۲ درصد افت فروش داشته و تنها ۸۳۷ دستگاه از آن فروخته شده است. به نظر میرسد که با توجه به محبوبیت بیشتر شاسیبلندها در بازار ایالات متحده، این کاهش تقاضا به خاطر نوع بدنه سدان Ioniq 6 باشد.
فروش شاسیبلندهای هیبریدی سانتافه و توسان نیز رشد قابل توجهی داشته است؛ بهطوری که فروش سانتافه هیبریدی ۱۳۶ درصد و توسان هیبریدی ۱۴۰ درصد افزایش یافته است. “رندی پارکر”، مدیرعامل هیوندای موتور آمریکا، در بیانیهای اعلام کرد:
هیوندای در ماه اکتبر برای سومین سال متوالی رکورد فروش جدیدی را ثبت کرده است. مدلهای سانتافه هیبریدی، توسان هیبریدی و Ioniq 5 نشاندهنده تقاضای قوی برای خودروهای برقی ما هستند که با تکنولوژی پیشرفته و طراحی منحصر به فرد به بازار عرضه شدهاند. “
در سوی دیگر، کیا نیز با فروش مدلهای اسپرتیج، کارنیوال و EV6 در ماه اکتبر رکورد جدیدی ثبت کرد. فروش مدل برقی EV6 با افزایش ۱۲ درصدی به ۱،۷۳۲ دستگاه رسید. اما مدل بزرگتر و سهردیفه EV9 از لحاظ فروش از EV9 پیشی گرفت و نزدیک به ۲ هزار دستگاه از این مدل به فروش رفت. این خودرو به دلیل فضای بیشتر و ویژگیهای منحصربهفرد خود در محدوده قیمتی ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار، بازخورد بسیار مثبتی از خریداران دریافت کرده است.
این رکوردهای فروش در حالی ثبت شدهاند که موضوع حمایتهای دولتی از خودروهای برقی به یکی از مباحث داغ انتخابات ریاستجمهوری تبدیل شده است. پیشبینی میشود که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات هفته آینده، به دلیل وعده او برای بازنگری در سیاستهای حمایتی از خودروهای برقی، چالشهایی را برای این صنعت ایجاد کند.
ترامپ پیش از این وعده داده است که سیاستهای حامی خودروهای برقی را کاهش دهد؛ این در حالی است که کامالا هریس، در صورت پیروزی، احتمالاً سیاستهای حمایت از خودروهای برقی را همچنان ادامه داده و حتی تقویت خواهد کرد.
کاهش تولید جهانی تویوتا برای اولین بار در چهار سال گذشته
تویوتا همچنین گزارش داده است که تولید جهانیاش در ششماهه اول سال مالی ۲۰۲۴ به دلیل رقابت شدید در بازار چین و همچنین مشکلات کیفی، با کاهش ۷ درصدی مواجه شده است. بر اساس گزارشها، تولید این شرکت از ۵.۰۴ میلیون دستگاه در سال گذشته به ۴.۷۱ میلیون دستگاه در این دوره کاهش یافته است. این کاهش تولید در حالی رخ داده که تویوتا برنامههایی برای افزایش تولید خودروهای برقی و هیبریدی دارد و انتظار میرود در سالهای آینده محصولات بیشتری را در این دسته عرضه کند.
تویوتا در بازار چین، به دلیل رقابت شدید با شرکتهای محلی مانند بیوایدی، کاهش ۱۷.۱ درصدی تولید را تجربه کرده است، در حالی که در آمریکای شمالی کاهش ۱.۷ درصدی و در اروپا رشد اندکی به میزان ۳.۲ درصد داشته است.