به گزارش خبرنگار برنا از رویترز، خریداران بریتانیایی در اکتبر با فشار جدیدی بر بودجه خود مواجه شدند، چرا که نرخ تورم قیمت مواد غذایی برای دومین ماه متوالی افزایش یافت. طبق گزارشهای روز سهشنبه از دادههای صنعت، نرخ تورم قیمت مواد غذایی در چهار هفته منتهی به ۳ نوامبر به ۲.۳ درصد رسید که نسبت به ۲.۰ درصد در دوره مشابه ماه گذشته افزایش داشته است.
تحقیقات شرکت کانتار نشان داد که قیمتها بیشتر در محصولاتی مانند نوشیدنیهای سرد و شکلات افزایش یافتهاند، در حالی که قیمت کالاهایی مانند مسواکها، محصولات کاغذی خانگی و شراب گازدار کاهش یافته است.
سوپرمارکتهای بریتانیا هشدار دادهاند که افزایش مالیاتها در نخستین بودجه دولت کارگر جدید و همچنین افزایش دیگر حداقل دستمزد ملی، میتواند فشار تورمی بیشتری به اقتصاد وارد کند.
دادههای رسمی که ماه گذشته منتشر شد، نشان داد که تورم کلی بریتانیا در سپتامبر به ۱.۷ درصد کاهش یافته است. دادههای مربوط به اکتبر قرار است در ۲۰ نوامبر منتشر شود.
کانتار همچنین اعلام کرد که فروش مواد غذایی در بریتانیا در چهار هفته منتهی به ۳ نوامبر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲.۳ درصد افزایش یافته و به رقم ۱۱.۶ میلیارد پوند (۱۴.۹ میلیارد دلار) رسیده است. این بالاترین فروش در ماههای جاری بوده است.
این شرکت تحقیقاتی همچنین اظهار داشت که برخی از مصرفکنندگان خریدهای کریسمسی خود را زودتر آغاز کردهاند. براساس گزارشها، ۶۴۸ هزار نفر از خریداران کیک کریسمس را خریداری کردهاند و ۱۴.۴ درصد از خانوارها در اکتبر پایهای گوشت خریداری کردهاند.
در مدت ۱۲ هفته منتهی به ۳ نوامبر، سوپرمارکت آنلاین اوکادو با رشد ۹.۵ درصدی در فروش، سریعترین رشد را در میان سوپرمارکتها داشت و سهم بازار خود را به ۱.۸ درصد افزایش داد. تسکو نیز با رشد ۴.۶ درصدی فروش، سهم بازار خود را ۶۰ واحد پایه افزایش داد و به ۲۷.۹ درصد رسید.
در همین حال، آزدای که در رتبه سوم قرار دارد، شاهد کاهش ۵.۵ درصدی در فروش خود بوده و ۱ درصد از سهم بازار خود را از دست داده است. هفته گذشته، استوارت رز، رئیس هیئت مدیره آزدای، اعلام کرد که این شرکت “ریشه کار را گم کرده است”، اما به گفته او، کسبوکار هنوز قابل اصلاح است.
طبق گزارشها، فروش سوپرمارکتهای دیسکانتر مانند آلدی و لیدل به ترتیب ۱.۶ درصد و ۷.۴ درصد افزایش یافته است.
انتهای پیام/