به گزارش برنا، دو منبع آگاه به رویترز اعلام کردند که تیم انتقالی رئیسجمهور منتخب ایالاتمتحده قصد دارد اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی را بهعنوان بخشی از طرح اصلاحات مالیاتی لغو کند. لغو این اعتبار مالیاتی میتواند پیامدهای جدی برای گذار ایالاتمتحده به سمت خودروهای برقی که هماکنون با رکود مواجه است، به همراه داشته باشد. با این حال، نمایندگان تسلا، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در امریکا، به کمیته انتقالی ترامپ اعلام کردهاند که از لغو این یارانه حمایت میکنند.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و یکی از بزرگترین حامیان ترامپ و ثروتمندترین فرد جهان، در ماه ژوئیه گفته بود که لغو یارانه ممکن است کمی بر فروش تسلا تأثیر بگذارد، اما برای رقبای ایالاتمتحدهای تسلا که شامل خودروسازان قدیمی مانند جنرال موتورز میشود، “ویرانکننده” خواهد بود.
لغو یارانه خودروهای برقی، که یکی از اقدامات اصلی قانون کاهش تورم جو بایدن، رئیسجمهور دموکرات امریکا، به شمار میرود، در جلساتی توسط تیم انتقالی سیاستگذاری انرژی تحت رهبری هارولد هام، میلیاردر صنعت نفت و بنیانگذار شرکت کانتیننتال ریسورسز، و داگ برگوم، فرماندار جمهوریخواه داکوتای شمالی، در حال بررسی است.
اتحادیه نوآوری خودرویی در نامهای به کنگره امریکا در تاریخ ۱۵ اکتبر خواستار حفظ اعتبار مالیاتی خودروهای برقی شد و آن را “امری حیاتی برای تثبیت جایگاه ایالاتمتحده بهعنوان پیشرو جهانی در تولید خودروهای آینده” دانست. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالاتمتحده، روز جمعه نیز اظهار کرد که لغو این یارانهها باعث کاهش رقابتپذیری ایالاتمتحده خواهد شد.
چالشهای لغو یارانهها خودروبرقی
تیم انتقالی ترامپ به سرنوشت این یارانهها اشاره نکرده است اما اعلام کرده است رئیسجمهور منتخب به وعدههای انتخاباتی خود عمل خواهد کرد. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که “فرمان EV” بایدن را لغو کند، اما مشخص نکرده بود که دقیقاً کدام سیاستها هدف قرار خواهند گرفت.
تیم انتقالی ترامپ از آنجا که لغو یارانههای خودروهای برقی را یک هدف آسان میداند، این اقدام را بهعنوان راهی برای کسب اجماع گسترده در کنگره جمهوریخواه میبیند. ترامپ میتواند از صرفهجویی در هزینههای ناشی از حذف یارانهها برای تأمین مالی تمدید کسر مالیاتی چندین تریلیون دلاری که در دوره اول ریاستجمهوریاش قرار است منقضی شود، استفاده کند.
ایلان ماسک و تسلا میتوانند از لغو یارانهها بهویژه در بلندمدت بهرهبرداری کنند، زیرا این اقدام ممکن است رقبای خود را که در حال رشد هستند، بیشتر آسیب بزند تا تسلا. تسلا در حال حاضر تقریباً نیمی از خودروهای برقی ایالاتمتحده را در سهماهه سوم به فروش رسانده است، در حالی که رقبا مانند جنرال موتورز، فورد و هیوندای هرکدام بهطور جداگانه عقبتر از تسلا هستند.
از سوی دیگر، اتحادیه کارگران خودروسازی ایالاتمتحده (UAW) از سیاستهای طرفدار خودروهای برقی بایدن حمایت کرده و هشدار داده است که لغو این یارانهها میتواند به “دهها هزار” شغل در صنعت خودروسازی آسیب بزند. این در حالی است که جنرال موتورز و فورد که همچنان در حال افزایش تولید خودروهای برقی خود هستند، بدون یارانههای مالیاتی با مشکلات بیشتری روبهرو خواهند شد.
چرا صنعت خودروسازی امریکا به یارانه نیاز دارد؟
صنعت خودروسازی ایالاتمتحده تحت فشار است تا تحولات جدیدی را در سیاستهای خود بهویژه در زمینه خودروهای برقی اعمال کند. حذف یارانههای خودروهای برقی میتواند تلاشهای رقبای تسلا در آمریکا را برای دستیابی به سودآوری با مشکل روبهرو کند. جنرال موتورز، فورد و هیوندای هنوز در حال راهاندازی تولید خودروهای برقی و کاهش هزینههای تولید هستند، و بدون یارانههای مالیاتی، ممکن است با چالشهای بیشتری مواجه شوند.
انتهای پیام/