به گزارش برنا، استلانتیس یکی از بزرگترین خودروسازان جهان آمار فروش سهماهه سوم سال ۲۰۲۴ در بازار ایالات متحده را منتشر کرده است، که اوضاع چندان مطلوبی ندارد. بهطور کلی، میزان فروش خودروها با کاهش چشمگیر ۲۰ درصدی به ۳۰۵ هزار و ۲۹۴ دستگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رسیده است.
تمامی برندهای گروه استلانتیس با کاهش فروش مواجه شدند، بهجز برند فیات. این شرکت ایتالیایی با رشد ۱۱۸ درصدی توانست عملکردی متفاوتی را ثبت کند، اما این افزایش در عمل چندان قابلتوجه نیست چرا که تنها ۳۱۶ خودرو به فروش رسانده است!
حتی جیپ هم با مشکلاتی مواجه است، به طوری که تحویل خودروهای این برند در سهماهه سوم ۲۰۲۴ با ۶ درصد کاهش به ۱۴۴ هزار و ۹۶۳ دستگاه رسیده است. تقاضا برای محصولات جیپ در ۹ ماه اول سال با کاهش ۸ درصدی به ۴۴۹ هزار و ۱۴۹ دستگاه رسیده است.
وضعیت برند “Ram” نیز بهتر نیست، چراکه فروش در سهماهه سوم ۲۰۲۴، ۱۹ درصد افت داشته و به ۱۰۸ هزار و ۹۲۵ دستگاه رسیده است. همچنین، این شرکت از ژانویه تا سپتامبر با کاهش ۲۴ درصدی، مجموعاً ۳۰۹ هزار و ۷۱۸ دستگاه کامیونت و ون به فروش رسانده است.
کرایسلر نیز با کاهش شدید فروش روبهرواست و اکنون تنها مدل باقیمانده این برند، مینیون پاسیفیکا است، پس از اینکه تولید مدل ۳۰۰C متوقف شد. تحویل خودروهای کرایسلر در سهماهه سوم با ۴۷ درصد افت به ۲۲ هزار و ۴۸۲ دستگاه رسیده است. همچنین، فروش این برند در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲۱ درصدی به ۹۷ هزار و ۵۴ دستگاه رسیده است.
تقاضا برای محصولات دوج در سهماهه سوم ۲۰۲۴ با کاهش ۴۳ درصدی به ۲۶ هزار و ۵۵۹ دستگاه رسیده است. در مجموع، این برند در سال جاری ۲۴ درصد کاهش فروش را تجربه کرده و مجموع فروش آن به ۱۱۹ هزار و ۲۹۴ دستگاه رسیده است.
آلفا رومئو نیز سال بدی را پشت سر میگذارد. با اینکه مدل Tonale به تازگی به خط تولید این برند اضافه شده است، اما فروش کلی در سهماهه سوم با ۲۹ درصد افت به تنها ۲ هزار و ۴۹ دستگاه رسیده است. از ژانویه تا سپتامبر، حجم فروش این برند ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۶ هزار و ۸۲۶ خودرو رسیده است.
در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴، میزان فروش استلانتیس در ایالات متحده با کاهش ۱۷ درصدی روبهرو بوده و موفق به عبور از مرز یک میلیون دستگاه نشده است و تا ماه سپتامبر، تعداد تحویل خودروها به ۹۸۲ هزار و ۸۲۷ دستگاه رسیده است.
وضعیت در استلانتیس به قدری خراب است که در نامه سرگشادهای که نمایندگان فروش استلانتیس در ایالات متحده به کارلوس تاوارس ارسال کرده اند، این اوضاع به عنوان یک “فاجعه” توصیف شده است. در این نامه، تاوارس به دلیل “تخریب سریع” برندهای جیپ، کرایسلر، رم و دوج مورد انتقاد قرار گرفته است.
در این نامه آمده است: “سهم بازار برندهای شما تقریباً به نصف کاهش یافته است، قیمت سهام استلانتیس در حال سقوط است، کارخانهها در حال تعطیلی هستند، اخراجها در حال افزایش است و مدیران کلیدی از شرکت فرار میکنند. شکایتهای سرمایهگذاران، شکایتهای تأمینکنندگان، اعتصابات در حال افزایش است. شبکه توزیع، نمایندگان فروش، در وضعیتی بسیار بدی رها شده است. “
چند روز پیش، استلانتیس اعتراف کرد که در ایالات متحده با تعداد زیادی خودروی فروش نرفته مواجه است و قصد دارد این تعداد را تا پایان سال به ۳۳۰ هزار دستگاه کاهش دهد. در پایان جولای، کارلوس تاوارس از مشکل کیفیت محصولات شکایت کرد و به این نکته اشاره کرد که تعداد زیادی از کامیونتهای شرکت “Ram” بلافاصله پس از خروج از خط تولید نیاز به تعمیرات دارند.
در همین حال، جان الکان، رئیس استلانتیس، بهطور علنی اعتراف کرده است که فرآیند بررسی جانشینی برای کارلوس تاوارس آغاز شده است. با این حال، بلومبرگ به منابع آشنا با این موضوع اشاره میکند که مدیرعامل کنونی تا انقضای قراردادش در ژانویه ۲۰۲۶ در سمت خود باقی خواهد ماند و حتی ممکن است تمدید قرارداد نیز دریافت کند.