آیا امکان خروج لبنان از بن‌بست وجود دارد؟

0
77


|


۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۶:۳۰:۰۰

|

|


«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

انتخاب رئیس‌جمهور لبنان برای یازدهمین بار به در بسته خورد


نمایندگان مجلس لبنان در حالی برای یازدهمین بار پیاپی برای انتخاب رئیس‌جمهور دور هم جمع شدند، که حتی ترتیب دهندگان این نشست هم چندان امیدی به موفقیت آن نداشتند.




آیا امکان خروج لبنان از بن‌بست وجود دارد؟


|


۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۶:۳۰:۰۰

نمایندگان مجلس لبنان در حالی برای یازدهمین بار پیاپی برای انتخاب رئیس‌جمهور دور هم جمع شدند که حتی ترتیب‌دهندگان این نشست هم امید چندانی به موفقیت آن نداشتند.

به گزارش اعتمادآنلاین، نشست نمایندگان مجلس لبنان گرچه در کل نتوانست تفاوتی را نسبت به ۱۰ جلسه قبلی به ثبت برساند، اما سخنان و اظهارات قبل و بعد از برگزاری این نشست برخی از قطعات مفقوده تکمیل پازل انتخاب رئیس‌جمهور را در لبنان نشان داد.

با این حال شاید تنها نقطه نظر مشترکی که نمایندگان مجلس لبنان در ابتدای جلسه پنجشنبه آن را نشان دادند یک دقیقه سکوتی باشد که برای گرامی‌داشت یاد و خاطره  حسین الحسینی، رئیس سابق و فقید مجلس لبنان، اعلام کردند و تمامی نمایندگان بدون اعتراض آن را به انجام رساندند تا بعد از آن جنگ و جدل‌ها و اختلافات همچون گذشته در رأس کار قرار بگیرد.

اما شاید یکی از مهم‌ترین اظهارنظرهای حاشیه‌ای در مورد انتخاب رئیس‌جمهور از سوی عربستان سعودی صورت گرفته باشد. با وجود آنکه مسئولین سعودی مستقیماً لبنان را خطاب قرار نداده بودند اما سخنان آنها در رابطه با اینکه دوره پرداخت‌ها و کمک‌های بلاعوض به سر رسیده در محافل سیاسی لبنانی- چه طرفدار ریاض و چه طیف مخالف دخالت ریاض- تفسیر خاص خود را پیدا کرد.

سخنان شفاف شامگاه سه‌شنبه سیدحسن نصرالله نیز از یک سو و پافشاری دیگر قطب‌های سیاسی لبنان بر مواضع خود از سوی دیگر نشان می‌دهد که دوره بی‌رئیس‌جمهوری در لبنان برای مدت‌های زیادی به طول خواهد انجامید و حداقل تا زمانی که افق‌ صحنه سیاسی منطقه‌ از تیرگی خارج نشود، خبری از پدیدار شدن روزنه‌ای برای حل این مشکل در داخل لبنان نخواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان، جریان مقابل محور مقاومت تلاش‌های خود را برای بیرون راندن این محور از صحنه، علنی‌تر از گذشته کرده و از عراق (که در مجال دیگری به آن خواهیم پرداخت) گرفته تا سوریه و یمن و البته در لبنان این امر کاملاً هویداست. بی‌تردید فشارهای اقتصادی و اکنون سیاسی شدید بر لبنان یکی از نمادهای بارز محسوب می‌شود تا تلاش‌ها برای ورود رئیس‌جمهوری مخالف حزب‌الله به کاخ بعبدا همچنان در لبنان بحران‌زده با شتاب خاصی ادامه پیدا کند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید