روایتی تازه از میانجی گری عراق میان ایران و آمریکا

0
72


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ۱۷:۲۰:۳۰

|

|





آمریکا و ایران عمیقا درگیر سیاست عراق هستند بنابراین به نفع عراق است که آن دو مصالحه کنند و دست از رقابت در مسائل منطقه ای بردارند.


روایتی تازه از میانجی گری عراق میان ایران و آمریکا


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۶ ۱۷:۲۰:۳۰

عراق تلاش های مستمری را به منظور حل و فصل اوضاع بین آمریکا و ایران و برقراری مجدد توافق هسته ای انجام می دهد. این تلاش ها در چارچوب تلاش های دیگری است که عراق برای بهبود روابط ایران با شماری از کشورهای منطقه بویژه عربستان، مصر و اردن انجام می دهد.

به گزارش  شفقنا به نقل از الحره، چند روز پیش فواد حسین وزیر خارجه عراق از میانجی گری بین آمریکا و ایران در خصوص توافق هسته ای خبر داد و این موضوع با استقبال ایران همراه بود.

فواد حسین در گفتگو با المانیتور گفته بود: برکسی پوشیده نیست که من با مقامات ایرانی و آمریکایی در تماس هستم. دو طرف به ما اعتماد دارند و به نفع عراق است که تنش بین واشنگتن و تهران را کاهش دهد.»

او افزود: این تماس ها را ادامه خواهم داد و امیدوارم که دو طرف بار دیگر گفتگو را از سر بگیرند.

در دو سال گذشته، بغداد نقش میانجی گری بین عربستان و ایران را ایفا کرد و این کشور تلاش های مشابهی برای بهبود روابط ایران و مصر نیز انجام داد.

دیپلماسی آشتی جویانه عراق با برگزاری کنفرانس بغداد در اگوست ۲۰۲۱ به اوج خود رسید؛ کنفرانسی که با حضور سران مصر، اردن، قطر، امارات، کویت و با حضور وزرای خارجه ایران و عربستان وترکیه برگزار شد.

احسان الشمری رئیس مرکز اندیشه سیاسی در این باره می گوید: علی رغم اینکه عراق ابزارهای زیادی را برای ایفای موفقیت آمیز نقش میانجی گری ندارد اما فلسفه بغداد برای موفقیت تلاش هایش مبتنی بر پیروی از سیاست بی طرفی  و همچنین بهره برداری از این موضوع است که خاکش فضایی برای درگیری بین نیروهای منطقه است و همین موضوع این کشور را واجدشرایط آشتی و مذاکره برای همگرایی ها می گرداند.

مهران کامروا استاد مطالعات ایران در دانشگاه جرج تاون قطر نیز در این باره می گوید: میانجی گری های بین المللی انواع مختلفی دارد که شامل تدوین برنامه ای برای گفتگوها و اعمال فشار بر طرف ها برای امتیازدهی و اکتفا به فراهم کردن کانال ارتباطی بین دو گروه درگیر برای رساندن پیام های آنها می شود. عراق نوع اخیر را اعمال می کند و این قدرت و منابع زیادی را می طلبد.

مهندالجنابی استاد علوم سیاسی در دانشگاه جهان اربیل می گوید: میانجی گری های عراق بین آمریکا و ایران نه تنها برای دوطرف برای برای همه طرف ها در منطقه بویژه عراق مفید است. آمریکا و ایران عمیقا درگیر سیاست عراق هستند بنابراین به نفع عراق است که آن دو مصالحه کنند و دست از رقابت در مسائل منطقه ای بردارند.

این همان موضوعی است که محمد شیاع السودانی هم در  ابتدای سال جاری به آن اشاره و تاکید کرد که هرگونه تنش بین آمریکا و ایران تاثیر منفی روی عراق دارد. علاوه بر این بغداد از این طریق به دنبال بهبود وجهه خود و قرار دادن خود در کانون رویدادها پس از سال ها انزوا است.

الیزابت شکمن، پژوهشگر سیاسی متخصص در مسایل خاورمیانه  می گوید: بغداد نمی خواهد خود را بیش از این در منطقه مورد غفلت و منزوی ببیند. بنابراین تلاش می کند که ابتکارات سیاسی را یکی پس از دیگری اتخاذ کند تا بار دیگر بر سر زبان ها بیفتد.

براساس گفته تحلیلگران، یک نقش منطقه ای بزرگتر بری عراق شاید از رقابت بزرگ بین آمریکا و ایران بکاهد و علاوه بر این برای اوضاع داخلی عراق نیز مفید خواهد بود و باعث افزایش ثبات عراق و تقویت حاکمیت آن می شود. عراق به لطف روابط قوی با همه همسایگان خود، جایگاه بزرگی در منطقه دارد و همین موضوع این کشور را میانجیگری ایده آل در بحران های منطقه می گرداند.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید