شرایط پذیرش خلبان ها | سایت انتخاب

0
51


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خلبانی یکی از شغل‌هایی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند. اگر خاطرات کودکی خود یا دوستان را مرور کنید، حتما افرادی را پیدا می‌کنید که دوست داشته‌اند در آینده خلبان شوند. عده زیادی هستند که این‌رویا را در مراحل مختلفی از زندگی رها می‌کنند. اگر امروز این‌مقاله را می‌خوانید احتمالا شما جزء درصد کمی از افراد هستید که یا هنوز به رویاها خود پایبند مانده‌اید و یا این‌مقاله می‌تواند شروعی تازه برای دنبال‌کردن رویای خلبانی باشد. البته نیاز نیست حتما بخواهید خلبان باشد تا مطالعه این‌ مطلب برای شما مفید باشد. شما حتی ممکن است بخواهید بلیط هواپیما رزرو کنید و این ‌مقاله به شما کمک کند تا بدانید خلبانی که شما را در این ‌سفر همراهی می‌کند، چه شرایطی را داشته تا بتواند این ‌مسئولیت مهم را برعهده بگیرد.

بعد از این ‌مقدمه بهتر است سریع‌تر به بررسی شرایط خلبان‌ها بپردازیم. این‌مقاله را با دوستان یا آشنایانی که به موضوع علاقه دارند به اشتراک بگذارید و نظر آن‌ها را درباره آن جویا شوید.

خلبانی

اگر می‌خواهید با هواپیما سفر کنید، بهتر است درباره خلبانی و شرایط پذیرش خلبان‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشید. رشته هوانوردی سه گرایش دارد که عبارت‌اند از: مراقب پرواز، ناوبری هوایی و خلبانی. افرادی که می‌خواهند خلبانی را انتخاب کنند، ابتدا باید دوره‌های اختصاصی یکی از گرایش‌های خلبان مسافری، باری یا نظامی را بگذرانند. خلبان‌هایی هستند که وظیفه هدایت هواپیماهای باری و کارگو را برعهده دارند. هواپیماهایی که ایرلاین‌ها برای جابه‌جایی بار و مسافران استفاده می‌کنند، نوع یکسانی دارند. خلبان‌های نظامی نیز برای نیروی هوایی ارتش خدمت می‌کنند. خلبان‌ها باید قبل از ورود به این ‌حوزه، آزمایش‌ها و آزمون‌های بسیاری را انجام داده باشند. تست بینایی، آزمایش‌های خون و موارد مرتبط به آن‌ها، نوار گوش و معاینه کلی بدن از مواردی هستند که خلبان‌ها آن‌ها را طی کرده‌اند. کارت پایان خدمت برای آقایان و تسلط به زبان انگلیسی نیز از مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت.

شرایط پذیرش خلبان ها

ویژگی‌ها و شرایط جسمانی خلبان‌ها

یکی از اولین مواردی که شاید درباره خلبان‌ها شنیده باشید، ویژگی‌ها و شرایط لازم برای شروع کار آن‌ها است. بسیاری از اما درباره این ‌موضوع از آشنایان و اطرافیان شنیده‌ایم. نشستن پشت فرمان هواپیما و کنترل آن نیاز به شرایط فیزیکی خاصی دارد که حتما باید خلبان‌ها برای آن، آزمون‌ها و آزمایش‌های لازم را گذرانده باشند. سلامت جسمی و روحی برای فردی که فرار است مسئولیت جان صدها نفر را در سفر داشته باشد، موضوعی مهم و حیاتی است. معاینات قلب، ریه، چشم‌ها، سلام دندان‌ها، اعصاب و حلق از مواردی هستند که برای یک خلبان ضروری خواهند بود. حداقل قد ۱۷۵سانتیمتر برای ارتش و ۱۶۵ برای آموزشگاه‌های خصوصی لحاظ شده است. تست‌های ورزشی متنوعی نیز وجود دارند که خلبان‌ها باید از پس آن‌ها بربیایند. دویدن، شنا، دراز نشست و توانایی انجام ورزش‌های کششی برخی از این‌تست‌ها و مراحلی هستند که خلبان‌ها باید انجام داده باشند.

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه درباره تست‌های سلامت بگوییم که خلبان‌های چه مواردی را باید بگذارند، موارد زیر بسیار مهم و قابل ‌اشاره هستند:

  • اندازه‌گیری دید چشم‌ها و تست کور‌رنگی
  • بررسی ضریب وزن نسبت به قد BMI
  • بررسی وضعیت فک، دهان و دندان‌ها
  • بررسی وضعیت استخوان‌بندی و اندام‌های حرکتی

ویژگی‌های و شرایط شخصیتی خلبان‌ها

علاوه‌ بر این‌که خلبان‌های باید آزمون‌های جسمانی و ورزشی متنوعی را بگذرانند، اما این‌موضوع همه ماجرا نیست. خلبانی شغل مهمی است و باید به همه جنبه‌های روحی و جسمی فرد هنگام سپردن این ‌مسئولیت توجه شود. لحظاتی در پرواز هستند که ممکن است خطرات لحظه‌ای برای هواپیما و مسافران به وجود بیاید، به همین دلیل خلبان باید قدرت ریسک و عکس‌العمل سریع داشته باشد. استرس‌های مختلفی ممکن است در مسیر سفر برای خلبان پیش بیاید که باید او بتواند این‌موضوع را به‌خوبی مدیریت کرده و از این‌ چالش‌های موفق بیرون بیاید. مدیریت زمان و افراد مختلف در هواپیما نیز از ویژگی‌هایی است که یک خلبان باید مهارت لازم برای آن‌ها را داشته باشد. برای یک سفر هوایی تنها خلبان نیست که همه وظایف را به‌عهده دارد. همه گروه کارکنان و خلبان باید بتوانند کنار هم کار گروهی کاملی را انجام دهند تا یک سفر موفق و تمام‌عیار انجام شود.

شرایط پذیرش خلبان ها

شرایط عمومی خلبانی

راه‌های مختلفی برای ورود به حرفه خلبانی وجود دارد. شما باید راه‌های مخصوص را با‌توجه‌به سن خود و مسیری که می‌خواهید دنبال کنید، درنظر داشته باشید. رشته هوانوردی در دانشگاه و خلبانی یکی از مسیرهایی است که افراد زیادی از طریق آن اقدام به ورود به این‌حوزه می‌کنند. برای این‌مسیر شما باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • سن شما باید در محدوده ۱۶ الی ۲۰ باشد
  • قد حداقل ۱۶۵سانتی‌متر و داشتن وزن مناسب
  • سلامت جسمی و روحی
  • افرادی که معافیت پزشکی دارند، پذیرفته نمی‌شوند.
  • نداشتن تعهد به ارگان‌های دولتی و خصوصی
  • حداقل معدل ۱۴ برای دیپلم ریاضی و تجربی و معدل ۱۶ برای دیپلم معرف و علوم‌انسانی

گواهینامه‌های لازم برای خلبانان

خلبان‌ها باید دوره‌های مختلفی را طی کرده باشند و مجوز لازم برای پرواز داشته باشند. بسته به اینکه فرد خلبان چه وسیله‌ای است، می‌تواند این‌گواهینامه‌ها با هم فرق داشته باشند. گواهینامه ppl، گواهینامه CPL و گواهینامه IR برخی از این‌موارد هستند.

 

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید