افزایش تعرفه واردات تا ۱۷۱ درصد برای حجم موتور بیش از ۳ هزار سی سی خواهد بود / تعرفه این چنینی هزینه واردات را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خودرو‌ها با قیمت خیلی بالاتری وارد می‌شوند

0
72


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واردات خودرو پس از فراز و نشیب های بسیار رای آورد اما به باور برخی کارشناسان نه تعداد قابل توجهی در انتظار مردم است و نه قیمت های درستی که بتوان از آن ماشین ها استفاده عمومی کرد. خبر تعرفه۱۷۱ درصدی بر خودرو نیز امید ها را برای کاهش قیمت خودرو از بین برد و کماکان مردم درگیر شکاف میان قیمت بازار با کارخانه در بین خودروسازهای داخلی اند.

مرتضی شجاعی، کارشناس خودرو، در آغاز درباره تعرفه۱۷۱ درصدی بر روی خودرو های وارداتی به «انتخاب» گفت: افزایش تعرفه تا ۱۷۱ درصد مربوط به حجم موتور بیش از ۳ هزار سی سی خواهد بود که در واردات اخیر اثرگذار نخواهد بود چون احتمالا خودرویی با این حجم وارد نخواهد شد. این عدد ها نیز صرفا در حد گمانه زنی است و خبر رسمی روی آن نبوده است. تعرفه این چنینی هزینه واردات را تحت تاثیر قرار می دهد و خودروها با قیمت خیلی بالاتری وارد می شوند و اثر مثبت بر بازار را کاهش می دهند. من گمان می کنم این گمانه زنی از آنجایی شروع شده که جریان واردات پس از خبر های مثبت سیاست خارجی شدت گرفت  این احتمال به وجود آمد که دولت تعرفه را بالاتر بیاورد. تعرفه یکی از ارکان اصلی هزینه تمام شده کالاهای وارداتی است و مسلما اعمال می‌شود. 

وی در ادامه نسبت به شرایط ایده آل برای واردات خودرو افزود: بنظر من چند ویژگی در واردات باید وجود داشته باشد. اول از پراکندگی محصولات خودداری شود، سقف واردات ما مربوط به سال ۹۲ و نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه بوده است اما الان تیراژ آنقدر نیست که پراکندگی داشته باشیم. باید مدل های وارداتی محدود تر باشند چون خدمات پس از فروش آن ها در این صورت بهتر خواهد بود. خودروهایی که با آب و هوای ایران سازگار باشند بیشتر شرایط خودرو های آسیا شرقی را دارند. من فکر می‌کنم شیوه عرضه مشابه عرضه در بورس می تواند نتیجه بهتری بدهد تا اینکه شورا رقابت یک قیمتت بگذارد و شکاف سنگینی با بازار داشته باشد که عامل رانت می‌شود. وقتی رانت قابل توجهی دارید احتمال اینکه سرمایه گذار در صف بشیند زیاد است. این اختلاف با بازار باید کم باشد و مصرف کننده واقعی به خودرو برسد.

شجاعی در پایان درباره تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت خودرو های داخلی با واردات گفت: یک نکته کلی وجود دارد که قیمت بازار خودروی داخلی مسلما با واردات تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما چون تورم سالانه داریم عقب گرد قیمتی عجیبی در قیمت کارخانه نخواهیم داشت زیرا قیمت کارخانه ناشی از هزینه تولید است. ممکن است در یک مقطع قیمت بازار خودرو تحت تاثیر قرار بگیرد اما باز هم گران می‌شود و تورم روی آن اثر می‌کند. تیراژ خودروی خارجی نیز آنقدر کم است که بازار داخل اصلا شوک عجیبی را تجربه نمی‌کند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید