ماجرای قیمت خودروی دناپلاس چیست؟ / ۴۰ هزار ثبت‌نامی دناپلاس در انتظار اجرای قانون و کاهش قیمت / شورای رقابت: قیمت اصلاح شد؛ ایران خودرو به‌زودی اعلامیه اصلاحی خود را صادر می‌کند

0
55


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شماری از مخاطبان «انتخاب» با ارسال پیام هایی، اعتراض خود را به نحوه قیمت گذاری خودروی دنا پلاس از سوی شرکت ایران خودرو اعلام کردند. این مخاطبان معتقدند که ایران خودرو قیمت این محصول خود را حدود ۱۳۰ میلیون تومان بالاتر از مصوبه شورای رقابت به آن‌ها اعلام کرده است.

ماجرا این است که شورای رقابت در جلسه ۵۷۴ خود در ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ با موضوع «بررسی قیمت ناشی از تغییرات اجباری و اختیاری جدید» که در آن تغییرات قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو را تصویب کرد، شرکت خودروساز را مکلف کرد که قیمت ۳ محصول خود را کاهش دهد که یکی از این محصولات دنا پلاس رینگ فولادی – اکسل کاسه‌ای  با کد (۷۰۳۲۳) است.

در پیوست مصوبه ۵۷۴ شورای رقابت میزان کاهش قیمت تعیین شده برای این خودرو ۴۳۸.۶۱۳.۹۴۳ ریال تعیین شده است یعنی ایران خودرو باید حدود ۴۳ میلیون تومان از قیمت این محصول خود بکاهد. قیمت این خودرو براساس ردیف ۱۲ مصوبه فروردین ۱۴۰۲ شورای رقابت ۲.۸۱۴.۳۷۴.۳۸۹ میلیون ریال بود یعنی حدود ۲۸۱ میلیون تومان. طبعا پس از اعمال کاهش قیمت، متقاضیان این خودرو انتظار داشتند که قیمت جدید خوردویی که ثبت نام کرده اند، حدود ۲۳۸ میلیون شود.

با این حال ایران خودرو نه تنها قیمت را کمتر نکرده بلکه در تاریخ ۲۱ خرداد با افزایش قیمت، آن را ۳.۴۷۱.۲۳۴.۷۰۱ ریال یعنی حدود ۳۷۴ میلیون تومان تغیین کرده است.

این رقم با رقمی که متقاضیان خودرو منتظر آن بودند، یک تفاوت فاحش ۱۳۶ میلیون تومانی دارد.

بهانه ایران خودرو برای این نوع قیمت گذاری آن است که «محصول پایه برای محاسبه قیمت این خودرو با کد کلاس ۷۰۳۲۳، خودروی دناپلاس دستی توربو با کد کلاس ۷۰۴۰۸ است که بر اساس ابلاغیه شورای رقابت باید مبلغ ۴۳۸،۶۱۳،۹۴۳ ریال از قیمت خودروی پایه کسر شود و پس از اضافه شدن متعلقات قانونی شامل بیمه، مالیات و عوارض متعلقه، قیمت نهایی مصرف کننده محصول دنا پلاس جدید رقم ۴،۱۰۰،۰۱۲.۴۸۴ ریال خواهد شد.»

در حالی که ایران خودرو ادعا می‌کند که کد پایه‌ای محصول (۷۰۳۲۳) محصولی با کد (۷۰۴۰۸) است، این کد محصول نه در فهرست قیمت‌های خودروساز وجد دارد و نه در فهرست شورای رقابت.  

طبعا این پاسخ، متقاضیان خودرو دنا پلاس دستی را قانع نکرده و آن‌ها معتقدند خودروساز با بازی‌ای که با کد محصولات انجام شده، به دنبال دور زدن مصوبه شورای رقابت است.

شماری از این متقاضیان روز ۲۷ خردادماه با تجمع مقابل مرکز ملی رقابت، از مسؤولان شورای رقابت خواستند مانع افزایش قیمت و گران‌فروشی دنا پلاس توسط ایران‌خودرو شود که در این باره نماینده شورای رقابت وعده پیگیری داد.

 سرانجام امروز ۲۸ خردادماه توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت درخصوص جزئیات جلسه این شورا برای بررسی قیمت خودرو دنا پلاس گفت: در جلسه امروز کارگروه خودرو مقرر شد قیمت دنا پلاس براساس مصوبات شورای رقابت اعلام شود.

وی با بیان اینکه به زودی ایران خودرو اعلامیه اصلاحی خود را صادر و مشتریان را از جزئیات قیمت این محصول مطلع خواهد کرد، افزود: در مصوبه امروز نظرات ایران خودرو، سازمان حمایت و شورای رقابت اخذ و در نتیجه تصمیم بر آن شد تا قیمت این محصول براساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت باشد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید