قیمت ارز در تابستان ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان خواهد بود / در تابستان با یک ثبات ارزی مواجه می‌شویم

0
67


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمال کاهش نرخ دلار با احتمال توافق این روز‌ها بسیار شنیده می‌شود؛ اما مشخص نیست توافق و یا تفاهم به‌صورت واقعی بتواند نرخ ارز را کاهش دهد و این کاهش ماندگار باشد.

سیاوش غیبی‌پور، کارشناس ارز، درباره احتمال ریزش ارزش دلار در اثر توافق و یا تفاهم با آمریکا به «انتخاب» گفت: اصطلاح ریزش را برای بحث‌های دلاری توصیه نمی‌کنم و بهتر است از نوسان نام ببریم. در وضعیت پیش رو به نظر من ما در تابستان با یک ثبات ارزی مواجه می‌شویم. بهبود روابط با آمریکا و آزادشدن ارز‌ها و تقریبا آرامش نسبی در فضای کسب و کار ایجاد می‌کند که بر روند ثبات بازار دلار تاثیر می‌گذارد. این اتفاق می‌تواند بر تقویت پایه پول ملی نیز تاثیر بگذارد و زمینه ورود سرمایه را فراهم می‌کند، زمانیکه سرمایه فراهم شود مبادلات ارزی نیز تقویب می‌شود. تورم انتظاری نیز در اثر اخبار روانی این اتفاق کاهش می‌یابد. اثر واقعی کاهش نرخ ارز اینگونه است که سریعا به تولید منتقل می‌شود و با بررسی وضعیت تولید در ماه‌های آینده می‌توان تاثیر نوسانات ارز را ارزیابی کرد. به عنوان مثال وقتی مواد اولیه تولید ارزان‌تر تهیه شود بر قیمت کالا‌ها و تورم تاثیر دارد. 

وی درباره قیمت احتمالی ارز در ماه‌های آینده گفت: اینکه چقدر آرامش ارزی ثبات دارد بستگی به جنس مناسبات خارجی و قراداد‌های خارجی دارد، اما به طور کلی روند به سمت مثبت و نوسانات به سمت پایین خواهد بود. مسیر پیش رو در تابستان رو به ثبات است. به علت اینکه دسترسی به منابع تسهیل می شود به همان میزان عرضه‌ی ارز بیشتر می‌شود، زمانیکه عرضه‌ی ارز فراوان شود قیمت تعادلی به سمت پایین کاهش می‌یابد. قیمت ارز به تمام فاکتور‌های تولید و تورم داخلی و سیاست‌های بورسی و سیاست‌های نرخ بهره بستگی دارد. با نرخ بهره موجودی که داریم و بودجه‌ای که بسته شده است من فکر می‌کنم در مسیر ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان در تابستان خواهیم بود.

غیبی‌پور درباره تاثیر عدم توافق بر قیمت دلار گفت: به اندازه آن بخشی که دلار و کالا به بازار وارد می‌شود تاثیر خود را در ارز می‌گذارد و مسیر طوفانی سال ۱۴۰۱ تکرار نمی‌شود. اگر هم توافق نشود من امسال را کمی بهتر از سال قبل می‌دانم، چون اثرات جنگ اوکراین، جراحی اقتصادی و تحریم‌ها کمتر شده است. ما روند بهتری نسبت به سال قبل داریم و دلار مانند سال قبل درگیر نوسان نخواهد شد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید