دولت مدعی است که در سال گذشته رشد اقتصادی داشته اما مردم چنین حسی ندارند / مردم افزایش درآمد‌های نفتی را حس نکرده‌اند؛ احتمالا دولت از این افزایش درآمد‌ها بهره مند شده‌ / وقتی محل مناسبی برای مصرف درآمد‌ نفت نداشته باشید ممکن است زیان بار هم باشد

0
62


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اطلاعات دقیقی از وضعیت تولید و فروش و بازگشت سرمایه نفت وجود ندارد و به علت تحریم ها مسئولین مربوطه همواره نسبت به پاسخگویی در این زمینه ممانعت به عمل آورده‌اند. طبق آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران در سال گذشته نزدیک به ۵۴ میلیارد دلار و در ۵ماه اخیر نزدیک به ۱۹میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. این افزایش درآمد مشخص نیست تا چه حد به کشور بازگشته و در صورت بازگشت کدام ساختار اقتصادی را تقویت کرده است.

کامران ندری، استاد اقتصاد، در آغاز درباره افزایش میزان فروش نفت ایران و تاثیر آن بر ساختار اقتصادی به «انتخاب» گفت: تاثیر افزایش درآمد‌های نفتی، بستگی به رفتار دولت دارد. دولت می‌تواند این پول‌ها را به گونه‌ای خرج کند که اثرات رفاهی آن در زندگی مردم مشاهده شود. این اتفاق بستگی به این دارد که دولت پول‌های نفت را وارد سرمایه‌گذاری کند که در چند سال آینده آثار رفاهی آن مشخص شود، یا خواهان سرمایه‌گذاری‌های زودبازده باشد. یکی از مشکلات کشور ما مسئله‌ شفافیت و پاسخگویی است. ما نه اطلاعات و آمار دقیقی از درآمد‌های نفتی داریم و نه از محل هزینه‌ی آن‌ها اطلاع داریم. چون اطلاعات عمومی در این حوزه‌ها شفاف نیست و مسئولین در بودجه هم پاسخگوی درآمد‌های نفتی نیستند، گاهی اوقات اهمال‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه درباره احساس افزایش درآمد نفتی در سطح جامعه اظهارداشت: پاسخ به این سوال بسیار سخت است. آنچه مشخص است این است که مردم این افزایش درآمد‌ها را نه در سال قبل و نه در سال جاری حس نکرده‌اند. آنچه مردم مشاهده می‌کنند پایین بودن حقوق و دستمزد و بالا رفتن قیمت‌هاست. دولت مدعی است که در سال گذشته رشد اقتصادی داشته اما مردم چنین حسی ندارند. احتمالا حاکمیت و دولت از این افزایش درآمد‌ها بهره مند شده‌اند اما ملت آثاری از این درآمد‌ها را ندیده است.

ندری در ادامه افزود: وقتی شما دولت پاسخگویی ندارید و مدیران شایستگی لازم را برای تخصیص منابع ندارند، این حس در جامعه ایجاد می‌شود که ای کاش این منابع وجود نداشت که تا به این حد از بین برود.

ندری در پایان درباره نتایج منفی اقتصادی افزایش درآمد نفت گفت: وقتی محل مناسبی برای مصرف این درآمد‌ها نداشته باشید ممکن است زیان بار هم باشد. مشکل اصلی حکمرانی اقتصادی است که اگر نحوه‌ی مدیریت اقتصادی کشور اصلاح نشود این درآمد‌ها ممکن است از بین برود. با وضعیت فعلی به مرور توسط عده ای به حاشیه می‌رود و عامه ی مردم از این درآمد بی نصیب بمانند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید