تا حل شدن اختلافات نباید هیچ کشور حق بهره‌برداری از میدان گازی آرش را داشته باشد

0
44


|


۱۴۰۲/۰۴/۱۶ ۱۰:۵۰:۴۲

|

|


مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:



سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه از منافع خود در میدان مشترک گازی آرش کوتاه نخواهد آمد، گفت: تا زمان حل شدن اختلافات نباید هیچ کشور حق بهره برداری و توسعه میدان مشترک گازی آرش را داشته باشد.



تا حل شدن اختلافات نباید هیچ کشور حق بهره‌برداری از میدان گازی آرش را داشته باشد


|


۱۴۰۲/۰۴/۱۶ ۱۰:۵۰:۴۲

 مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به مواضع کشورهای کویت و عربستان پیرامون میدان مشترک گازی آرش، بیان کرد: ما میدان‌های مشترک زیادی با کشورهای همسایه داریم و در همه برنامه‌های توسعه‌ کشور نیز بر توجه و تمرکز نسبت به میادین مشترک تاکید شده است. عدم برنامه ریزی و تمرکز ما در تمامی سال‌های گذشته در میدان گازی مشترک آرش باعث شده تا  عملا کشورهای رقیب ما میدان دار شوند و برای توسعه آن وارد عمل شوند اما متاسفانه ما کار خاصی در این خصوص انجام ندادیم. بنابراین اشکال اول به مسئولین کشور ما بازمی گردد چراکه در طول سال‌های گذشته تمرکز و فعالیت خاصی در توسعه میدان مشترک گازی آرش نداشتیم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: تقریبا ۶۰ سال از کشف این میدان مشترک می‌گذرد و منابع بسیار ارزشمند گازی، تا حدودی میعانات گازی و مقدار کمی نفت هم در این میدان مشترک وجود دارد. ما باید در سال‌های گذشته اختلافات خود را با کشورهای رقیب در میدان گازی مشترک آرش حل  می کردیم و برای توسعه آن برنامه ریزی می‌کردیم اما متاسفانه برای این کار اقدامی انجام نداده‌ایم.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر با وجود تمامی شرایط مطرح شده واضح است که ایران از منافع خود در میدان آرش به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید. این میدان متعلق به همه ملت و کشور و این نسل و نسل‌های آینده است.

وی در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر اختلافاتی در زمینه میدان مشترک گازی آرش داریم که باید آنها را در گام اول با مذاکره در چهارچوب دیپلماتیک برطرف کنیم اگر به هر دلیلی مذاکرات به نتیجه نرسید آن را در چهارچوب حقوقی مشخص با حضور نهادهای بین‌المللی دنبال می‌کنیم. تعیین مرزهای آبی، سهم هر یک از کشورها در این میدان گازی مشترک و نهایتا تصمیم گیری برای چگونگی توسعه میدان باید در مذاکرات مطرح و نسبت به حل و فصل آن اقدام شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: بهتر است ابتدا با توجه به بهبود روابط با کشورهای همسایه در یک چهارچوب دیپلماتیک و با مذاکره مشکلات را حل کنیم کمااینکه با کشور ترکمنستان و عراق مذاکره و تا حدود زیادی مشکلات را برطرف کردیم. از نظر بنده نیز از طریق مذاکره این مشکلات قابل حل است. اگر به هر دلیلی در چهارچوب مذاکره و روابط دیپلماتیک مشکلات برطرف نشد از طریق نهادهای بین‌المللی باید طرح دعوا و در یک چهارچوب حقوقی مسائل خود را دنبال کنیم.

نخعی در ادامه خاطرنشان کرد: تا زمان حل شدن اختلافات و مشخص شدن مباحث پیرامون این میدان مشترک گازی هیچ کشوری حق شروع و بهره‌برداری و توسعه این میدان گازی مشترک را نباید داشته باشد.

 




منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید