عربستان و یک شایعه: تامین مالی چلسی!

0
61



کد خبر : ۱۹۴۹۳۵۱ |
۱۸ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۰۰ |
۹۵۴ بازدید |

۰
دیدگاه

دو طرف به این جابه‌جایی‌ها راضی هستند؛


ارتباط بین چلسی، سهامداران عمده آن شرکت سرمایه‌گذاری کلیر لیک و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان مورد بحث است.

عربستان و یک شایعه: تامین مالی چلسی!

به گزارش “ورزش سه”، مجتبی فریدونی مدیرعامل پیشین باشگاه ذوب‌آهن در یادداشتی پیرامون این موضوع آورده است:

این نظریه که باشگاه چلسی با فروش ستاره‌های مازاد خودش با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی به باشگاه‌هایی در لیگ عربستان که  صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان مالکیت و کنترل آنها را بر عهده داشته و قصد تقلب و فریب کاری در قوانین رعایت توازن مالی (Financial Fair Play) را دارد، در بین هواداران و باشگاه‌های رقیب قوت گرفته است.

به این دلیل که صندوق سرمایه‌گذاری عربستان از پرداخت این مبالغ رضایت دارد و می‌تواند از سرمایه‌گذاری‌های خودش در کلیر لیک محافظت کند.

در این رابطه شواهدی نیز وجود دارد :
*چلسی در فصل ۲۲-۲۰۲۱ ، ۱۵۴ میلیون دلار و فصل پیش از آن ۱۵۳ میلیون دلار زیان شناسایی کرده است.
*از زمان خرید چلسی توسط تادبولی در سال گذشته (که البته عمدتاً منابع آن توسط کلیرلیک تامین شده) چلسی ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید بازیکن هزینه کرده است.
*صندوق سرمایه‌گذاری عربستان که متعلق به دولت این کشور است در  کلیرلیک سرمایه‌گذاری کرده و با تادبولی در کسب و کار هتل‌های زنجیره‌ای مشارکت دارد.
* صندوق سرمایه‌گذاری عربستان اخیرا سهام عمده چهار باشگاه بزرگ سوپر لیگ عربستان را خریداری کرده است.
*انگلوکانته با الاتحاد یکی از این باشگاه‌ها قرارداد امضا کرده و کالیدو کولیبالی به الهلال پیوسته است. همچنین چلسی در حال مذاکره برای انتقال احتمالی ۵ بازیکن خودش که بیشترین دریافتی را دارند به لیگ عربستان است. اوبامیانگ ، هادسون اودوی، لوکاکو ادوارد مندی و حکیم زیاش که برخی آنها اخیرا نهایی شده‌اند.

بنابر این، با باشگاهی مواجه هستیم شدیداً نیازمند انتقال ذخیره‌هایی است که دستمزد بالایی می‌گیرند و خریداری بالقوه که در نظر دارد منابع مالی عظیم خودش را با این باشگاه سهیم شود. پس با معامله‌ای مواجه هستیم که طرفین هدف مشترکی داشته و قصد کمک به یکدیگر را دارند؟

1895791

آیا در اینجا تضاد منافع وجود دارد؟ نه باشگاه چلسی و نه لیگ برتر انگلستان نمی‌خواهند درباره گمانه زنی‌ها راجع به اینکه چرا لیگ عربستان بازیکنان چلسی را می‌خرد، اظهار نظر کنند، اما هر دوی آنها می‌خواهند که شفاف‌سازی صورت گیرد که مالکان جدید استمفورد بریج به دقت تضاد منافع احتمالی در فرایند انتقال مالکیت باشگاه در سال گذشته را مورد بررسی قرار داده و هم باشگاه و هم کلیر لیک به طور مداوم ولی خصوصی اعلام کرده‌اند که در فرایند تملک باشگاه پول عربستانی‌ها دخیل نبوده است.

وقتی شواهد را به درستی در نظر بگیریم، از یک طرف با یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی مواجه هستیم که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را انجام داده و سرمایه‌گذاری آن در فوتبال درصد بسیار ناچیزی از کل سرمایه‌گذاری‌های این صندوق است؛ از طرف دیگر باشگاهی داریم که در خاورمیانه بسیار محبوبیت دارد و تعدادی بازیکن بسیار مشهور دارد که به شدت نیازمند است، آنها را از دفاتر و صورت‌های مالی خودش خارج کند و  یک لیگ جدیداً در حال درخششی که از جذب ستاره‌های برتر جهان فوتبال ناامید شده است. لذا متوجه شدن اینکه خواسته‌های خریدار منطبق بر خواسته‌های فروشنده بوده و دو طرف از چنین معامله‌ای خوشحال هستند شاید زیاد سخت نباشد. ممکن است این موضوع درست باشد و یا شاید نباشد؟

گری نویل، مدافع سابق منچستر یونایتد و کارشناس فعلی شبکه اسکای اسپورت از این موضوع راضی به نظر نمی‌رسد او می‌گوید:  لیگ برتر هرچه سریع‌تر باید به این معامله ورود کرده و آن را متوقف کند.

احتمالا در آینده معلوم خواهد شد چه مناسباتی بین تادبولی، بهداد اقبالی و محمد بن سلمان حاکم بوده و در پس این مراودات مالی چه بوده است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید