پروژه‌های افتتاح شده میدکو، اساسی و زیرساختی است

0
59


طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان می‌گوید: بخش خصوصی باید در زمینه پروژه‌های زیرساختی و توسعه، سرمایه‌گذاری کند؛ در حال حاضر میدکو در چهار پروژه زیرساختی در کرمان ۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

در سومین سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمان چهار پروژه در حوزه صنعت و انرژی با همراهی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) افتتاح شد؛ هدف از این پروژه‌ها اولویت توسعه صنعتی و توسعه پایدار استان کرمان عنوان شده است. چهار پروژه هلدینگ میدکو عبارت است از: طرح فولادسازی، نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیا در شهرستان کرمان، طرح آبگیری از باطله کنستانتره و خشک‌کن کنستانتره در شهرستان زرند.

پرژه‌های افتتاح شده در کرمان ۳۲ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری دارد که برای ۵ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از حجم اعتبار این پروژه‌ها مربوط به نیروگاه بوده و ۱۶ هزار میلیارد تومان مربوط به کارخانه فولاد و مابقی آن به دو پروژه دیگر اختصاص دارد.

 
پروژه‌های افتتاح شده در کرمان، اساسی و زیرساختی است
 

روزنامه اینترنتی «فراز» در گفت‌وگویی با رئیس و عضو هیات رئیسه‌ اتاق کرمان درباره اهداف و اهمیت این پروژه‌ها پرسیده است. سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان به «فراز» می‌گوید: پرژه‌های افتتاح شده، اساسی و زیرساختی است. وجود این طرح‌ها در کرمان به دلیل حل مشکلات زیرساختی مثل رفع مشکل آب آشامیدنی شهرستان بم و قطعی برق استان کرمان بسیار حائز اهمیت است.

طبیب‌زاده معتقد است: اگر شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی در زمینه پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، قطعا برای استان و مردم کرمان مفید خواهد بود. باید از منابع و توان بخش خصوصی برای توسعه استان‌های کشور بهره برد.

 
آب شرب ۴۸ هزار خانوار یعنی حدود ۲۴۰ هزار نفر تامین شد
 

طبیب‌زاده ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مردم شهرستان‌های بم و بروات از نعمت آب سالم بی‌بهره بودند، شاید بتوان طرح آبرسانی از سد نساء به بم و بروات را یکی از اساسی‌ترین پروژه‌های افتتاح شده در کرمان خواند. این پروژه شامل خط انتقال آب شرب به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ هزار و ۵ هزار مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است. این طرح، آب شرب ۴۸ هزار خانوار یعنی حدود ۲۴۰ هزار نفر را تامین می‌کند که به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال است.

 
افتتاح نیروگاه برق یعنی افزودن یک توان به نیروگاه کشور

 
عباس جبالبارزی، عضو هیات رئیسه اتاق کرمان با اشاره به اینکه نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیا ایرانیان با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات احداث شده، می‌گوید: در شرایطی که امروزه در کشور با مشکل کمبود برق مواجه هستیم، افتتاح نیروگاه برق یعنی یک توان به نیروگاه کشور اضافه شده و این دارای اهمیت است.

او ادامه می‌دهد: نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در ۳۵ کیلومتری جاده کرمان به زرند احداث شده؛ مصرف برق داخلی این مجتمع فولاد ۲۰۰ مگاوات است و مابقی تولید این نیروگاه به شبکه سراسری برق کشور تزریق خواهد شد که کمک موثری به تامین برق پایدار این منطقه خواهد کرد.

جبالبارزی ادامه می‌دهد: از ویژگی‌های این پروژه می‌توان به راندمان بالای انرژی، استفاده از بروزترین تکنولوژی نسل F دوربین‌های گازی، استفاده از دانش داخلی، تزریق انرژی مازاد نیروگاه به شبکه سراسری، رفع مشکلات مربوط به افت ولتاژ در منطقه کرمان، استفاده بهینه از سوخت برای تولید برق و جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی و حفظ محیط زیست، فراهم شدن امکان توسعه صنایع در استان کرمان و اشتغال‌زایی اشاره کرد.

جبالبارزی با بیان اینکه همیشه نباید پروژه‌ها اشتغال‌زا باشند، می‌گوید: موضوع اشتغال‌زایی مهم و اساسی است اما در طرحی مثل انتقال آب از سد نساء به شهرستان بم که باعث رفع دغدغه آب آشامدنی مردم منطقه شده، اشتغال‌زایی مهم اما در اهمیت دوم قرار می‌گیرد.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان معتقد است: به طور طبیعی وجود طرح‌های عمرانی و زیرساختی با همکاری شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی در بهبود وضعیت استان‌ها و کشور مفید و کمک کننده خواهد بود.

گفته می‌شود افتتاح این چهار پروژه‌ با راهبرد توسعه پایدار و توسعه صنعتی با همکاری «میدکو» و سرمایه‌گذاری و حمایت «بانک پاسارگاد» به بهره‌برداری رسیده است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید