هاشیمان: بابت صعود به جام جهانی مجازات‌مان کردند

0
35



کد خبر : ۱۹۵۴۸۹۷ |
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۳ |
۱٫۷K بازدید |

۰
دیدگاه

اتهام باورنکردنی به فدراسیون: جعل و دستکاری در قرارداد مربی تیم ملی


وحید هاشمیان که ۲۴ ماه طول کشید تا حقوق اولش را بگیرد و کار را ترک نکرد، نه تنها پاداش نگرفت، بلکه جزا هم گرفت؛ ما به خاطر صعود مجازات شدیم…

هاشیمان: بابت صعود به جام جهانی مجازات‌مان کردند

به گزارش ورزش سه، وحید هاشیمان که در کادرفنی دراگان اسکوچیچ حضور داشت و به همراه تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود کرد، پس از برکناری اسکوچیچ و حضور کارلوس کی‌روش در راس کادرفنی تیم ملی ایران از این تیم کنار گذاشته شد اما در این مدت همواره حواشی مختلفی پیرامون قرارداد او با فدراسیون فوتبال وجود داشته است.

هاشمیان صبح امروز در گفتگویی مفصل با برنامه ورزشگاه درباره مدت حضورش در تیم ملی صحبت کرد و همچنین در بخشی از صحبت‌های خود اعلام کرد هیچکدام از اعضای ایرانی کادرفنی تیم ملی ایران هیچ پاداشی بابت صعود به جام جهانی دریافت نکرده‌اند.

اما هاشیمان در این گفتگو صحبت‌های مهمی را در خصوص قراردادش مطرح کرد و مدعی شد فدراسیون فوتبال به او اعلام کرده قرارداد او پیش از حضور مهدی تاج در ریاست فدراسیون فوتبال و در دوره‌ای که او مشغول به فعالیت در تیم ملی بود، فسخ شده است؛ صحبتی که البته مدتی بعد از سوی مسئولان فدراسیون رد شده است.

در واقع صحبت‌های وحید هاشمیان به نوعی فدراسیون فوتبال را به جعل و دستکاری قرارداد متهم می‌کند که این یک مسئله مهم در فوتبال ایران خواهد بود و احتمالا واکنش فدراسیون فوتبال را هم به دنبال خواهد داشت.

گفتگوی هاشیمان با مجری برنامه ورزشگاه را در ادامه می‌خوانیم:

بولت سرشاخه در یک مصاحبه گفته بودید به من اعلام شد مدتی قبل قرارداد تو فسخ شده است. ماجرای قرارداد شما به کجا رسید؟
قبل از اینکه به این سوال جواب بدهم، باید این مطلب را از صمیم قلبم و بدون شعار بگویم و مدرک هم دارم. من سال ۲۰۰۶ یک مصاحبه کردم. آن زمان در هانوفر بازی می‌کردم و از من سوال شد که بعد از بازیگری می‌خواهی چه کار کنی و من گفتم می‌خواهم تمام دوره‌های مدرک مربیگری‌ام را بگذرانم. سال ۲۰۰۸ دوره مدرک B مربیگری‌ام را گذراندم. سال ۲۰۱۱ بازیکن پرسپولیس بودم و مدرک A اروپا را داشتم و سال ۲۰۱۵ مدرک پرولایسنسم را گرفتم. از سال ۲۰۰۸ استارت مربیگری‌ من خورد و هنوز هم دست از یادگیری برنمی‌دارم. شعار من این بود که یک روز بیایم به کشورم کمک کنم و با تجربیاتی که پس از یک دهه کار کردن در تیم‌های بزرگ به دست آورده‌ بودم، به تیم ملی کشورم کمک کنم. واقعیت این است هنوز هم هر زمانی که به من فرصت بدهند، تیم ملی را به باشگاه ترجیج می‌دهم. تیم ملی یک هویت و افتخار برای من است. همانطور که در سال‌های گذشته در حین کار، پیشنهادهای خوبی از تیم‌های متمول لیگ داشتم ولی نه به خاطر حقوق، بلکه به خاطر اینکه تیم ملی در شرایط سختی بود، ماندم تا دینم را ادا کنم. برکناری همیشه در فوتبال وجود دارد ولی چقدر زیبا است که این جدایی با اخلاق حرفه‌ای همراه باشد؛ نه اینکه خوشامدگویی بگوییم ولی جواب افراد را ندهیم و با بدترین شکل ممکن آنها را بدرقه کنیم. این کار اصلا زیبا نیست.

بولت سرشاخه به سوال اول برگردیم. وضعیت قرارداد شما چطور شد؟
ببینید قطع رابطه کردن همه جای دنیا وجود دارد و هر مربی نمی‌تواند تا آخر بماند.‌ معمولا تغییر مربی یا کادر، یک قوانینی دارد. یک تیم نتیجه نمی‌گیرد، یا مربی‌ها به تعهدشان عمل نمی‌کنند و یا مربی‌ها مشکل اخلاقی دارند. آیا فاکتور دیگری وجود دارد که مربی را برکنار کنند؟ من نمی‌دانم اما با این حال به این دلیل که تیم ملی ایران به منافع شخصی من ارجحیت داشت، در آن شرایط که کوتاه بود و بازی‌های جام جهانی را در پیش داشتیم، سعی کردم هیچ حاشیه‌ای درست نکنیم. من بر خلاف میلم و به خاطر منافع تیم ملی به این تصمیم احترام گذاشتم. این موضوع نه از ترس بود، نه از وابستگی بود و نه از چیز دیگری. من چهار بار به آقای تاج نامه نوشتم و ایشان جواب من را نداد. دو مرتبه به هیئت مدیره نامه نوشتم و ایمیل زدم و سه مرتبه به آقای ممبینی پیام دادم. در مرحله اول اینها گفتند قرارداد شما در تاریج ۳۰ مرداد فسخ شده است.

بولت سرشاخه فسخ با اطلاع شما بوده است؟
شما که نمی‌توانی سر کار باشی و به قطر بروی و بازی‌ها را ببینی و بازی فولاد و سپاهان را در اصفهان ببینی و از طرفی تازه رای‌گیری شود و آقای تاج بیاید و تازه آقای نبی و آقای اصولی در تلویزیون بگویند ما می‌خواهیم وحید را حفظ کنیم اما سپس به شما بگویند ۳۰ مرداد قراردادت فسخ شده است. ما اصلا آن زمان رئیس فدراسیون نداشتیم و آقای ماجدی سرپرست موقت فدراسیون بود. شما ببینید اگر این عمل در آلمان انجام می‌شد، چه رفتاری با مسئول حقوقی انجام می‌دادند که به خاطر چند ماه صرفه‌جویی در قرارداد، این عمل را انجام بدهد؟ بعد از آن شما چهار بار به آقای تاج و هیئت رئیسه نامه داده‌ای و دو ماه قبل آقای ممبینی نامه داده که شما روزی که قراردادها را فسخ می‌کردند، نیامدی. من باید هر روز به فدراسیون بروم و جلوی در بنشینم که ببینم من هستم یا نه؟ آقای ممبینی، شما بایگانی‌تان را ببینید؛ من چهار مرتبه به آقای تاج نامه نوشتم که وضعیت من را مشخص کنید.

1877968

بولت سرشاخه در چهار مرتبه نامه‌نگاری شما هیچ جوابی داده نشده است؟
هیچ جوابی داده نشد و فکر می‌کنم بعد از نامه دوم مسئول حقوقی فدراسیون وکیل من را صدا می‌زند و می‌گوید وحید هاشمیان انسان باشخصیتی است و از این حرف‌های شعارگونه می‌زند و سپس می‌گوید قرارداد ایشان ۳۰ مرداد فسخ شده است. وکیل من می‌گوید آقای تاج تازه هشت شهریور آمده و آقای کی‌روش هم یک هفته دیرتر آمده است؛ چطور می‌شود در زمانی که ایشان کار می‌کرده، شما فسخ قرارداد کرده‌اید؟ ایشان می‌گویند من نمی‌دانم و الان پول هم نداریم. می‌دانید که خیلی تماشاچی برده شد و میلیاردها برای دیدن این بازی‌ها هزینه شد.

بولت سرشاخه شما دستیار اسکوچیچ بودید و تیم زمان شما به جام جهانی صعود کرد و پاداشی برای ملی‌پوشان در نظر گرفته شد. این پاداش به شما هم رسید یا خیر؟
ما یک پاداش صعود و یک پاداش حضور داریم. اگر صعودی نباشد، حضوری هم نخواهد بود. آیا علاوه بر بازیکنان خوبی که زحمت کشیده‌اند و بازیکنان قابلی که در آسیا بوده‌اند، کادرفنی در این صعود نقش نداشته است؟ آیا مربی‌ها نباید از این پاداش بهره‌مند شوند؟شما می‌دانید بعد از آن قرارداد فاجعه‌باری که با آقای ویلموتس بسته شد و شاید کمتر از ۴۰ روز کار مفید داشت، ۴.۵ میلیون گرفت، وحید هاشمیان که ۲۴ ماه طول کشید تا حقوق اولش را بگیرد و کار را ترک نکرد، نه تنها پاداش نگرفت، بلکه جزا هم گرفت. ما به خاطر صعود مجازات شدیم.

بولت سرشاخه شما پاداش صعود نگرفتید؟
نه. نه من پاداش صعود گرفتم، نه آقای کریم باقری گرفت، نه آقای خانبان گرفت و نه آقای قربانعلی‌پور. چهار نفری که کادرفنی ایرانی بودند، پاداشی نگرفتند. من قراردادهای کادرفنی خارجی را نمی‌دانم. اگر باشد، آنها هم حق‌شان بوده که بگیرند اما کادر ایرانی هیچ پاداشی نگرفت. اگر خاطرتان باشد آقای تاج چند ماه پیش مصاحبه کردند و گفتند ما تمام بدهی مالی مربیان خارجی در گذشته و تا زمان آقای کی‌روش را پرداخت کردیم. اصلا موضوع پول و ادب نیست…

بولت سرشاخه دقیقا موافق هستم و بحث مبلغ نیست و بحث تقدیر بابت انجام یک کار است. ما یک پاداش صعود برای تیم ملی در نظر گرفتیم. این پاداش به بازیکنان پرداخت شد و برای کادرفنی هم بود. اگر شما پاداش نگرفته‌اید، کدام کادرفنی گرفته و آیا شامل مدیران هیئت رئیسه هم می‌شده یا خیر؟
من در کار خودم مانده‌ام و اطلاع ندارم که چه کاری انجام می‌دهند. زمانی که ما در بازی با عراق صعود کردیم، آقای مخبر به رختکن تیم ملی آمدند و در حضور آقای عزیزی خادم، بازیکنان و کادرفنی گفتند که همه شامل این صعود می‌شوند. از کادرفنی تیم ملی هیچکس هیچ پاداشی نگرفت، به جز پاداش‌هایی که از طرف وزارت ورزش و فدراسیون بابت بردها داده می‌شد. یعنی آن پاداشی که مدنظر شما است، به کادرفنی داده‌اند.

1877966

بولت سرشاخه شما اعلام کردید تیم ملی را به باشگاه ترجیح می‌دهید اما آیا در فصول گذشته پیشنهادی از داخل برای بازگشت داشتید یا خیر؟
قبل از شروع بازی‌های بحرین دو پيشنهاد بسیار خوب از تیم‌های خوب ایران داشتم و بلافاصله رد کردم. نمی‌خواهم اسم ببرم اما آن زمان یک مسئولی گفت من آقای سلطانی‌فر را ببینم می‌گویم که شما این پیشنهاد را قبول نکردید. من گفتم نگویید؛ این کاری است که خودم می‌خواهم انجام بدهم. من به این کار اعتقاد داشتم و اگر به گذشته هم برگردیم، من باز هم می‌مانم و آن بازی‌های سنگین بحرین را پشت سر می‌گذارم. ببینید شرایط اصلا عادی نبود و بعد از قرارداد فاجعه‌آور ویلموتس یک جو بد و فشار مالی روی فدراسیون افتاد و ما دیگر رئیس فدراسیون نداشتیم و وضعیت بسیار بدی بود. همچنین همان زمان به این دلیل که قرار بود مربی جدیدی بیاید، من می‌خواستم استعفا بدهم؛ البته من نمی‌خواستم رفع کار کنم و فقط می‌گفتم شاید مربی جدید بخواهد کادرفنی خودش را بیاورد که آقای علینژاد…

بولت سرشاخه با شما صحبت شد که کنار کی‌روش بمانید؟
من کنار آقای اسکوچیچ را می‌گویم.

بولت سرشاخه بعد از اسکوچیچ صحبت شد که کنار کی‌روش بمانید؟
بعد از برکناری مربیان، من از اخبار شنیدم که آقای اسکوچیچ برکنار شدند و آقای کی‌روش می‌آیند و دستیار ایرانی ایشان هم آقای نکونام هستند. من دیگر اطلاعی نداشتم که می‌خواهند چه کار کنند. بعد از مدتی دیدم که آقای نبی و آقای اصولی در تلویزیون مصاحبه کرند و مدارک هم موجود است که گفتند ما می‌خواهیم وحید هاشمیان را نگه داریم. باز هم خبری نشد و من با آقای تاج تماس گرفتم و توسط خانم داوودی، منشی ایشان، به من گفتند بیا دیدار من. من رفتم و گفتم تکلیف من را مشخص کنید؛ من برای این تیم زحمت کشیدم و استعفا هم نمی‌دهم. اگر استعفا می‌دادیم یک موضوع دیگر درست می‌کردند و می‌گفتند خودش استعفا داد و رفت. من استعفا ندادم و گفتم من با آقای نبی صحبت می‌کنم و آقای نبی به شما اطلاع می‌دهد. دوباره دیدم هیچ خبری نشد و خودم بعد از بازی با سنگال به آقای نبی زنگ زدم و گفتم وضعیت من را مشخص کنید؛ من یا هستم و یا نیستم. بالاخره من سال‌ها در اروپا فوتبال بازی کردم و در تیم‌های پایه اروپا مربی بودم و سال‌ها قرارداد بستم و یاد گرفتم که‌ نمی‌شود ترک کار کرد. ما به قانون و قراردادمان احترام می‌گذاریم. آقای نبی گفتند من با آقای کی‌روش صحبت کردم و گفتند زمانی نیست و من می‌خواهم با مربی جدید آشنا شوم و وقت نیست. من گفتم پس وضعیت من را مشخص کنید. سپس برای من یک بلیت گرفته شد و بعد از نامه بعدی که زدم، به آلمان رفتم. بعد از آن دوباره من دو نامه به آقای تاج زدم و گفتم قرارداد من را مشخص کنید. اینها خودشان در قرارداد یک قانون گذاشتند که من موافق آن نبودم؛ اینکه اگر شخصی قراردادش را فسخ کند، باید سه ماه خسارت بدهد.

1830867

بولت سرشاخه این در قرارداد شما هم بود؟
در قرارداد همه مربیان تیم ملی بود.

بولت سرشاخه چنین بندی در قرارداد ویلموتس هم وجود داشت.
درست است. اینجا که داستان خیلی جالب بود. یک‌بار گفتند قرارداد شما ۳۰ مرداد فسخ شده و یک‌بار دیگر هم گفتند قرارداد شما زمانی که آقای کی‌روش کارش را شروع کرده، فسخ شده است. فسخ کردن اصلا اینطور نیست و شما باید مربی را دعوت کنی و به صورت کتبی بنویسی و ایشان را برکنار کنی. یک موضوع دیگر هم بگویم؛ مدتی قبل وکیل من با آقای نبی، آقای فدایی و چند نفر دیگر جلسه گذاشته بودند که وضعیت وحید را مشخص کنید. من پیشنهاد داده بودم با توجه به اینکه من باید این پول را تبدیل کنم و برای مخارج زندگی‌ام بیاورم، اگر برای شما ممکن است، این پول را از فیفا به من بدهید.

بولت سرشاخه نمی‌توانند و به آن پول نمی‌شود دست زد.
اینها گفتند ما می‌توانیم. البته موضوعات دیگری هم هست که من نمی‌گویم‌. آقای نبی به وکیل من گفته ما اصلا قرارداد را فسخ نکرده بودیم. شما یک‌بار می‌گویید ۳۰ مرداد فسخ شده و آقای ممبینی می‌گوید وقتی آقای کی‌روش آمده، اتوماتیک فسخ شده و الان آقای نبی می‌گوید فسخ نشده است. از طرفی آقای نبی در یک پیام صوتی از من عذرخواهی کرد که رفتارها درست نبوده و حق با من است اما آخرش سر جای اول برمی‌گردد. مسئولان فدراسیون، آقای تاج، آقای نبی، شما که انقدر زرنگ هستید، چرا برای آقای ویلموتس این کار را نکردید؟ یک ۱.۳ میلیارد من زیاد است یا ۴.۵ میلیارد ویلموتس؟ کدام بیشتر است؟

بولت سرشاخه این روایت عجیب است و به نظرم قابلیت پیگیری دارد. الان هم برای سرمربی تیم ملی بزرگسالان و هم تیم امید، زمان ثبت و امضای قرارداد به درازا کشید، در صورتی که مربی خارجی هیچوقت اینطور کار نمی‌کند. کاش ما هم به قدری به مربی ایرانی عزت بگذاریم که با خیال آسوده‌ای کار کنید.
من به شهادت آقای عزیزی خادم، آقای خراطی و کسانی که در فدراسیون هستند، ۲۴ ماه حقوق نگرفتم و بعد از ۲۴ ماه حقوق من را دادند. آیا من در ۲۴ ماه، کار را زمین گذاشتم؟ الان که صحبت می‌شود، به خاطر برخوردها است. آلتین‌توپ در آلمان به دنیا آمده و در شالکه بزرگ شده و ترک تبار است. الان فدراسیون فوتبال این کشور به ایشان پست اجرایی داده است؛ یعنی ایشان را از آلمان آورده و پست اجرایی داده و در فینال قهرمانی باشگاه‌های اروپا کاپ را به این شخص می‌دهد که وسط زمین بگذارد تا به این شکل به بازیکنش شخصیت بدهد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید