مشکل ایران در پیوستن به پیمان بریکس چیست؟

0
46



مشکل ایران در پیوستن به پیمان بریکس چیست؟


|


۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ۲۲:۰۵:۰۰

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اشاره به اینکه آینده برجام به تصمیم آمریکا و اروپا بستگی دارد، گفت، زمان آن خواهد رسید که ایران عضو کامل گروه بریکس شود اما این مساله زمان خواهد برد.

به گزارش ایرنا، ریابکوف امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه کنفرانس “ایران و بریکس” در تهران گفت که نمی‌تواند یک جدول زمانی مشخص برای عضویت ایران در گروه بریکس بدهد زیرا تلاش برای پیشرفت این روند در حال انجام است.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آینده برجام را چگونه تصور می‌کند، گفت: آینده برجام واقعا به همکاران ما در آمریکا و اتحادیه اروپا بستگی دارد. من می‌دانم قطعا دوستان ایرانی ما آماده بازگشت به برجام اصلی هستند.

وی ادامه داد: اما به دلایلی که مربوط به برجام نیست، غربی‌ها بار دیگر از این موقعیت سوءاستفاده کرده و سعی کردند تا با فشار از ایران امتیاز بگیرند. این یک بازی ناعادلانه اما معمولی است که برای ما تعجبی ندارد. بنابراین این انتخاب آنها است، من فکر نمی‌کنم ما شاهد از سرگیری کامل برجام باشیم. نمی‌دانم جایگزین‌هایی ممکن است پیدا شود یا نه.

وی از همتایان خود در آنسوی آتلانتیک خواستم تا یکبار دیگر بررسی کنند که چه چیزی به نفع آنها است. فکر می‌کنم آنها باید کاملا خود را از سیاست‌های اشتباه دولت سابق آمریکا جدا کنند که به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در پاسخ به خبرنگاری که در مورد دیدار او با “علی باقری” همتای ایرانی‌اش سوال پرسیده بود، گفت که با باقری در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صحبت کرده و در آنجا غربی‌ها در تلاشند روایت‌های بسیار اشتباهی را در خصوص ایران و روسیه و همکاری‌های قانونی در عرصه‌های مختلف جا بیندازند.

وی اشاره کرد که همچنین در مورد نحوه ایستادن در برابر این مسائل و اینکه لازم است چه کاری انجام شود تا دبیرخانه سازمان ملل بیشتر در کنترل غربی‌ها قرار نگیرد، گفتگو صورت گرفت. 

ریابکوف با اشاره به اینکه در مورد بریکس هم با باقری صحبت کرده، ادامه داد: درباره مسائل مرتبط با بریکس صحبت کردیم، چون ما آشکارا به این نتیجه رسیدیم که ایران یکی از نامزدهای قوی برای تبدیل شدن به یکی از اعضای کامل بریکس است. درباره برخی موضوعات مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت‌وگو کردیم.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید