داستان کوپن مسلما با استقبال مواجه نمی‌شود؛ آدم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود / این سیستم در شوروی، کره شمالی، کوبا و ونزوئلا نیز منجر به فقر و نابرابری اجتماعی شده / مسئولان خیلی علاقه دارند ما را به کره شمالی نزدیک کنند، اما مردم علاقه‌ای به آن فضا ندارند / مشکلات اقتصادی ما اصلا ریشه اقتصادی ندارد / باید با دنیا آشتی کنیم؛ هیچ کشوری با مرز‌های بسته به توسعه نرسیده

0
49


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق اعلام وزیر کار، طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال عمومی مواجه نشده است. قدرت امام‌وردی، استاد اقتصاد در این باره می گوید دولت در مرحله تولید و توزیع، هر کجا ورود کند منجر به رانت می‌شود. داستان کوپن نیز مسلما با استقبال مواجه نمی‌شود، زیرا مردم نسبت به تاکتیک‌های اقتصادی آگاه شده اند. آدم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود. 

قدرت امام‌وردی، استاد اقتصاد، درباره شکست طرح ارائه کوپن الکترونیکی توسط دولت به «انتخاب» گفت: سال گذشته بود که بحث کوپن الکترونیک را مطرح کردند و مدعی بودند که در سه ماه آن را اجرا خواهند کرد. بحثی نیز مطرح شد که در خصوص نانوایی‌ها کارت‌هایی توزیع شود که تعداد نان‌ها را کنترل کنند، اما این طرح‌ها قابل اجرا نیست. زیرساختی برای این طرح‌ها وجود ندارد و مباحث فرهنگی نیز وجود دارد.

او افزود: اوایل انقلاب که مردم درگیر مسائل انقلابی و ملی کردن صنایع و بانک‌ها بودند و عمدتا تحت تاثیر تفکرات سوسیالیستی بودند، اقتصاد به این سمت رفت که دولت در بحث تولید و قیمت‌گذاری و توزیع، دخالت و کنترل آن را در اختیار بگیرد. متاسفانه بحث جنگ این وضعیت را تشدید کرد و با توجه به کمبود‌های زمان جنگ مردم ناچار بودند از کوپن استفاده کنند. با پایان یافتن جنگ و قدرت‌گیری تفکرات بازار، مردم به این نتیجه رسیدند که دخالت‌های دولت ریشه تمام ناآرامی‌ها و فساد و رانت در جامعه است. این دخالت‌های دولتی که با مفاهیمی از جمله عدالت اجتماعی و ایجاد برابری مطرح می‌شود، منجر به نابرابری بیشتر و رانت می‌شود. از طرف دیگر با از بین بردن نابرابری مرسوم که ناشی از توانمندی‌ها و استعداد‌هاست که منجر به رقابت می‌شود، باعث ایجاد بی انگیزگی می‌شود.

وی درباره علت عدم استقبال عمومی از طرح کوپن گفت: دولت در مرحله تولید و توزیع، هر کجا ورود کند منجر به رانت می‌شود. داستان کوپن نیز مسلما با استقبال مواجه نمی‌شود، زیرا مردم نسبت به تاکتیک‌های اقتصادی آگاه شده اند. آدم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود. این سیستم در اقتصاد‌های شوروی و کره شمالی و کوبا و ونزوئلا نیز منجر به فقر و نابرابری اجتماعی شده است. مردم برخلاف مسئولین که خیلی علاقه دارند ما را به کره شمالی نزدیک کنند، مردم خیلی علاقه‌ای به آن فضا ندارند.

امام‌وردی درباره راهکار عبور از بحران‌های اقتصادی فعلی گفت: بحران‌های اقتصادی ایران خیلی عمیق‌تر از این صحبت‌ها هستند. در کلیت قضیه ریشه مشکلات اقتصادی ایران در دو بحث مطرح است. اول مسائل خارجی و روابط ما با غرب است. اگر ما کشور توسعه یافته‌ای باشیم، باید به صورت همزمان با یک دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با دنیا آشتی کنیم. هیچ کشوری با مرز‌های بسته به توسعه نرسیده است.

او افزود: در گام دوم باید در حاکمیت اقتصادی اصلاحاتی رخ دهد. شفافیت، مبارزه با رانت، خصوصی سازی و… را باید سرلوحه کار قرار دهیم و اقتصاد ناشفاف را با شایسته گزینی در جامعه رفع کنیم. ما نمی‌توانیم در یک اقتصاد کاملا بسته و دستوری با جامعه رفتار کنیم. مشکلات اقتصادی ما در جامعه اصلا ریشه اقتصادی ندارد که من به عنوان اقتصاددان بخواهم برای آن راهکار ارائه کنم، مشکلاتی از جنس ناعدالتی و رانت و فساد ریشه در سیاست‌گذاری نادرست دارد. راهکار حل مشکلات اقتصادی، راهکاری‌های سیاسی است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید