بعید می‌دانم شلوغی پمپ بنزین ها بخاطر جمع‌آوری کارت سوخت و سهمیه بندی باشد / تصمیم اخیر وزارت نفت برای کنترل مصرف بنزین است نه افزایش قیمت / می‌خواهیم مشخص شود که چه کسی و چقدر بنزین می‌زند

0
51


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصمیم اخیر وزارت نفت برای کنترل مصرف بنزین است نه افزایش قیمت / می‌خواهیم مشخص شود که چه کسی و چقدر بنزین می‌زند / ارزش سالانه یارانه بنزین و گازوییل ۲ هزار و پانصد همت است؛  اگر یک درصد این قاچاق شود، حساب کنید چه پولی نصیب شان می‌شود

با نگاهی گذرا به پمپ بنزین‌های تهران مشاهده خواهیم کرد که بحران قطعی نازل‌ها در کنار جمع آوری کارت سوخت، تا چه حد منجر به صف‌های طولانی در پمپ بنزین و ایجاد دردسر برای مردم شده است. در مقابل، مجلس می‌گوید که این اقدامات برای کنترل و رصد قاچاق سوخت است.

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره علت شلوغی پمپ‌بنزین‌ها و از کار افتادن ۲۹۰۰ نازل به «انتخاب» گفت: من اطلاعی از عدم کارکرد نازل‌ها ندارم و خبری ارسال نشده است. بعید هم می‌دانم شلوغی پمپ بنزین مربوط به جمع‌آوری کارت سوخت و سهمیه بندی باشد. طبق آماری که ما گرفتیم کم کردن سهمیه چندان تاثیری در مصرف مردم ندارد. ما در کشور یک بحثی تحت عنوان کنترل قیمتی و یا کنترل غیرقیمتی داریم؛ تصمیمی که وزارت نفت و شرکت فراورده‌های نفتی گرفته است یک تصمیم غیرقیمتی است. امروز که کنترل بیشتر شده است، استاندار بندرعباس اعلام کرد که بیش از ۱ میلیون لیتر بنزین را کنترل کرده‌اند.

او افزود: وقتی قاچاق به شکل گسترده در کشور وجود دارد، مصرف خارج از چارچوب وجود دارد، حتما باید یک سیاستی اتخاذ کرد. این سیاست یا قیمتی و یا غیرقیمتی است. به این علت که سیاست فعلی دولت این است که قیمت‌ها افزایش نیابد، سیاست‌ها غیرقمیتی است.

وی در ادامه اضافه کرد:  قانون مجلس که مصوب هم شد این است که هرکسی به پمپ بنزین می‌رود با کارت خودش باید بنزین بزند. وقتی کشور‌های اطراف ما گازوییل ۳۰ هزار تومان است و در داخل ۴۰۰ تومان، باید با کارت گازوییل و بنزین بزنند که قاچاق صورت نگیرد.

بیگی‌نژاد درباره احتمال گرانی بنزین در ادامه این طرح گفت: بنزین سه نرخی اصلا مطرح نبوده است. ما فقط می‌خواهیم مشخص شود که چه کسی و چقدر بنزین می‌زند. مثلا اعلام می‌شود ۱۰ درصد قاچاق گازوییل داریم، یعنی ۱۰ میلیون لیتر و هر لیتر ۵۰ هزار تومان در خارج، قطعا آنقدر سود دارد که قاچاقچی‌ها یک جوی درست می‌کنند که خودشان سود ببرند. شرکت پخش موظف است برای همه کارت سوخت صادر کند. کسی که از کارت جایگاه استفاده می‌کند هم باید در درازمدت مشخص باشد چه کسی است. الان شما برق مصرف می‌کنید معلوم است، آب مصرف می‌کنید معلوم است، اما چرا بنزین معلوم نباشد؟ وقتی یارانه بنزین و گازوییل فراوان و زیاد است، که من ارزش یارانه بنزین و گازوییل به صورت سالانه محاسبه کردم ۲ هزار و پانصد همت شد. اگر یک درصد این هزینه قاچاق شود، حساب کنید چه پولی نصیب این افراد می‌شود.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید