توضیحات سازمان هواپیمایی درباره فروش بلیت‌های ۱۷ میلیونی اربعین

0
56


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: فروش بلیت‌های عتبات عالیات با نرخ‌های ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومانی مربوط به شرکت‌های هواپیمایی خارجی است و این شرکت‌ها به‌ صورت کانکشن مسافران را به نجف یا بغداد منتقل می‌کنند.

جعفر یازرلو در جمع خبرنگاران گفت: طبق بررسی‌های به‌ عمل‌آمده و پایش‌های سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت‌های عتبات عالیات با نرخ‌های ۱۴ تا ۱۷ میلیون مربوط به شرکت‌های هواپیمایی خارجی است و این شرکت‌ها به‌صورت کانکشن مسافران را به نجف یا بغداد منتقل می‌کنند.

وی تصریح کرد: مطابق نرخ‌های تعیین‌شده، تاکنون تخلفی از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی، با موضوعیت  گران‌فروشی بلیت‌های بازه اربعین گزارش نشده و مواردی که از سوی شرکت هواپیمایی در سایت‌های مختلف نمایش شده از طریق سایت‌های غیرمجاز برای فروش بلیت بازه زمانی اربعین بوده که از طرف این سازمان به دادسرای فرودگاه مهرآباد جهت انسداد این سایت ها منعکس شده است.  همچنین تاکنون پنج دفتر خدمات مسافرت هوایی متخلف که مجاز به ارائه بلیت‌های بازه اربعین نبودند تعلیق شدند.

پاسخ  به شبهات پیرامون انحصار فروش بلیت پروازهای اربعین

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به انتشار برخی مطالب مبنی‌ بر انحصار فروش بلیت پروازهای اربعین به سه شرکت گفت: اربعین امسال و با هدف فراهم کردن دسترسی آنلاین، سهل و با قیمت تعیین‌شده زائران به بلیت هواپیما، عرضه بلیت‌ها در پروازهای مستقیم بین ایران و عراق صرفاً از طریق آدرس سایت رسمی هر یک از شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر فروش آنلاین منتخب که اسامی آنها در سایت سازمان قرار داده شده و به‌روز رسانی می‌شود، ممکن است و هیچ‌کدام از شرکت‌های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت به غیر از دو کانال فوق نیستند.  

یازرلو افزود: هدف این سیاست در حوزه تعیین نحوه و کانال فروش بلیت توسط شرکت‌های هواپیمایی، جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی مقابل دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی و در نظر گرفته نشدن شأن زائران و همچنین فروش‌های خارج از قاعده توسط برخی از سودجویان بر اساس تجارب ناموفق سال‌های قبل در ایام اربعین بود. ضمنا این سازمان، بر اساس پیشنهادهای نتیجه‌شده از یافته سال‌های قبل سازمان بازرسی کل کشور، مکلف به فراهم کردن بسترهای لازم به‌ منظور فروش غیرحضوری بلیت‌های هوایی در بازه اربعین امسال بود.  

وی افزود: در این راستا، این امکان برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شد تا در صورت عدم بهره‌مندی از زیرساخت‌های لازم به‌ منظور فروش مستقیم از طریق سایت رسمی شرکت و پشتیبانی فروش خود، از پتانسیل دفاتر فروش بلیت آنلاین(OTA) استفاده کنند.  همچنین امکان استفاده تلفیقی از هر دو کانال فروش بلیت برای شرکت‌های هواپیمایی میسر است.  

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بر این اساس، همزمان با ابلاغ بخشنامه مربوط به فرآیند اجرای عملیات پروازی اربعین به تمامی شرکت‌های هواپیمایی و تشریح شرایط لازم برای معرفی یک دفتر به‌ عنوان دفتر فروش بلیت آنلاین (OTA) منتخب، مکاتبه‌ای خطاب به تمامی دفاتر فروش آنلاین بلیت هواپیما صورت گرفت و از دفاتر خواسته شد تا چنانچه حائز شرایط تعیین‌شده در نامه مزبور هستند درخواست خود را ظرف مهلت زمانی تعیین‌شده به سازمان تحویل دهند.

مهم‌ترین شرایط تعیین دفاتر آنلاین فروش

سازمان هواپیمایی درباره شرایط تعیین دفاتر آنلاین فروش آورده است: دفاتر فروش آنلاین مجاز به توزیع بلیت‌های پروازهای اربعین در بازه زمانی ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ به سایر دفاتر همکار (BtoB) نیستند. تمام بلیت‌های اربعین باید صرفا از طریق آدرس اینترنتی دارای مجوز از این سازمان به عموم عرضه شود.  همچنین تمام نمادهای کسب وکار در فضای اینترنتی مانند نماد اعتماد تجارت الکترونیکی و غیره باید دارای اعتبار لازم تا پایان بازه زمانی اربعین بوده و به نام شرکت خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز از این سازمان باشند.

هر یک از دفاتر فروش آنلاین باید با توجه به مشخصات و امکانات پورتال خود نسبت به فروش بلیت پروازهای اربعین صرفا به‌ صورت مستقیم (B‌to‌C) اقدام کنند. اطلاعات کاربران (صرفا اشخاص حقیقی) پورتال باید به طور کامل تکمیل شده باشد و حداقل حاوی مشخصات فردی (نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل) باشد. کاربران حقوقی مجازبه خرید بلیت پروازهای اربعین نیستند. همچنین هر یک از کاربران پورتال مجاز هستند نسبت به خرید بلیت یک طرفه/دوطرفه برای حداکثر ۹ نفر زائر اربعین اقدام کنند.

لازم به‌ ذکر است هیچ حق‌الزحمه‌ای بابت فروش بلیت پروازهای اربعین به دفاتر فروش بلیت آنلاین تعلق نمی‌گیرد و عرضه بلیت به زائران  مطابق با نرخ‌های تعیین‌شده انجام خواهد شد.  

یازرلو اظهار کرد: با توجه به این موارد، سه دفتر اعلام آمادگی کردند و ارزیابی دفاتر درخواست‌کننده بر اساس شاخص‌های تعریف‌شده صورت گرفت و به‌ دلیل حائز شرایط بودن بر اساس الزامات، اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص به شرکت‌های هواپیمایی انجام شد و دفاتر مزبور با تسلیم اقرارنامه کتبی مبنی‌ بر توجیه و اطلاع از کلیه شرایط و ضوابط سازمان و قبول کلیه عواقب ناشی از کشف مستند تخلف گران‌فروشی، عدم رعایت شرایط و ضوابط اعلامی سازمان و ضبط کل مبلغ ضمانت‌نامه بانکی و تسلیم تعهدنامه حسن انجام کار نزد سازمان مبنی‌ بر رعایت کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های پروازهای اربعین صادره توسط سازمان جهت اخذ ضمانت نامه بانکی حسن انجام کار به نام سازمان هواپیمایی کشوری به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال به بانک‌های دارنده حساب دفاتر معرفی شدند.  

وی ادامه داد: ضمنا به دلیل استقبال دفاتر فروش آنلاین سطح کشور جهت معرفی به عنوان دفاتر منتخب، علی‌رغم اتمام مهلت زمانی تعیین‌شده قبلی برای ارسال درخواست‌ها، دفاتر متقاضی جدید مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صورت تامین الزامات تعریف شده به لیست دفاتر معرفی‌شده قبلی اضافه خواهند شد که در حال حاضر فرآیند ارزیابی سه دفتر آنلاین دیگر در مرحله اتمام بوده و در صورت تایید نهایی، ظرف چند روز آینده به شرکت‌های هواپیمایی جهت اقدام ابلاغ خواهد شد و در سایت این سازمان جهت اطلاع عموم درج می‌شود.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید