از ابتدای سال تاکنون ۳۱ همت از بورس خارج شده است / سال ۹۹، نزدیک ۲۵ همت وارد بورس شد و سال بعد ۶۰ همت خارج شد / دولت به عنوان بزرگترین بازیگر اقتصاد، منافع سهام داران را مخدوش کرد

0
31


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناترازی بودجه دولت ودخالت‌های دولتمردان در بورس به بی اعتمادی مردم دامن زده است. مردمی که طی ۴سال اخیر زیان‌های قابل توجهی از بورس دریافت کرده‌اند و حالا سرمایه‌های جاری به سمت بازارهای غیررسمی و یا بازار مسکن حرکت می‌کند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس، درباره فرار سرمایه از بورس و رفتن به سمت بازارهای غیررسمی به «انتخاب» گفت: اگر موضوع را بخواهیم به این شکل بررسی کنیم که خروج پول حقیقی را بنایی برای خروج سرمایه از بورس تلقی کنیم، فرار سرمایه درست است. در سال ۹۹ با آن فراز و نشیب و آن سر و صدایی که همه برای بورس تبلیغ می کردند، ۲۵ همت پول وارد بورس شد؛ سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ همت از بورس خارج شد. سال ۱۴۰۲ هم ۴۰ همت خارج شد. الان ۲۹ آبان ۱۴۰۲، دقیقا ۳۱ همت از ابتدای سال تاکنون از بورس خارج شده است. دلیل فرار سرمایه از بورس عدم حمایت لازم در زمینه حفظ منافع سرمایه گذاران خرد از سوی دولت بود. دولت به عنوان بزرگترین بازیگر اقتصاد، منافع سهام داران را مخدوش کرد از جمله خروج محصولات از بورس کالا یا نرخ خوراک پتروشیمی که منافع سهام داران را دچار خدشه کرد و اعتماد عمومی از بین رفت.

وی در ادامه درباره هدایت سرمایه‌های مردم به سمت بازار مسکن و خودرو بیان کرد: هدایت سرمایه به بازار های سوداگرایانه چیزیست که با آن مواجه هستیم. ما در مسکن و خودرو بیش از یک حباب عادی را شاهد هستیم اما چرا عمده مردم نقدینگی در بازارهای دیگر را ترجیح می دهند؟ چون حسشان این است که با تورم بالای ۴۰ درصد ارزش پولشان در بورس از بین می‌رود. ضمنا بی رونق بودن بازار بورس به جهت عدم رشد‌های مناسب نشان می‎‌دهد که عمده سهام داران در زمین بازی دولت نباید بازی کنند. بازی سرمایه در اختیار دولت است و شورای عالی بورس و هیات مدیره بورس از بدنه دولت هستند و همان تصمیمات دولت را این‌ها می‌گیرند.

وی درباره پیش بینی وضعیت بورس تا پایان سال گفت: بر خلاف گفته ها که می گویند اقتصاد پیش بینی پذیر است، در این خصوص نه تنها یک ماه آینده چه برسد یکسال آینده هم پیش بنیی پذیر نیست. براساس برخی شاخص‌ها می توانیم بورس را با سایر بازار ها مقایسه کنیم، از جمله درآمد حاصل از فروش شرکت ها بورس و فرابورس. از سال ۹۸ به میزان ۱۱۰۰ ممت به ۴۱۰۰ همت رسیده است. سود شرکت های بورس و فرابورس از ۹۸ به میزان ۲۵۰ همت الان در آستانه ۱۱۰۰ همت قرار دارد؛ این نمونه شاخص‌ها سطح ارزندگی بورس در مقایسه با سایر بازارها را نشان می دهد نتیجتا نسبت به بازار خودرو و مسکن که در سطح حباب قرار دارد و بیش از ارزش ذاتی مورد معامله قرار می گیرند و همچنین بازار ارز و طلا و سکه که مدیریت شده هستند؛ بورس ارجح است. من انتظار دارم که تا پایان سال جاری بالای ۳٫۵ میلیون واحد شاخص بورس ما افزایش یابد اما به دلیل عدم قابلیت پیش بینی پذیری از تصمیمات دولت، بنا به دلایلی از جمله انتشار اوراق بدهی، پیش فروش سنگین خودرو یا انتقال سایر تصمیماتی که منجر به دست اندازی به سود صنایع در آینده خواهد شد، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

آقابزرگی درباره برداشت دولت از بورس در اثر ناترازی گفت: در کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، نزدیک ۸۴ همت بابت تفاوت نظر خوراک پتروشیمی دیده شده بود اما آن زمان بودجه یک ناترازی ۱۵۰ همتی را نشان می داد؛ الان عدد و رقم بنا به دلایل خاصی منتشر نمی‌شود. فکر می کنم از یکسال پیش به این طرف آماری ارائه نمی شود که بگوییم دولت چه میزان بدهی دارد. دولت در یک قلم ۸۴ همت دخل و تصرف در بورس با بحث خوراک پتروشیمی‌ها داشته است. اصل بی اعتمادی از زمانی شروع می‌شود که دولت قابل پیش بینی نیست و هر روز یک تصمیم می‌گیرد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید