استدلال‌های مجلس برای قانون بازنشستگی خنده دار است / هزینه بی کفایتی‌ها و مدیران ناشایست را از جیب مردم جبران می‌کنند / این سیستم صندوق بازنشستگی دوام ندارد

0
32


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اصلاح قانون بازنشستگی توسط مجلس با توجیه حل بحران ناترازی صندوق‌ها، فشار اصلی خود را بر مردم با درآمد واقعی می‌آورد. مردمی که برای دریافت حقوقی متوسط در پایان دوره کاری شان بیمه پرداخت می‌کنند حالا با شرایط جدیدی مواجه شده اند که شاید انگیزه برای پرداخت بیمه را به حداقل برساند.

مرتضی افقه، اقتصاددان، درباره اصلاح قانون بازنشستگی توسط مجلس و چالش‌های اساسی صندوق‌های بازنشستگی در ایران به «انتخاب» گفت: ناترازی ریشه اصلی این اصلاح قانون است، اما ناترازی ریشه‌های دیگری دارد که با ابتکار مجلس ان ناترازی از بین نمی‌رود بنابراین دو مشکل ایجاد می‌شود. اول اینکه هم مشکل حل نمی‌شود، چون ریشه ناترازی سوءتدبیر و ناکارآمدی سیستم اجرایی و اداری و انتصاب مدیران غیر شایسته است. چون این مسئله سر جای خود باقیست، با این کار فقط درآمد صندوق بیشتر می‌شود، اما، چون ساختار ناکارآمد ضدتوسعه وجود دارد باز هم به نقطه فعلی می‌رسیم. 

وی افزود: از طرف دیگر در کشور‌های دیگر هم با مشکل بازنشستگی مواجهیم، اما این کار بیکاری جوانان را افزایش می‌دهد. الان نیروی کار آماده زیادی داریم که منتظر باقی می‌مانند. با این کار عملا جوانان ۵ سال باید منتظر اشتغال بمانند که نتایج دیگری دارد. اصل قضیه نیز بر سر جای خود باقیست. الان فقط به معلول قضیه دست زده اند.

این استاد اقتصاد در ادامه درباره بی انگیزگی مردم برای پرداخت بیمه اشاره کرد: به نکته خوبی اشاره کردید؛ بیمه پردازان خیلی سریع وارد محاسبات نمی‌شوند، اما این محاسبات بالاخره انجام می‌شود و بیمه گذاران با این حساب و کتاب‌ها شاید دیگر انگیزه‌ای برای بیمه نداشته باشند. انتظار آقایان این است که، چون میانگین سن افزایش پیدا کرده است، مشکل حل می‌شود و استدلال‌های خنده داری در مجلس وجود دارد. اصل ماجرا این است که بی کفایتی ها را به جیب مردم وصل می‌کنند. در این مدت نیز با افزایش مالیات بی تدبیری هایشان را با درآمد مردم جبران کردند.

افقه درباره تداوم صندوق‌های بازنشستگی با روش فعلی گفت: این سیستم صندوق بازنشستگی دوام ندارد به همین خاطر دنبال حل تحریم‌ها و افزایش درآمد هستند. اگر مشکلات اساسی حل نشود ناچار به آویزان شدن به درآمد نفتی و چاپ پول می‌شوند. در طی دهه‌های گذشته نیز با دوپینگ نفت مشکلات را کتمان می‌کردند. راه حل‌های موقتی این آقایان برای اصلاح اقتصاد نیز در نتیجه کم شدن درآمد نفتی است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید