مسیح فرزانه، کارشناس خودرو: نصب «فیک اگزوز» روی مدل یک خودروی برقی که نمونه بنزینی‌اش هنوز به تولید و فروش نرسیده، یک گاف صنعتی است

0
20


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خودروسازان داخلی با شگرد‌های جدید به سراغ مردم آمده و هر روز با تغییری جزئی قیمت‌های جدید و بالایی را بر روی محصولات خود می‌گذارند. این روند در کنار اجبار مخاطبین به تغییر مدل خودرو در برخی مقاطع باعث بی اعتمادی بیشتر به این خودروسازان شده است.

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره تغییر شکل برخی خودرو‌ها برای توجیه افزایش قیمتشان به «انتخاب» گفت: در بحثی مثل ریرای برقی و حواشی که برای آن در داستان اگزوز غیرواقعی که در صنعت خودرو به آن Fake Exhaust گفته می‌شود ایجاد شد ۲ دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست که بصورت حرفه‌ای و استاندارد در دنیا هم رعایت می‌شود و بهترین نمونه کمپانی مرسدس بنز است مثلا روی محصولی الکتریکی، چون EQC و یا EQS شما همین ” فیک اگزوز “‌ها را میبینید که به چند دلیل در سپر عقب جانمایی می‌شوند: بحث زیبایی، آیرودینامیک و مورد بعدی در برخی از این خودرو‌های برقی بدلیل بی صدا بودن ماشین و استاندارد‌های سخت گیرانه اروپا و آمریکا در مبحث ایمنی سیستم اگزوز مجازی روی این خودرو‌ها سوار می‌شود که از خود صدا تولید می‌کند تا عابرین و خودرو‌های دیگر در زمان عبور این خودرو مطلع شده و سبب بروز حادثه نشود… این واقعیت و اصل درست و مهندسی شده‌ای است که در دنیا رخ می‌دهد.

وی افزود: دیدگاه دوم که می‌توان به آن پرداخت بحث موج سواری رسانه‌ای برخی شرکت‌ها است که درخصوص این خودرو مطرح می‌شود. پس از انتشار گسترده تصاویر و ویدئو‌ها از این خودرو دو دیدگاه ایجاد شد اول عده‌ای این ماجرا را به تمسخر و بدلیل عدم دانش کافی خودروساز گرفتند و عده دیگر که برخی فعالیین و کارشناسان حوزه خودرو بودند این ” فیک اگزوز ” را عاریت برداری ایران خودرو از بزرگان صنعت خودرو اعلام کردند که مورد عجیبی هم نیست و جای انتقاد ندارد و پس از آن بود که برخی مسئولین شرکت نیز با این نظر کارشناسان خودرو ناگهان همراه شدند و گویی روی این موج خود را قرار دادند تا گوی از فشار افکار عمومی بروی خود کم کنند.

وی ادامه داد: وقتی ما به میزان عدم نظم پذیری، تصمیمات خلق الساعه وسیاست گذاری‌های نادرست و آزمون و خطایی که سالهاست در صنعت خودرو رخ می‌دهد نگاهی گذار بیاندازیم می‌تواند این امرغیر قابل پذیرش باشد که نصب موردی مثل فیک اگزوز روی خودرویی که نمونه بنزینی اش هنوز به تولید و فروش نرسیده و این حجم از حواشی دور و برش بوده و حالا برای یک نمایش صرفا مدلی شبیه به خودروی برقی از آن رونمایی می‌شود جدای از فضای علمی و مهندسی رخ داده و بیشتر می‌تواند شبیه یک گاف صنعتی باشد. شما اگر خودتان را جای مردم بگذارید با مشاهده این میزان از بی نظمی و عدم وجود مدیریت در صنعت خودرو شاید فورا به این باور برسید که چیزی جز باگ صنعتی نبوده است.
 
این کارشناس خودرو درباره سامان دهی قیمت خودرو در بازار بیان کرد: بحثی که مدتهاست شخصا بار‌ها در مصاحبه‌های گوناگون با رسانه‌های مختلف از جمله شما مطرح کرده ام یکی از چند راه ترکیبی سروسامان دادن نسبی به صنعت و بازار خودرو حداقل در کوتاه و میان مدت، آزاد سازی قیمت‌ها و عدم دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری دستوری بعنوان سیاستی نادرست است که سبب ضرر و زیان و بدهی انباشته حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ۳ خودرو ساز دولتی شده است. کشف قیمت خودرو در حاشیه بازار امری است که در هر کشوری با در نظر گرفتن مبحثهایی، چون عرضه و تقاضا، تورم، میزان نقدینگی و… رخ می‌دهد. در هر حال بر کسی پوشیده نیست که برای حذف رانت قیمت بین کارخانه و بازار که روی برخی خودرو‌های ترند بازار تا نزدیک ۳ برابر هم می‌رسد همین آزاد سازی قیمت‌ها و رساندن قیمت کارخانه به بازار است و همین سبب می‌شود که مصرف کننده واقعی براحتی در مقام انتخاب خودش بسراغ تامین کننده اش برود که حال یا کارخانه است و یا بازار و دیگر این همه جنجال و گرفتاری برای مصرف کننده واقعی برای ثبت نام و خرید خودرو در سیستم اشتباه و غیر کارشناسی، چون سامانه وجود نخواهد داشت.

فرزانه درباره تاثیر آزادسای قیمت خودرو بر بازار و روند پیش رو قیمت خودرو تا عید اشاره کرد: در هر حال آزاد سازی قیمت خودرو می‌تواند سبب افزایش قیمت شود، اما عملا قیمت خودرو را یک دست‌تر کرده و این فضای نوسان گیری را نزد بسیاری که فعال بازار خودرو نیستند، اما صرفا برای سرمایه گذاری در این بازار حضور یافته اند که البته در ۹ ماه گذشته از جمعیتشان بواسطه کاهش دستوری قیمت خودرو کاسته شده باز هم بکاهد و بازار را محیطی کمی شفاف‌تر برای مصرف کننده واقعی ترسیم کند.

او افزود: البته به این امر باید توجه کرد که بازار خودرو در دو حوزه داخلی و وارداتی‌ها از اواخر تابستان بصورت خزنده، اما ادامه دار در مقاطع زمانی جدا جدا افزایش قیمت را در خود تجربه کرده که با تورمی که در کشور وجود دارد و بویژه بدهی خودروسازان و کسری بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۲ وجود داشته ودر بودجه سال آینده به حدود ۳۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده، حکایت از افزایش قیمت در بازار خودرو در بازار شب عید را می‌دهد که به ۱۴۰۳ تعمیم داده خواهد شد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید