ایران و اتحادیه اوراسیا موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند / پوتین: توافق امروز ۸۵ درصد تولیدات منطقه اوراسیا را مشمول تعرفه‌های ترجیحی ایران می‌کند

0
21


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید توافق تجارت آزاد جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه کشورهای اوراسیا، ورود کالاهای کشورهای عضو، بدون پرداخت عوارض گمرکی، را به بازار ایران ممکن می‌کند.

 

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه چهارم دی با اشاره به بازار وسیع ۹۰ میلیونی ایران اظهار داشت حوزه‌های تجاری کشورهای اوراسیا از این توافق استقبال می‌کنند.

 

نخستین موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا شامل روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، روز دوشنبه از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و مقامات پنج کشور عضو این اتحادیه به امضا رسید.

 

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، توافق امروز ۸۵ درصد تولیدات منطقه اوراسیا را مشمول تعرفه‌های ترجیحی ایران کرده و ۹۰ درصد تجارت دو جانبه کنونی را شامل می‌شود.

 

گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بلاروس،‌ قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان روز دوشنبه چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ در آیینی در سن‌پترزبورگ موافقتنامه تجارت آزاد امضا کردند.

 

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران این موافقتنامه را که حاصل بیش از دو سال مذاکره و کار کارشناسی است، امضا کرد.

 

از سوی کمیسیون اقتصادی اوراسیا ، این سند توسط میخائیل ولادیمیروویچ میاسنیکوویچ  رئیس هیأت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا امضا شد.

 

مگر گربرتوویچ گریگوریان معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان، ایگور ویکتوروویچ پطریشنکو معاون نخست وزیر جمهوری بلاروس و سریک ماکاشیویچ ژومانگارین معاون نخست وزیر جمهوری قزاقستان نیز به نمایندگی از کشورهای خود این موافقتنامه را امضا کردند.

 

آدلبک الشیوویچ کاسیمالیف معاون اول رئیس کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان و الکسی لوگوینوویچ اورچوک معاون نخست وزیر روسیه نیز از دیگر امضا کنندگان این موافقتنامه بودند.

 

در این آیین مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، آندری اسلپنف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مهدی ضیغمی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت، محمدمجید فولادگر معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و جمعی دیگر از مقامات اتحادیه اوراسیا حضور داشتند.

 

پیش از این، آخرین مذاکرات مرتبط با متن نهایی این موافقتنامه روز یکشنبه سوم دی‌ماه با حضور مسئولانی از ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا صورت گرفته بود.

 

این موافقتنامه پس از امضا نیازمند تصویب در مجالس ۶ کشور ( مجلس شورای اسلامی و مجالس پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا) است تا به قانون تبدیل و عملیاتی شود.

 

جزئیات موافقتنامه تجارت آزاد

 

بنا بر اطلاعاتی که از موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا به دست خبرنگار ایرنا در سن‌پترزبورگ رسید، طرفین تعرفه‌ها را برای ۸۷ درصد اقلام کالایی در مبادلات تجاری خود به صورت کامل حذف خواهند کرد.

 

در این میان، هر یک از طرفین، یک لیست منفی تهیه‌ می‌کنند که شامل کالاهایی می‌شود که برای یکی از طرفین،‌ کالای حساس تلقی شود و امکان حذف تعرفه وجود ندارد.

 

خبرنگار ایرنا همچنین کسب اطلاع کرد که ۱۳ درصد باقیمانده، موارد مربوط به لیست موسوم به منفی است. به عنوان مثال، شامل کالاهایی است که اگر در خصوص آنها تخفیف قائل شویم، صنعت یا کشاورزی در داخل ایران در آن حوزه آسیب می‌بیند، از این رو، با هدف حمایت از این بخش‌های صنعت و کشاورزی داخلی، این بخش‌ها شامل تخفیف نمی‌شوند. متقابلا کشورهای اتحادیه اوراسیا هم لیست کالاهای حساس خود را ارائه می‌کنند و در این زمینه، اقدامات با ظرافت دنبال می‌شود تا لیست‌ها به صورت مساوی و عادلانه تنظیم شود.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید