با توجه به خالی ماندن ۸۰ درصد سد‌های تهران شاید سال آینده مجبور به جیره بندی آب در تهران باشیم / صحبت از این است که از دز و کارون هم برای تهران آب بیاوریم، اما دچار آسیب‌های پدافند غیرعامل می‌شویم / پایتخت وضعیت خطرناکی دارد؛ میانگین فرونشست در تهران ۳۶ سانت است

0
20


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طبق اعلام مسئولین تهران در حوزه آب،وضعیت سد‌های پایتخت جدی و خطرناک است.کمبود آب تهران صرفا به کمبود آب خلاصه نمی‌شود و بحران‌های عظیم‌تری از جنس فرونشست ایجاد می‌کند.

 

محمد درویش،فعال محیط زیست، درباره وضعیت خطرناک سد‌های تهران به «انتخاب»گفت: امسال با توجه به اینکه یک پاییز بسیار خشک را تجربه کردیم و در دی ماه نیز بارش تجربه نکردیم ۸۰درصد سدهای تهران خالی مانده است.  شاید سال آینده مجبور به جیره بندی اب در تهران باشیم.صاحب نظران نسبت به این وضعیت هشدار داده بودند که نباید جمعیت را در یک پهنه ۷۵۰کیلومتری مستقر کنیم و نسبت به بارندگی شرطی باشیم. 

 

وی افزود: در واقع اکولوژیست ها پهنه تهران را ۴میلیون نفر برآورد کردند اما ۲۶میلیون سفر به تهران در روز اتفاق می‌افتد و باعث شده بار اکولوژیکی ۵برابر حد مجاز باشد.  ما رودخانه سفیدرود و طالقان و لار را به سمت تهران بیاوریم و حالا صحبت از این است که از دز و کارون هم برای تهران آب بیاوریم اما دچار آسیب‌های پدافند غیرعامل می‌شویم.

 

وی درباره اقدام عملی برای عبور از این بحران بیان کرد: الان اولین کاری که باید بکنیم افزایش جذابیت‌های دیگر مناطق کشور است. تهران نباید جذاب‌ترین شهر کشور و مهاجرپذیرترین نقطه باشد. باید این جذابیت‌ها را در کل کشور توزیع کنیم. با ایجاد شهرهای جذاب در جنوب،توزیع جمعیت را به جنوب ببریم.ما مناطق جذاب‌تری از نظر اقلیمی در جنوب نسبت به دوحه و جده و ریاض داریم.تنها مشکل تامین آب شرب است اما از طریق شیرین‌سازی خلیج فارس آب این ابرشهرها را تامین کنیم. ما می‌توانیم بیست میلیون نفر از جمعیت را در ده شهر جنوب مستقر کنیم. سرمایه گذاری کشور باید به آن سمت برود. ما با انرژی بادی و خورشیدی میتوانیم انرژی لازم را بدست بیاوریم.

 

درویش درباره وضعیت محیط زیستی تهران نسبت به اصفهان گفت: تهرا‌ن وضعیت خطرناکتری از اصفهان می‌تواند داشته باشد.میانگین فرونشست در اصفهان ۲۵ سانتی متر بوده اما در تهران۳۶ سانت بوده است. تهران چند‌برابر اصفهان جمعیت دارد و این خطرناکتر است. تهران تمام رودخانه‌ها به سمت دریاچه نمک را از بین برده و اجازه نمی‌دهد آبی وارد آب نقطه شود. این پهنه تبدیل به یک مرکز بزرگ گرد و خاک خواهد شد. تمام آب‌هایی که از همدان و ساوه و نقاط دیگر به حوض سلطان و دریاچه نمک می رفت دیگر وارد نمی‌شود. شاخص سلامت در تهران می‌تواند بسیار افت کند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید