آیین‌نامه واردات خودرو تغییر کرد؛ محدودیت‌ها بیشتر شد

0
31


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیجیاتو: طی روز گذشته شاهد ابلاغ جدیدترین تغییرات آیین‌نامه واردات خودرو از سوی معاون رئیس جمهور بودیم. برخلاف آن‌چه در برخی رسانه‌ها از این آیین‌نامه منتشر شده است، با محدودیت‌های بیشتری نسبت به قبل مواجه هستیم. محدودیت قیمتی در مورد واردات خودروهای درون‌سوز همچنان پابرجاست وعلاوه‌براین، محدودیت‌های جدیدی در زمینه برندها افزوده شده است.

 

یکی از بخش‌های جدید اضافه‌شده به آیین‌نامه واردات خودرو، به برندها مربوط می‌شود. براین اساس واردات محصولات از شرکت‌هایی که پس از تحریم‌ها بازار ایران را ترک کردند، ممنوع است. البته اختیار تصمیم‌گیری در مورد واردات خودروهای این برندها به وزارت امور خارجه سپرده شده است. وزارت صمت در همکاری با وزارت امور خارجه، می‌تواند در مورد ورود این خودروها تصمیم بگیرد. بنابراین واردات خودروهایی از برندهای پژو،‌ رنو و هیوندای در ابتدا ممنوع خواهد بود. البته مشخص نیست که آیا برندهای چینی چانگان و بی وای دی نیز به این لیست اضافه می‌شوند یا آن‌که محدودیت گفته شده تنها شامل حال برندهای غیرچینی خواهد بود.

 

دیگر بخش‌های آیین‌نامه واردات خودرو به شرح زیر هستند:

 

واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.

واردات خودروی سواری با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو مجاز است.

اولویت با واردات خودروهای اقتصادی کمتر از ۱۰ هزار یورو است.

 

واردات خودروی سورای برقی تا زیر ۴۰ هزار یورو مجاز است. بنابراین محدودیت واردات تا سقف ۲۰ هزار یورو که در مورد تمامی خودروها وجود داشت،‌ اکنون برای خودروهای برقی لغو شده است.

 

البته تغییراتی در تعرفه واردات خودروهای برقی نیز ایجاد شده است. اکنون سود بازرگانی خودروهای برقی تا سقف بیست هزار یورو، یک درصد تعیین شده است. خودروهای برقی ۲۰ تا ۳۰ هزار یورویی مشمول سود بازرگانی یازده درصدی می‌شوند. درنهایت خودروهای برقی با قیمت بیشتر از ۳۰ هزار یورو، سود بازرگانی ۲۶ درصدی را شامل خواهند شد. بنابراین خودروهای برقی گران‌تر و قوی‌تر، بایستی برای ورود سود بازرگانی بیشتری را تحمل کنند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید