دولت اجازه تعدیل قیمت حامل‌ها را دارد

0
68


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۱۸:۲۰:۱۶

|

|


رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲:



حسینی درباره این‌که آیا نرخ بنزین در لایحه بودجه تغییری کرده است، اظهار کرد: هیچ مصوبه‌ای در تلفیق برای تغییر هیچ فرآورده‌ای وجود ندارد؛ ما تعیین نرخ خوراک پتروشیمی را برعهده دولت گذاشتیم؛ البته بند الحاقی هم آمده که اگر دولت نیاز به تعدیل قیمت حامل‌ها دارد چنین اجازه‌ای به او داده می‌شود.


دولت اجازه تعدیل قیمت حامل‌ها را دارد


|


۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۱۸:۲۰:۱۶

شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در پاسخ به این پرسش که آیا سقف بودجه تغییر داشته است، گفت: اهتمام ما در کمیسیون تلفیق این بود که از ایجاد منابع واهی پرهیز کنیم؛ لذا تغییرات ایجاد شده در سقف بودجه به مراتب کمتر از قبل است؛ البته که اگر به روال بودجه ریزی و توجه به بسیاری از ردیف‌ها باشد سقف بودجه تغییری نداشته چون مثلا در برخی از ردیف‌ها عدد ۱۰۰ میلیون تومان آمده که سال‌های قبل یک بوده است؛ هر کدام از اینها حکایت از چند صد میلیارد تومان دارد؛ فارغ از این موضوع در گزارش تلفیق ۳۰ همت سقف بودجه افزایش داشته که کمتر از دو درصد است.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در پاسخ به پرسشی درباره جزییات اختصاص سهمیه ۱۵ لیتری به خانوارهای فاقد خودرو گفت: در انتشار این خبر ناهماهنگی به وجود آمد؛ در زمان رای‌گیری اعلام شد که این پیشنهاد احتیاج به دو سوم رای اعضای تلفیق دارد که نتوانست این میزان رای را کسب کند؛ دوستان گفتند که اگر اصلاحاتی روی پیشنهاد انجام شود دیگر نیاز به دو سوم رای ندارد و لذا خبر را منتشر کردند؛ من گفتم که بررسی می‌کنم تا این موضوع مشخص شود؛ بعد از بررسی معلوم شد که آنچه رای آورده عین پیشنهاد بوده و اصلاحاتی در آن اعمال نشده بود، لذا پیشنهاد الحاقی اختصاص سهمیه ۱۵ لیتری بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در گزارش تلفیق نیامده است؛ چون نتوانسته رای دو سوم اعضای تلفیق را کسب کند.

حسینی درباره این‌که آیا نرخ بنزین در لایحه بودجه تغییری کرده است، اظهار کرد: هیچ مصوبه‌ای در تلفیق برای تغییر هیچ فرآورده‌ای وجود ندارد؛ در صدر تبصره ۴ لایحه بودجه، دولت پیش‌بینی کرده بود که نرخ خوراک پتروشیمی فعلی به میزان ۵۰۰۰ تومان در هر مترمکعب تا سقف ۷۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند. ما در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که این موضوع نیاز به مصوبه تلفیق ندارد و از اختیارات دولت است. در نهایت ما تعیین نرخ خوراک پتروشیمی را برعهده دولت گذاشتیم؛ البته بند الحاقی هم آمده که اگر دولت نیاز به تعدیل قیمت حامل‌ها دارد چنین اجازه‌ای به او داده می‌شود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص واردات خودرو در گزارش تلفیق گفت: دو حکم آمده که مجوز ماشین‌های راهداری داده شود و حکم دیگر برای واردات خودروهای با کارکرد زیر پنج سال است. ما در همه اینها اجازه ثبت سفارش را به وزارت صنعت، معدن و تجارت دادیم و هیچ الزامی وجود ندارد.

حسینی درباره افزایش ۲۰ درصدی حقوق در گزارش تلفیق اظهار کرد: دولت در لایحه آورده بود که میزان افزایش حقوق به طور متوسط ۲۰ درصد اضافه شود که ما عبارت به طور متوسط را حذف کردیم و قرار شد که ۱.۲ برابر آخرین حکم یا ۲۰ درصد افزایش حقوق در سال آینده اعمال شود. ابهام لایحه این بود که حداقل حقوق هفت میلیون تومان آمده بود حال این‌که حداقل حکم حقوقی در سال جاری شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که ۲۰ درصد آن هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می‌شود پس سوال این بود که چرا دولت حداقل حقوق را هفت میلیون تومان تعیین کرده است؟ در راستای رفع این ابهام هم عبارت افزایش به طور متوسط حذف شد و هم مقرر شد که میزان افزایش حقوق ۱.۲ برابر آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۴۰۱ باشد.

حقوق شاغلان دولتی در سال آینده از ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان کمتر نخواهد بود

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اضافه کرد: با مصوبه کمیسیون تلفیق همه حقوق‌ها در سال آینده برای افراد شاغل ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما برای کسانی که در سال ۱۴۰۲ استخدام می‌شوند حداقل حقوق هفت میلیون تومان است پس برای افراد تازه استخدام شده حقوق هفت میلیونی وجود دارد معافیت مالیاتی هم هفت میلیون تومان تعیین شد اما حقوق شاغلان از هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان کمتر نخواهد شد؛ واقعیت آن است که تورم بیشتر از افزایش حقوق است اما ما براساس منابع دولت پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم.

حسینی ادامه داد: براین اساس کسانی که حقوق آنها بیشتر از هفت میلیون تومان باشد ۱۰ درصد مازاد آن را مالیات پرداخت می‌کنند حداقل حقوق بازنشسته‌ها تا ۹۰ درصد همین عدد افزایش پیدا می‌کند یعنی اگر حکم حقوقی بازنشسته‌ای در سال جاری شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد حقوق او در سال آینده ۱.۲ برابر اضافه می‌شود که چیزی حدود هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

افزایش حقوق سربازان 

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ درباره حقوق سربازان اظهار کرد: در زمان تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بارها گفتیم که ما بودجه ایده‌آل را بررسی نمی‌کنیم و این لایحه مقبول است. در قانون دائمی میزان حقوق سربازان مشخص شده است ما تصویب کردیم که حقوق سربازان مجرد مناطق غیرعملیاتی ۶۰ درصد، حقوق سربازان مجرد در مناطق عملیاتی ۷۵ درصد و حقوق سربازان متاهل به میزان ۹۰ درصد حقوق پایور افزایش پیدا کند.

وام ازدواج ۱۸۰ و ۲۲۰ میلیون تومانی 

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با بیان این‌که میزان وام ازدواج ۵۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: وام ازدواج ۱۸۰ میلیون تومان برای هر یک از زوجین شد که وام ازدواج برای پسرهای زیر ۲۵ سال و دخترهای زیر ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان است.  

وی درباره میزان یارانه نان گفت: ما جدول هدفمندی یا همان تبصره ۱۴ را تغییر ندادیم و منابع و مصارف عینا تصویب شد؛ امسال میزان منابع هدفمندی ۶۴۰ همت بود که در بودجه سال آینده ۶۶۰ همت شد که این همان پیشنهاد دولت است و آن را تغییر ندادیم.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید