فرودگر ژاپنی ۵ اردیبهشت روی ماه می‌نشیند

0
75



فرودگر ژاپنی ۵ اردیبهشت روی ماه می‌نشیند


|


۱۴۰۲/۰۱/۲۴ ۱۵:۳۰:۲۷

فضاپیمای ژاپنی Hakuto-R در حال آماده شدن برای فرود تاریخی روی کره ماه در روز ۲۵ آوریل است.

به گزارش ایسنا، این کاوشگر خصوصی ژاپنی در حال حاضر در مدار ماه قرار دارد و می‌خواهد روز سه‌شنبه ۲۵ آوریل ساعت ۱۲:۴۰ به وقت منطقه زمانی شرقی (۵ اردیبهشت ساعت ۲۰:۱۰ به وقت ایران) روی ماه فرود بیاید.

بر اساس بیانیه‌ای که به تازگی از طرف شرکت سازنده این فرودگر موسوم به ispace منتشر شده، تاریخ‌های جایگزین برای این فرود در صورت عدم تحقق در روز ۲۵ آوریل، روزهای ۲۶ آوریل، ۱ مه و ۳ مه تعیین شده است.

فضاپیمای Hakuto-R در دسامبر ۲۰۲۲ با یک موشک «فالکون ۹» متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد. این کاوشگر در حال حاضر در مداری بیضی شکل در کنار ماه قرار دارد و در نزدیکترین فاصله به ۱۰۰ کیلومتری سطح ماه می‌رسد و در دورترین فاصله تا ۲۳۰۰ کیلومتر از آن دور می‌شود.

این فضاپیما تاکنون تصاویر خیره کننده‌ای از ماه گرفته است.

ماه

این فرودگر در تلاش برای فرود، از نزدیک‌ترین مسیر به سطح ماه اقدام و سیستم پیشرانه اصلی خود را برای کاهش سرعت و فرود روی سزح کره ماه روشن می‌کند. سپس با استفاده از یک مجموعه دستورات از پیش تعیین‌شده، موقعیت خود را تنظیم می‌کند و سرعت خود را کاهش می‌دهد تا بتواند فرود نرمی روی سطح ماه داشته باشد. این فرآیند تقریباً یک ساعت طول خواهد کشید.

علاوه بر این، شرکت ispace در حال برنامه‌ریزی برای پخش زنده این فرود از مقر کنترل ماموریت در توکیو است که به دنبال‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا این فرود را به صورت زنده دنبال کنند.

طبق اظهارات قبلی محل فرود اولیه، دهانه اطلس (Atlas Crater) است که در لبه بیرونی جنوب شرقی دریای سرد (Mare Frigoris) واقع شده است.

این شرکت در بیانیه خود آورده است: ما ماه را در نظر داریم! سیستم تصویربرداری ۳۶۰ درجه ماه با قابلیت هوش مصنوعی چند دوربینی که توسط Canadensys Aerospace ساخته شده است، در مدار ماه در کاوشگر فضایی ژاپنی قرار دارد و تصاویر دیدنی از ماه جمع آوری کرده است و می‌کند.

فضاپیمای Hakuto-R در صورت فرود موفقیت آمیز، اولین فضاپیمای خصوصی خواهد بود که به شکل ایمن بر روی ماه فرود می‌آید. این فضاپیما همچنین ماه‌نورد کوچک «راشد» را از طرف آژانس فضایی امارات متحده عربی حمل می‌کند.

این فرود در صورت موفقیت آمیز بودن، ژاپن را به چهارمین کشوری تبدیل می‌کند که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی و چین بر روی ماه فرود می‌آید.

مأموریت فضاپیمای Hakuto-R اولین قدم برای ispace است و در آینده باید منتظر شنیدن خبرهای بیشتری از آن باشیم. این شرکت در حال حاضر روی دومین و سومین ماموریت قمری خود کار می‌کند که قرار است به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پرتاب شوند.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید