خرید ملک در ترکیه ؛ از قیمت خانه در ترکیه تا قوانین جدید ۲۰۲۳

0
72


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خرید ملک در ترکیه ؛ از قیمت خانه در ترکیه تا قوانین جدید 2023

ترکیه یکی از مقاصد مطلوب گردشگران جهانی است که به واسطه نزدیکی جغرافیایی و تقارن فرهنگی با ایران، این روزها به گزینه‌ای جالب توجه برای سرمایه گذاری وحتی مهاجرت میان ایرانیان تبدیل شده است. درواقع بازار سرمایه گذاری پر رونق ترکیه در کنار اقتصاد در حال پیشرفت و کیفیت بالای امکانات اجتماعی و مدنی آن، باعث ارزشمندی املاک و مستغلات این کشور شده و به این ترتیب، رشد سرمایه برای صاحبین ملک را تضمین می‌کند.

بازار گرم خرید ملک در ترکیه، فرصت را برای سواستفاده نیز ایجاد کرده است. به گونه‌ای که چنانچه فردی بدون داشتن اطلاعات جامع و کامل، اقدام به خرید ملک  و خانه کند، ممکن است دچار سیاست‌های کلاهبرداران و خسارت‌های مالی غیرقابل جبران شود.

در همین راستا، در ادامه به معرفی نکات مهم خرید ملک در ترکیه می‌پردازیم تا مسیر سرمایه‌گذاری در ترکیه را برای علاقه‌مندان هموار کنیم. توجه داشته باشید که تنها بررسی این نکات کافی نبوده و حتما باید در تمام مراحل خرید، از مشاوران و وکلای مجرب بهره بگیرید . گروه اویستیارا با بهرمندی از مشاورین مجرب و کار آشنا و با بیش از ۸ سال سابقه فعالیت در امور مهاجرت به ترکیه، می‌تواند مشاور خوبی در زمینه خرید آپارتمان در ترکیه برای شما باشد.

نکات مهم هنگام خرید خانه در ترکیه

هر فردی پیش از خرید ملک در هر شهر و کشوری، باید به بررسی و ارزیابی شرایط و قوانین آن بپردازد. در ادامه به معرفی مهمترین نکات در خرید ملک در ترکیه پرداخته شده است:

۱٫دقت کنید که ملک دارای سند رسمی و معتبر باشد؛ پیش از انجام معامله ، سند و یا کپی سند ملک را به اداره اسناد (تاپو) نشان دهید.

۲٫ برای دریافت شهروندی ترکیه، ملک حتماً از فرد ترک خریداری کنید. در غیر اینصورت برای دریافت اقامت موقت ملکی (تاشینماز) محدودیتی در خصوص تابعیت فروشنده وجود ندارد.

۳٫اگر ملک در فرایند ساخت است، از اعتبار سند آن مطمئن شوید؛ دارای سند معتبر باشد؛ دارای سند رسمی (کات ایرتیفاک) بوده و در اداره تاپو اعتبار سنجی شود .

۴٫در انتخاب مشاور و املاک دقت به خرج دهید؛ برای جلوگیری از کلاهبرداری در خرید ملک، با مشاورانی همراه شوید که دارای مجوز رسمی از کشور ترکیه باشند. اویستیارا با ۸ سال سابقه در زمینه خرید خانه در ترکیه و مهاجرت به ترکیه، دارای طیف وسیعی از املاک با شرایط متفاوت و مناسب برای انواع افراد با بودجه‌های مختلف است که در زمینه خرید ملک در ترکیه شما را راهنمایی خواهد کرد.

۵٫دقت کنید ملک مورد معامله بدهی بانکی و دولتی نداشته باشد؛ پیش از خرید بدهی ملک را از اداره تاپو استعلام بگیرید و مطمئن شوید ملک مورد نظر به هیچ نهاد دولتی بدهی نداشته باشد.

۶٫در منطقه‌ای اقدام به خرید ملک کنید که برای تابعیت‌های خارجی مجاز باشد؛ مطابق با شرایط جدید خرید منزل، متقاضیان با تابعیت‌های خارجی در برخی از مناطق مانند مناطق نظامی، اجازه خرید املاک را ندارند. همچنین در هر منطقه نباید میزان مالکیت افراد خارجی بیش از ۲۰ درصد باشد!  بنابراین پیش از عقد قرار داد از محدودیت های جغرافیایی ملک اطلاع کافی به دست آورید .

 قانون جدید خرید ملک در ترکیه

پس از انتشار خبراحتمال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در آینده نزدیک، حجم سرمایه عظیمی وارد ترکیه شد و این کشور را به بستر حاصلخیزی برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرد. قوانین جدید ترکیه به سرمایه گذاران خارجی این اجازه را می‌دهد تا با تزریق سرمایه خود به املاک و اراضی ترکیه، درین جهش بی سابقه شریک باشند.

جدیدترین قوانین خریدملک در ترکیه شامل موارد زیر است:

۱٫افراد با تابعیت خارجی که اجازه ساخت و ساز در ترکیه را ندارند، در صورت خرید زمین باید تا مدت ۲ سال برنامه تجاری خود برای راه‌اندازی کسب‌وکار در زمین مذکور را به دولت ارائه کنند .

۲٫اگر ارزش ملک خریداری شده به ۴۰۰ هزار دلار برسد، شخص خریدار به همراه خانواده و فرزندان زیر ۱۸ سال او شهروندی ترکیه را دریافت کرده و به مدت ۳ سال اجازه فروش ملک را نخواهند داشت.

۳٫افراد با تابعیت خارجی حداکثر ۳۰ هکتار ملک و مستغلات را می‌توانند در جمهوری ترکیه خریداری کنند.

۴٫قرارداد رسمی و انتقال مالکیت بین طرفین حتماً باید به ترتیب در دفاتر ثبت اسناد املاک (نوتر) و اداره اسناد (تاپو) ثبت و انجام شود .

۵٫با هدف حفظ و حمایت از ارزش لیر ترکیه، اتباع خارجی برای خرید ملک ملزم به مبادله ارزی هستند و باید با ارائه گواهی خرید ارز (دوویز آلیم بلگسی) که مشتمل بر نام خریدار ، نام خانوادگی ، شماره پاسپورت و یا شماره کیملیک اوست، اقدام به تنظیم قرارداد کنند.

قوانین دیگری نیز برای خرید ملک در ترکیه در سال ۲۰۲۳ وضع شده است که از طریق سایت اویستیارا می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

مراحل خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه مراحل زیر باید توسط خریدار طی شود:

۱٫بازدید و انتخاب ملک

۲٫عقد قرارداد و پرداخت بیعانه

۳٫ارزش گذاری رسمی (اکسپرتیز راپور)

۴٫پرداخت کامل پول به حساب فروشنده

۵٫انتقال سند ملک به نام خریدار

خرید ملک در ترکیه ؛ از قیمت خانه در ترکیه تا قوانین جدید 2023

مراحل خرید ملک در ترکیه

 قیمت خانه در ترکیه در سال ۲۰۲۳

نکته مهم درمورد قیمت خانه در ترکیه این است که برخلاف ایران، قیمت املاک به‌صورت متری محاسبه نمی‌شود و به شرایط و امکانات خاص هر ملک بستگی دارد؛ امکاناتی مانند  متراژ ، سن بنا ، امکانات رفاهی ، منطقه جغرافیایی ، امکانات دسترسی ، وضعیت سندی ، پیش فروش بودن یا نبودن و …

طبق قوانین سال ۲۰۲۳ ، برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه برای یک فرد و خانواده او، باید ملکی به حداقل ارزش ۴۰۰ هزار دلار آمریکا خریداری شود و تمام ارزش ۴۰۰ هزار دلاری ملک درون سند نهایی قید شده باشد. بنابراین حداقل قیمت ملک در ترکیه برای اقامت، ۴۰۰ هزار دلار است. این رقم برای دریافت اقامت موقت ملکی، در شهرهای بزرگ حداقل ۷۵ هزار دلار آمریکا و در شهرهای کوچک حداقل ۵۰ هزار دلار آمریکا است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید