قطر یک توافقنامه گازی بلندمدت دیگر با چین امضا کرد

0
52


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: به گزارش العربی الجدید، «سعد الکعبی»، وزیر انرژی و مدیرعامل شرکت قطر انرژی امروز سه شنبه اعلام کرد که این شرکت با شرکت ملی نفت چین برای تامین سالانه چهار میلیون متریک تن گاز طبیعی مایع برای مدت ۲۷ سال قرارداد امضا کرده است.

الکعبی در اظهاراتی در حاشیه مراسم امضای قرارداد امروز افزود: شرکت چینی در چارچوب این توافق‌نامه معادل سهم  پنج درصدی در یکی از خطوط لوله گاز مایع در میدان شمالی دریافت خواهد کرد.

اوایل امروز دو منبع آگاه به رویترز گفتند که شرکت قطر انرژی دومین قرارداد بزرگ عرضه گاز خود را با شرکت ملی نفت چین امضا خواهد کرد.

این دو منبع گفتند که شرکت نفت چین نیز سهامی در توسعه شرق پروژه گاز طبیعی میدان شمالی به دست خواهد آورد.

یکی از منابع توضیح داد که این سهم معادل  پنج درصد از سهام بخش شرقی میدان شمالی با ظرفیت  هشت میلیون تن گاز در سال است.

العربی الجدید نوشت: کشورهای آسیایی مشتاقانه منتظر انعقاد قراردادهای بلندمدت با قطر برای خرید و فروش گاز هستند و تاکنون بیشترین بخش گاز مورد انتظار از پروژه عظیم توسعه در قطر را در اختیار دارند.

قرارداد امروز، سومین معامله قطر انرژی برای عرضه گاز طبیعی مایع از پروژه توسعه به یک خریدار آسیایی خواهد بود.

قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است و رقابت برای گاز طبیعی مایع از آغاز جنگ اوکراین افزایش یافته است، زیرا اروپا به طور خاص به مقادیر زیادی برای کمک به جایگزینی گاز روسیه نیاز دارد که تقریباً ۴۰ درصد از واردات گاز این قاره را تشکیل می‌داد.

در ماه آوریل، سینوپک چین اولین شرکت انرژی آسیایی شد که در این پروژه که بزرگترین پروژه اختصاصی در تاریخ صنعت LNG است، شریک شد.

قطر انرژی همچنین قراردادهایی را برای فروش سهام این پروژه با شرکت‌های نفتی بین المللی امضا کرده، اما گفته است که قصد دارد ۷۵ درصد از سهام پروژه توسعه میدان شمالی را که حداقل ۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد، از جمله ساخت تاسیسات برای صادرات گاز طبیعی مایع را حفظ کند.

نوامبر گذشته، شرکت قطر انرژی( شرکت نفت و گاز دولتی قطر) با شرکت نفت و شیمی چین (سینوپک) قرارداد خرید و فروش امضا کرد تا به موجب آن سالانه  چهار میلیون تن گاز طبیعی مایع به چین برای مدت ۲۷ سال از سال ۲۰۲۶ صادر کند.

 قطر انرژی پیش از این در مارس ۲۰۲۱ قراردادی را با سینوپک امضا کرده بود تا برای مدت ۱۰ سال سالانه دو میلیون تن گاز طبیعی مایع به چین  صادر کند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید