میزان افزایش قیمت خوراکی‌ها از سال ۱۳۹۹ تاکنون / تورم ۲۸۵ درصدی گوشت، ۶۷۰ درصدی مرغ، ۵۹۲ درصدی برنج و ۴۰۰ درصدی شیر

0
48


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز: بعد از حدود دو سال از روی کار آمدن دولت رئیسی و اجرای سیاست «جراحی اقتصادی» اوضاع معیشت مردم در کشور به مرز بحران رسیده است، دولتی که با وعده‌های اقتصادی جذاب و فریبنده بر سرکار آمد امروز از عهده تامین کوچکترین مایحتاج نیز عاجز مانده است.

طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ فقر طی یک دهه از ۱۹ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافته است. به عبارت ساده‌تر در طول ده سال گذشته چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر به جمعیت فقیر کشور اضافه شده است. بر اساس همین گزارش مصرف میانگین گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۰، ۴۱ درصد و مصرف مرغ نیز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، ۵/۱۰ درصد کاهش داشت.

آمارهای صادره از سوی مرکز پژهش‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف مرغ تا پیش از حذف ارز دولتی کالاهای اساسی، حدود ۳۲ کیلوگرم به ازای هر نفر بود که پس از گذشت یک سال از اجرای این طرح، مقدار مذکور حدودا ۲۶ کیلوگرم شده است و اکثر مردم برای تامین نیاز پروتئینی خود به مصرف تخم مرغ روی آورده‌اند.

تورم افسار گسیخته در گروه خوراکی‌ها و نوشیدنی ها آنقدر زیاد است که در عدد و ارقام این نوشتار نمی گنجد و اساسا تطابقی هم با آمارهای ارائه شده از سوی مراکز آماری کشور ندارد و تنها می‌توان در زمان خرید آن را حس کرد. اما برای روشن شدن موضوع به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

 تورم ۲۸۵ درصدی قیمت گوشت

قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در سال ۱۳۹۹حدود ۱۳۰ هزار تومان بوده است این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ هزار تومان در بازار رسید. اما در حال حاضر بررسی‌های میدانی در سطح شهر، برای نرخ گوشت گوسفند به ازای هر کیلو به رقمی بین ۴۰۰ تا۵۰۰ هزار تومان را نشان می‌دهد، که این رقم در مقایسه با خرداد ۱۴۰۱، افزایش ۱۷۷ درصدی را تجربه کرده است. از طرفی با محاسبه درصد تغییر نرخ گوشت گوسفندی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با افزایش ۲۸۵ درصدی در بازار مواجه می‌شویم.

گفتنی است مصرف گوشت قرمز در ایران در ده سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته و به ۴ کیلوگرم در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است. به این ترتیب مصرف سر انه گوشت در ایران نسبت به سرانه مصرف جهانی، ۱۷.۱ درصد کمتر است.

 تورم ۶۷۰ درصدی قیمت مرغ

با افزایش قیمت گوشت قرمز، طبیعی است که مصرف گوشت سفید از جمله مرغ افزایش داشته باشد، اما بازار مرغ هم از افزایش نرخ‌ها مصون نمانده است و قیمت مرغ از ۱۳ هزارتومان در سال ۱۳۹۹ به قیمت حدود ۱۰۰ هزارتومان در روزهای اخیر رسیده است.

 تورم ۵۹۲ درصدی قیمت برنج

برنج که زمانی قوت غالب اکثر مردم ایران بود تبدیل به یک کالای تجملاتی شده است، خیلی‌ها حتی دیگر سراغ قیمت گرفتن از برنج ایرانی هم نمی‌روند و آن را با برنج‌های هندی و پاکستانی یا … جایگیزین کرده اند. حتی قیمت‌ همین محصولات خارجی برای برخی ها آنقدر زیاد هست که بسیاری این محصول کشاورزی را از سفره های خود  حذف کرده اند و به جای آن روی به مصرف نان آورده‌اند.

طبق بررسی‌ها قیمت برنج در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۶ هزار تومان بوده است، اما این محصول در بهترین حالت در بازار به قیمت ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار تومان هم میرسد.

 افزایش ۴۰۰ درصدی شیر

شیر که پایه اصلی تولید محصولات غذایی لبنی به حساب می‌آید و به عنوان یکی از مقوی ترین موارد مورد مصرف در وعده های غذایی روزانه مردم توصیه می‌شود، تبدیل به آرزوی دست نیافتی شده است،‌ قیمت یک لیتر شیر در سال ۱۳۹۹ از سوی دولت ۶ هزار تومان اعلام شده بود اما این رقم در تابستان جاری به قیمت ۳۰هزار تومان در لبنیانی‌ها به فروش می‌رسد.

قیمت تن‌ماهی، تخم‌مرغ، روغن، حبوبات، پنیر و سایر اقلام و حتی نان هم در این دو سال با افزایش های آنچنایی مواجه بوده است که در طول ۴ دهه گذشته بی سابقه بوده.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید