به خاطر افزایش بیشتر تورم مواد غذایی، طبقات محروم تورم بیشتری را حس می‌کنند / کشورهای انگشت‌شماری تورمی مثل ما دارند/ دنیا توانسته با ابزار‌های علمی، تورم را کنترل کند؛ مشکل ما این است که مسئولان، وجود مشکل را نمی‌پذیرند / تداوم تورم ۵۰ درصدی را باید بپذیریم

0
44


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعلام آمار تورم نقطه به نقطه مرداد ماه به میزان ۳۹.۸ به معنای افزایش هزینه خانوار ایرانی نسبت به سال گذشته تا ۳۹ درصد است که نگاه جزئی به این اعداد می‌تواند تصویری بهتر از تاثیرات مخرب تورم بر زندگی اقتصادی ایرانیان را نشان دهد.

قدرت امام‌وردی، استاد اقتصاد، درباره افزایش تورم نقطه به نقطه مرداد ماه به «انتخاب» گفت: نحوه محاسبه تورم نقطه به نقطه اینگونه است که شاخص عمومی قیمتی مصرف کننده را در مرداد ۱۴۰۱ درنظر می‌گیرند و با قیمت امسال از هم کم می‌کنند و رقم رشد را نشان می‌دهند؛ یعنی اگر سال گذشته یک شخص به طور مثال ۱۰۰ ریال برای کالا‌های مصرفی خود پرداخت می‌کرد، در مرداد امسال باید ۱۳۹ ریال بپردازد. این شاخص نشان دهنده‌ی افزایش قیمت‌ها و تورم است که عمدتا در قسمت مواد غذایی بروز و ظهور بیشتری دارد.

وی ادامه داد: در مجموع رقم ۳۹ درصد برای تورم زیاد است و نسبت به یک اقتصاد متعارف رقم بالایی برای تورم محسوب می‌شود. البته ما تورم ۶۰ درصد را نیز شاهد بوده‌ایم. این رقم در یک اقتصاد که قدرت خرید مردم پایین است، رقم بالایی محسوب می‌شود. طبقات محروم و دهک اول تا پنجم، بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. این بخش از جامعه نیاز‌های اساسی پر وزنی را شامل می‌شوند و به علت افزایش بیشتر تورم مواد غذایی، این طبقه تورم بیشتری را حس می‌کند و طبیعی است که تورم احساسی بالاتر باشد.

او افزود: آنچه در آمار‌ها اعلام می‌شود الزاما اشتباه نیست، اما میانگین کل دهک‌های درآمدی است. این رقم نسبت به آنچه جامعه حس می‌کند بالاتر است و برای اقشار ثروتمند که درصد کمی از جمعیت هستند، آنچنان شدتی ندارد. آن تورمی که توسط عموم مردم حس می‌شود به نظر بالاتر از ارقام اعلامی است.

امام‌وردی درباره ادامه روند تورم گفت: تورم انتهایی ندارد. اقتصاد‌های ورشکسته مثل ونزوئلا یا آلمان بعد از جهانی دوم تورم‌های بسیار بزرگ را تجربه کرده‌اند، اما مسئله کنترل تورم است. انگشت شمار کشور‌هایی هستند که مثل ما تورم دارند. لازمه کنترل تورم این است که از شعار دادن و رفتار‌های حزبی و حرف‌های کم مصرف دست برداریم و به علم اقتصاد ایمان بیاوریم. تورم پدیده عجیبی نیست و کل دنیا با آن درگیر هستند، اما توانسته اند با ابزار‌های علمی اقتصاد، تورم را حل کنند. مشکل ما این است که حاکمان، وجود مشکل را نمی‌پذیرند و زمانی هم که مشکل را بپذیرند، خیلی اعتقادی به ریشه‌های آن ندارند. در کل من نمی‌توانم پیش بینی ابرتورم داشته باشم، اما تداوم تورم ۵۰ درصدی را باید بپذیریم. در روند بلندمدت تورم طی ۵۰ سال اخیر، میزان تورم بالای ۲۰ درصد بوده است.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید