تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

0
19


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروزه پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه‌ها باعث بهبود کیفیت و عملکرد محصولات شده و قابلیت و کارایی آن‌ها را بالا برده است. گالوانیزاسیون یکی از روش‌هایی است که توسط آن، کیفیت لوله‌های مورد استفاده در ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف، بهینه شده و مقاومت آن‌ها را افزایش داده است.

در بازار لوله‌، با انواع لوله گالوانیزه سبک و سنگین مواجه می‌شویم که تفاوت‌های زیادی با هم دارند و هر کدام برای استفاده در مکان‌های خاصی مناسب هستند. ما در این مقاله قصد داریم تفاوت این دو لوله گالوانیزه را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

لوله‌های گالوانیزه سبک و سنگین چه تفاوتی با هم دارند؟

یک نکته که باید در این بخش به آن پرداخته شود این است که منظور از گالوانیزه سبک و سنگین چه بوده؟ چرا این لوله‌ها در دسته‌بندی سبک و سنگین قرار گرفته‌اند؟

لوله‌های گالوانیزه معمولا از نظر وزن، اندازه، ضخامت و همچنین ابعاد، تفاوت‌های چشمگیری با هم دارند لذا به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. لوله‌های سنگین از ضخامت بیشتری برخوردار هستند و در نتیجه وزن آن‌ها نسبت به نوع سبک بیشتر است.

دلیل این ضخامت و وزن بالا، پوشش دادن این لوله‌ها با لایه ضخیم روی است. در نوع سبک از روی کمتری برای گالوانیزاسیون استفاده شده در نتیجه ضخامت، وزن و مقاومت آن‌ها در مقایسه با نوع سبک کمتر است. اگر مایل هستید با روش گالوانیزاسیون لوله‌های فولادی بیشتر آشنا شده و قیمت لوله گالوانیزه را به دست آورید، سایت آهن باکس اطلاعات جامعی را در این زمینه ارائه می‌دهد.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین از نظر کاربرد و قیمت

به دلیل تفاوت‌های قابل توجه در ضخامت، ابعاد و اندازه این دو لوله، قیمت آن‌ها نیز قطعا با هم متفاوت بوده و می‌توان گفت که نوع سنگین که در ابعاد بزرگتر تولید می‌شود، از قیمت بیشتری برخوردار است.

از نظر کاربرد نیز لوله گالوانیزه سبک بسیار پرکاربرد بوده و در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها در تنوع بالا طراحی و عرضه می‌شوند و در ساخت‌وساز و صنایع مختلف مصرف ویژه دارند. این نکته را باید ذکر کنیم که در مواردی که ماندگاری و مقاومت بالا شرط استفاده از یک لوله گالوانیزه باشد، نوع سنگین ترجیح داده شده و کاربرد آن بیشتر خواهد بود.

لوله گالوانیزه سنگین به دلیل همین مقاومت و ضخامت ویژه، در محیط‌های اسیدی و مرطوب دوام بیشتری داشته لذا در سیستم لوله‌کشی فاضلاب و زیرساخت‌های شهری انتخاب اول خواهد بود.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین از نظر ساخت

از نظر ساخت، این دو لوله یک پروسه یکسان را طی کرده و تفاوت آن‌ها تنها در مقادیر ترکیباتی است که برای پوشش‌دهی آن‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال لوله‌های سبک از مقدار روی کمتر و نوع سنگین لایه‌ای از روی بیشتر را در بر می‌گیرد. لوله‌های سبک در ابعاد کوچکتر طراحی و تولید می‌شوند و برای طیف گسترده‌ای از کارها مناسب خواهند بود.

تفاوت لوله گالوانیزه سبک و سنگین

جمع‌بندی

گالوانیزه شدن معمولا به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود که بسته بود نوع کاربرد لوله‌های تهیه شده در این فرایند، هر کدام از آن‌ها در دسته‌بندی سبک و با سنگین قرار می‌گیرند. لوله سنگین، ضخامت، ابعاد و وزن بیشتری داشته و در فضاهایی که این لوله‌ها نیاز به ماندگاری بیشتر دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله‌های سبک در مقابل خوردگی ضعیف‌تر عمل می‌کنند ولی به دلیل تنوع بالا و قیمت به‌صرفه، در ساخت‌وسازها بیشتر کاربرد دارند.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید