همه چیز در مورد تحصیل در مدارس کشور کانادا

0
17


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خانواده‌های بسیاری مایل به تحصیل فرزندانشان در مدارس کانادا هستند. دلیل تمایل به تحصیل در مدارس کانادا مزایا و امکانات آموزشی این مدارس و بهره‌گیری از سیستم آموزشی نوین با رتبه جهانی است.

همه چیز در مورد تحصیل در مدارس کشور کانادا

تحصیل در مدارس پیش دبستانی کانادا

تحصیلات پیش دبستانی در کانادا تا قبل از سن ۵ سالگی است و شامل برنامه‌های کودکان نوپا، مدارس بازی، کودکستان و مهدکودک می‌شود. کودکان زیر ۵ سال ملزم به حضور در مدرسه نیستند، اما مهدکودک برای کودکانی که تا یکم سپتامبر به سن ۵ سالگی می‌رسند اجباری است.

تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا

مدارس ابتدایی کانادا محیطی مهیج برای تحصیل کودکان فراهم می‌کنند. در کانادا به غیر از استان کبک، تحصیل در مدارس ابتدایی از سن ۶-۷ سالگی (گرید یک) آغاز خواهد شد و در سن ۱۳-۱۴ سالگی (معمولا گرید ۸) به پایان می‌رسد. در استان کبک، تحصیل در مدارس ابتدایی از سن ۶-۷ سالگی (گرید یک) شروع می‌شود و در سن ۱۱-۱۲ سالگی (گرید ۶) به اتمام می‌رسد.

تحصیل در دبیرستان‌های کانادا

دبیرستان‌های کانادا بهترین مکان برای توسعه مهارت‌های فردی نوجوانان برای ساختن آینده‌ای بهتر هستند و امکان تحصیل در محیطی امن و آکادمیک با بهترین استاندارد‌های آموزشی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. برای تحصیل در مدارس کانادا این مدارس دولتی، خصوصی و شبانه‌روزی هستند.

بیشتر دبیرستان‌های کانادا دوره‌های آموزش زبان انگلیسی یا فرانسوی برای تقویت معلومات زبانی دانش‌آموزان بین‌المللی ارائه می‌کنند تا برای پذیرش کالج یا دانشگاه در کانادا آماده شوند. در تمام استان‌های کانادا به غیر از کبک، دبیرستان‌ها از گرید ۹ آغاز (۱۴-۱۵ سالگی) و در گرید ۱۲ (۱۷-۱۸) پایان می‌یابند. در استان کبک، دبیرستان از گرید ۷ (۱۲-۱۳ سالگی) آغاز و در گرید ۱۱ (۱۶-۱۷ سالگی) پایان می‌یابد. بعد از اتمام دوره دبیرستان در سن ۱۷ یا ۱۸ سالگی، دانش‌آموزان می‌توانند وارد کالج یا دانشگاه شوند.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در این کشور از سنین ۶ الی ۱۲ سالگی می‌توانند به تحصیل بپردازند و دانش‌آموزان خارجی برای تحصیل در مقطع دبستان باید یک فرد را به‌عنوان قیم یا سرپرست معرفی کنند. در صورتی‌که سرپرست نتواند به کانادا مهاجرت کند، باید در این کشور برای آن‌ها سرپرست قانونی تعیین شود.

C:\Users\Sina\Desktop\si-telecom-increase-efficie-595dd01a91.jpg

تمکن مالی

هنگام اخذ ویزای دانش‌آموزی برای تحصیل در مدارس خارج از کشور، ارائه برگه تمکن مالی معتبر ضروری است. این برگه نشان می‌دهد که والدین توانایی پرداخت شهریه و سایر هزینه‌های تحصیل و زندگی فرزندشان را در کشور مورد نظر دارند. در این صورت، اخذ ویزای دانش‌آموزی کانادا راحت است.

شرط سنی

شرایط سنی مناسب برای ثبت نام و تحصیل در مدارس کانادا، بسیار اهمیت دارد. دانش‌آموزان از سن ۶ الی ۱۸ سالگی در یک دوره ۱۲ ساله در مدارس کانادا تحصیل می‌کنند. به‌همین دلیل، باید دانش‌آموزان شرط سنی کمتر از ۱۸ سال را دارا باشند. معمولا والدین مقیم کانادا، کودک خود را از ۶ سالگی در مدارس کانادا ثبت‌نام می‌کنند؛ اما والدین ساکن ایران، اغلب فرزندان خود را در مقطع دبیرستان ثبت نام می‌کنند.

امکان ثبت نام کودکان در سنین ۳ تا ۶ سالگی برای مقطع پیش‌دبستانی نیز وجود دارد. در این‌صورت، کودک از ۶ سالگی می‌تواند دبستان یا ابتدایی را آغاز کند. مقطع دبستان تا پایه ششم ادامه دارد. بعد از آن نیز مقطع دبیرستان از پایه هفتم تا دوازدهم طول می‌کشد.

شرایط آموزشی

نمره زبان برای اخذ پذیرش در مقطع دبستان و دبیرستان ضروری نیست و حداقل معدلی هم برای آن درنظر گرفته نشده است. در صورت نیاز، دوره‌های زبان برای دانش آموزان خارجی برگزار می‌شود. اما کسب نمره‌های خوب در پایه‌های قبلی از شرایط تحصیل دانش‌آموزی در کانادا است و مدارس دولتی کانادا سخت‌گیری بیشتری روی معدل، سابقه تحصیلی و نمرات دانش آموزان دارند.

آزمون ورودی زبان و ریاضی در برخی مدارس الزامی است. امتحان ورودی برای تحصیل در مدارس کانادا و جهت سنجش سطح زبان انگلیسی یا فرانسه و دروس ریاضی دانش‌آموزان در برخی مدارس اجباری است.

مدارک

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدارک برای دریافت ویزا و مجوز تحصیل در مدارس دولتی و غیر دولتی کانادا عبارتند از:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای تحصیلی
  • نامه پذیرش از مدارس معتبر کانادا
  • پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس
  • ارائه گواهی تمکن مالی در مدت اقامت
  • نامه‌ هدف از تحصیل در کانادا
  • ارائه رسید پرداخت هزینه‌ها

قوانین رفتاری و اخلاقی تحصیل در مدارس کانادا

  • دانش‌آموزان باید به‌موقع سر کلاس‌های خود حاضر شوند.
  • دانش‌آموزان نباید به همدیگر و یا به معلم خود بی‌احترامی کنند.
  • استعمال دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکلی در محیط مدرسه، اکیدا ممنوع است.
  • دانش‌آموزان باید از خشونت و درگیری، شدیدا اجتناب کنند.
  • تجاوز فیزیکی یا جنسی، قابل بخشش نبوده و مدرسه حق دارد در چنین مواردی با پلیس تماس بگیرد.
  • دانش‌آموزان نباید سلاح سرد با خود به مدرسه بیاورند.
  • در صورت سرقت یا تخریب اموال مدرسه، به شدت با دانش‌آموز برخورد می‌شود.

E:\یک مطلب\7.jpg

هزینه تحصیل در مدارس کانادا

هزینه تحصیل در مدارس کانادا با توجه‌به نوع مدرسه، مقطع تحصیلی و امکانات آموزشی و رفاهی آن، متفاوت است. شهروندان کانادا و کسانی که اقامت دائم دارند، نسبت به مهاجران هزینه کم‌تری پرداخت می‌کنند. افراد مهاجر برای تحصیل و ثبت‌نام در مدارس دولتی کانادا باید شهریه پرداخت کنند؛ زیرا این افراد به‌عنوان دانش‌آموز خارجی شناخته می‌شوند.

مدارس دولتی

مدارس دولتی کانادا بودجه دولتی دریافت می‌کنند و قوانین آنها در استان‌های مختلف متفاوت است. ویژگی این مدارس تحصیل رایگان برای دانش‌آموزان بومی و دانش‌‌آموزان دارای اقامت دائم است. شهریه و هزینه تحصیل باید سالانه پرداخت شود. هزینه مراکز آموزشی دولتی در مقطع دبیرستان بین ۸۸۰۰ الی ۴۹۵۵۰ دلار کانادا متغیر است.

مدارس خصوصی

شهریه تحصیل در مدارس کانادا از نوع خصوصی، برای دانش‌آموزان بین‌المللی بیشتر از شهریه مدارس دولتی است. مدارس خصوصی شهرهای بزرگ کانادا، معمولا گران‌ترین مدارس این کشور محسوب می‌شوند. اکثر مدارس برای دانش‌آموزان مستعد، بورسیه تحصیلی ارائه می‌کنند. شهریه مدارس خصوصی کانادا بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار کانادا متغیر است.

مدارس شبانه‌روزی

به‌دلیل امکانات رفاهی ارائه‌شده به دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی، شهریه آنها نیز بیشتر است. این میزان شهریه با توجه‌به نوع مدارس در ایالت‌های مختلف، متفاوت است. تحصیل در مدارس شبانه‌روزی در مقطع دبیرستان حدودا ۶۳ تا ۸۳ هزار دلار است. علت این اختلاف هزینه، امکانات ویژه‌ای است که این مدارس برای دانش‌آموزان شبانه‌روزی فراهم می‌کنند.

به‌طور کلی، برای تحصیل در مدارس کانادا هزینه مدارس شبانه‌روزی، تفاوت چندانی با شهریه مدارس خصوصی ندارد. در این مدارس، حق بیمه برای پوشش مسکن و وعده‌های غذایی نیز به هزینه‌ها اضافه می‌شود. به این نوع مدارس Boarding school گفته می‌شود که امکان اسکان دانش‌آموز در ساختمان مدرسه را فراهم می‌کنند.

بسیاری از مدارس شبانه‌روزی کانادا، دانشجویان را بورسیه می‌کنند. مدارس بزرگ و گران‌تر، کمک‌های مالی بیشتری به دانشجویان خود ارائه می‌کنند.

مدارس ایرانی

تحصیل در مدارس ایرانی شرایط خاصی دارد از جمله:

  • شرط سنی ۱۲ سال برای دانش‌آموزان خارجی
  • داشتن نمرات حداقل در مقاطع تحصیلی قبلی
  • تسلط به زبان انگلیسی، فرانسوی یا فارسی
  • ارائه مدارک تحصیلی مانند کارنامه
  • قبولی در مصاحبه ورودی

به‌منظور تحصیل در مدارس ابتدایی ایرانی در کانادا، باید نسبت به دریافت ویزای دانش‌آموزی اقدام کرد که دریافت ویزا، در گرو دریافت تاییدیه تحصیل از مدرسه موردنظر است. در صورت لزوم والدین نیز می‌توانند از ویزای همراه دانش‌آموزی برای همراهی فرزند خود در کانادا، استفاده کنند.

باید اشاره کرد که هنگام تحصیل در مدارس کانادا دریافت بورسیه تحصیلی یا کسب نمرات بالا، باعث کاهش شهریه در برخی از مدارس می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم ارزیابی کانادا را تکمیل کنید.

جمع‌بندی

برای تحصیل در مدارس کانادا باید هزینه‌ای پرداخت کرد. اگر والدین اقامت دائم داشته ‌باشند، فرزندان نیز به‌صورت رایگان می‌توانند تحصیل کنند. برخی نیز از طریق بورسیه در مدارس کانادا به‌صورت رایگان تحصیل می‌کنند. علاوه‌بر استفاده از امکانات آموزشی این مدارس، دانش‌آموز می‌تواند بدون حضور والدین در این مدارس تحصیل کند؛ زیرا امکان اسکان در برخی از مدارس شبانه‌روزی وجود دارد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید