نشست مجلس لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور؛ به سوی بهشت یا سقوط در جهنم؟

0
46


برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، توازن قدرت در صحنه سیاسی لبنان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است تا در کنار پیچیدگی‌های انتخابات مقامات ارشد در لبنان، این کشور را از بحرانی به بحران دیگر سوق دهد.



نشست مجلس لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور؛ به سوی بهشت یا سقوط در جهنم؟


|


۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۰۷:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- همه نگاه‌ها حداقل در لبنان به نشست امروز- چهارشنبه- مجلس این کشور برای انتخاب رئیس‌جمهور معطوف شده است و هر رسانه‌ای می‌کوشد از منظر خود سناریوهایی را مطرح و در مورد آن به تحلیل و تفسیر بپردازد.

برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، توازن قدرت در صحنه سیاسی لبنان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است تا در کنار پیچیدگی‌های انتخابات مقامات ارشد در لبنان، این کشور را از بحرانی به بحران دیگر سوق دهد.

طی چند روز اخیر بسیاری از رسانه‌های لبنانی، عربی و حتی بین‌المللی در مورد شانس هر یک از نامزدهای این جنگ تمام‌عیار چه نامزد ۱۴ مارس و چه شخصیت تحت حمایت ۸ مارسی‌ها قلم‌فرسایی کرده‌اند.

با توجه به رویکرد نمایندگانی که در مجلس لبنان همچنان سعی می‌کنند برای کسب هرچه بیشتر امتیاز یا جلوگیری از کمرنگ شدن جایگاه خود، در دایره خاکستری باقی بمانند، شاید بتوان گفت جهاد ازعور و سلیمان فرنجیه در شکست مجدد برای رسیدن به حد نصاب به منظور تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری، موقعیت مشابهی دارند، با این تفاوت که ازعور تازه‌نفس‌تر است و تنها طی چند روز اخیر آماج حملات مخالفانش بوده است، اما سلیمان فرنجیه ماه‌هاست در معرض حملات تخریبی قرار دارد.

در این بین و در شرایطی که برخی از کارشناسان همچنان احتمال تعویق نشست مجلس لبنان را در دقیقه ۹۰ وارد می‌دانند، اما بسیاری از طرفداران ازعور تاکید دارند حداقل یک گام از جریان ۸ مارس یا همان حزب‌الله، امل و متحدان‌شان، جلوتر هستند و معتقدند این بار دیگر یک‌سوم آرای مجلس را از قبضه این جریان درخواهند آورد و امکان تعطیل شدن مجلس وجود نخواهد داشت، گرچه پیش‌بینی چنین امری هم در سایه آمادگی تعداد قابل توجهی از نمایندگان مستقل برای صف‌آرایی ناگهانی در کنار جریان ۸ مارس کماکان دشوار می‌نماید.

گرچه طرفداران ازعور معتقدند حتی اگر ازعور نتواند دوسوم آرا را کسب کند، به طور حتم در رأی‌گیری نصف به‌علاوه یک پیروز این کارزار خواهد بود، به ویژه که بر اساس آخرین پایش نظرات نمایندگان، ازعور حداقل ۶۵ رأی کسب می‌کند.

در این بین برخی از رسانه‌های لبنانی احتمال گردش حزب‌الله به سمت ازعور را نیز مطرح می‌کنند، بنا بر نظر این رسانه‌ها، این احتمال در نبود حمایت کافی از سلیمان فرنجیه در دستور کار قرار خواهد گرفت و بدین شکل دست جریان ۱۴ مارس برای پیشبرد طرح خود و به‌کارگیری برگ‌های برنده دیگر خالی می‌شود؛ به خصوص که جریان طرفدار حزب‌الله به این نتیجه رسیده است که ازعور اصولاً یک نامزد خط‌شکن محسوب می‌شود که باید بعد از دریافت انتقادات، زمینه را برای شخصیت در سایه آماده کند، اما با این اقدام حزب‌الله، طرح ۱۴ مارس خنثی می‌شود.

در فاصله چند ساعت مانده به برگزاری جلسه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان، هنوز اخبار ضد و نقیضی در مورد موفقیت یا تکرار شکست این جلسه منتشر می‌شود، تا مردم لبنان همچنان در انتظار یک معجزه باقی بمانند؛ گرچه این انتخاب هم به طور حتم آنان را از لبه پرتگاه جهنم به دروازه بهشت نخواهد برد.

 



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید