نمودار قیمت پروفیل آهن در سال ۱۴۰۲

0
80


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پروفیل جزء محصولات فولادی پرکاربرد در صنایع گوناگون است. بیش از هر چیز، در اسکلت‌بندی ساختمان‌ها به‌ویژه در و پنجره از پروفیل‌ها استفاده می‌شود. هزینه‌های مربوط به خرید پروفیل در پروژه‌های ساختمانی، بخش بزرگی از هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل، فعالان بازار آهن نمودار قیمت پروفیل آهن را با دقت زیر نظر می‌گیرند. از ابتدای سال ۱۴۰۲ روند قیمت پروفیل آهن شاهد افت و خیزهای فراوانی بوده است. این تغییرات در قیمت نیز ناشی از دلایل و عوامل گوناگونی است.

نمودار قیمت پروفیل آهن در سال 1402

نمودار قیمت پروفیل آهن امروز

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین بخش‌های پروژه‌های ساختمانی، تامین پروفیل آهن با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر است. نمودار قیمت قوطی آهن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل که روی تمامی محصولات فولادی و در کل آهن‌آلات اثرگذار می‌گذارد، نرخ دلار یا ارز است. بسیاری از مواد اولیه برای تولید پروفیل آهن، وارداتی هستند و خرید آن‌ها از طریق ارز انجام می‌گیرد. نوسانات ارزی و تغییرات قیمت دلار باعث ایجاد تلاطم در بازار و همچنین نمودار قیمت اهن پروفیل می‌شوند.

تغییر شرایط آب‌و‌هوایی نیز می‌تواند با تاثیر روی روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی باعث کاهش یا افزایش  قیمت شود. این تغییرات فصلی با اثرگذاری روی میزان عرضه و تقاضا، قیمت پروفیل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، در فصل زمستان و با سرد شدن هوا، روند انجام پروژه‌های ساختمانی کند می‌شود و تقاضای کمتری برای خرید ثبت می‌شود. از طرفی دیگر، در فصل‌های بهار و تابستان با اوج‌گیری ساخت و ساز، میزان تقاضا افزایش می‌یابد.   

از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار روی نمودار قیمت پروفیل آهن می‌توان به تصمیم‌گیری‌های دولتی مانند وضع عوارض بر مواد اولیه اشاره کرد. افزایش یا کاهش واردات و صادرات نیز می‌تواند میزان عرضه و تقاضا در بازار آهن را جابه‌جا کند.

بررسی نمودار قیمت پروفیل آهن ۱۴۰۱

با نگاهی به آرشیو قیمت پروفیل آهن و همچنین نمودار قیمت قوطی آهن در سال ۱۴۰۱ می‌توان دریافت که قیمت این محصول، روندی افزایشی داشته است. قیمت پروفیل در سال ۱۴۰۱ تحت‌ تاثیر عوامل گوناگونی دچار نوسانات زیادی شد. با بررسی نمودار درمی‌یابیم که عواملی مانند نرخ ارز، همه‌گیری بیماری کرونا و همچنین نوسانات بازار بورس باعث شکل‌گیری روند صعودی قیمت پروفیل در روزهایی از سال شدند.

عوامل غیرمترقبه مثل سیل یا زلزله نیز تا حدودی می‌توانند روی قیمت محصولات فولادی تاثیر بگذارند. از روزهای آغاز سال ۱۴۰۱ تا فصل تابستان، روندی نزولی و ملایم را در قیمت پروفیل آهن مشاهده می‌کنیم. دلیل این امر می‌تواند کاهش میزان تقاضا در آن روزها باشد. با گذر از تابستان، نمودار قیمت پروفیل آهن کیلویی نیز کم‌کم روندی صعودی به خود گرفت. این روند تا آنجا پیش رفت که در روزهای آخر سال، پروفیل آهن به نرخ ۴۲ هزار تومان رسید. عمده دلیل افزایش ناگهانی قیمت قوطی پروفیل در روزهای واپسین سال ۱۴۰۱ را می‌توان به بروز نوسانات در بازار جهانی و همچنین افزایش نرخ دلار مرتبط دانست.

عوارض وضع شده بر مواد اولیه در ساخت محصولات فولادی، میزان بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۱، نوسانات قیمت دلار آزاد و نیمایی از جمله عوامل مهم در ایجاد تغییرات در نمودار قیمت اهن پروفیل در سال ۱۴۰۱ بودند.

نمودار قیمت پروفیل آهن در سال 1402

بررسی نمودار قیمت پروفیل آهن ۱۴۰۰

با نگاهی به آرشیو قیمت پروفیل آهن در سال ۱۴۰۰ می‌توان فراز و نشیب‌های زیادی را در آن مشاهده کرد. این تغییرات قیمتی در وهله اول بر اثر نوساناتی رخ داده در بازار آهن‌آلات اتفاق افتادند. امکان بررسی و ارزیابی دقیق روند قیمت پروفیل در نمودار زیر فراهم شده است. این نمودار که متعلق به قیمت پروفیل آهن در سال ۱۴۰۰ است، صرفا جهت اطلاع‌رسانی و بررسی بیشتر ارائه می‌شود.

https://www.markazeahan.com/product-category/%D9%82%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%81%DB%8C%D9%84/

برای خریداران، بیش از هر چیز قیمت روز قوطی آهن اهمیت دارد؛ اما تحلیلگران بازار آهن و سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی روندهای گذشته تا حدودی آینده را پیش‌بینی کنند. از طرف دیگر، کسانی که قصد آشنایی بیشتر با بازار آهن و محصولات فولادی را دارند، می‌توانند نگاهی کاربردی به نمودار قیمت پروفیل آهن داشته باشند.

نمودار قیمت پروفیل آهن در سال 1402

جمع‌بندی

در سال ۱۴۰۲ نیز مانند دو سال گذشته می‌توان افت و خیزهای زیادی را در نمودار قیمت پروفیل آهن مشاهده کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، عمده این تغییرات در نرخ قوطی آهن، حاصل نوسانات ارزی و تغییر در میزان عرضه و تقاضا در بازار است. بررسی نمودار قیمت پروفیل آهن کیلویی می‌تواند ابزاری مهم برای پیش‌بینی روند قیمتی این محصول در آینده باشد.



منبع

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید